En jullista så här på julafton

Julafton 2020 är till ända. Vi var tveksamma om tomten skulle kunna komma i år men vi lyckades coronasäkra så en del av vår jultradition var som det brukar. Däremot blev det inget stort firande med alla Rickards syskon. Har du haft en bra julafton?
1. Pepparkakor eller Lussebullar?
Lussebullar och pepparkaksdeg. Ska jag äta pepparkakor så vill jag ha nyåkers pepparkakor.
2. Skumtomtar eller Knäck?
Både och! Kom på att jag kokte knäck igår men har inte ätit en enda idag. Minnet är kort…. 
3. Ischoklad eller Marsipan?
Jag gillar ischoklad men köper inte hem det. Som barn gjorde vi marsipanfigurer och de första åren när barnen var små så gjorde vi marsipanfigurer tillsammans och doppade i choklad. De blev dock ståendes i kylen och ingen åt upp dom så vi slutade.
4. Köttbullar eller Prinskorv?
Både och! Däremot vill jag ha mina hemgjorda köttbullar. Det blir fel för mig om det är köpta köttbullar på julbordet.
5. Julkorv eller Julskinka?
Jag är inte sugen på julkorv men om jag blir bjuden så äter jag. Skinkan är min stora favorit. Imorse griljerade jag årets skinka. Eller nummer två blev det förresten. Men hjälp vad god den blev. Ser fram mot att sätta tänderna i en härlig skinkmacka imorgon.
6. Lax eller Sill?
Jag gillar sill men får ont i magen av det. Tyvärr! Mamma gör väldans god sill faktiskt.
7. Sylta eller Leverpastej?
Leverpastej men ingendera är någon storfavorit.
8. Paradis eller Aladdin?
Aladdin men det ska vara de gamla sorterna innan de gjorde om asken. Trillingnöt ser jag gärna kommer tillbaka till exempel.
9. Revbensspjäll eller Jansons? Janssons äter jag ibland men det är inget måste.
10. Glögg eller Julmust?
Julmust! Nackdelen är att musten är så mättande. 
11. Rödbetssallad eller Dopp i grytan?
Rödbetssallad. Tror aldrig jag ätit dopp i grytan faktiskt.
12. Ris á la Malta eller Risgrynsgröt?
Jag gillar både och. Ris á la malta är dock något som jag aldrig skulle få för mig att göra hemma. 
13. Hemma eller Borta? Hemma.
14. Utomlands eller Sverige? Sverige!
15. Äta julmat endast på julafton eller i hela december? Julbord kan jag tänka mig ett par dagar och jag äter gärna julskinka ofta.
16. Ge eller få? Både och! Jag älskar att ge klappar och skulle gärna skämma bort barnen betydligt mer än vad vi gör.
Listan har jag snott från Anna Wii.