Att värna vår demokrati

Årets val handlar egentligen bara om en enda fråga för mig: vilket samhälle vill vi ha? Vill vi ha ett samhälle som värnar yttrandefrihet, demokrati och rätten att få välja själv. Vill vi ha politiker som vill lägga sig i det mest privata? Vill vi ha ett samhälle som premierar den lydiga flocken eller vill vi ha ett öppet samhälle där alla får yttra sig, om både högt och lågt. Oavsett om det är vad den stora massan tycker eller inte.

Det här är den största anledningen till varför det är så svårt för mig att rösta i år. Inget av de etablerade partierna har egentligen stått upp för allas rättighet att få fatta egna medicinska beslut. Det har gjorts skillnad på människor där en grupp har setts som lite ”finare” och lite ”bättre” och människor har inte fått röra sig fritt i samhället. Det har till och med gått så långt att familjer har fryst ut anhöriga. Det är inte ett samhälle jag ställer upp på!

Anna Sparre sammanfattar det väldigt väl det har jag gått runt och tänkt hela året men som jag inte har kunnat sammanfatta på ett bra sätt:

Ett svar på ”Att värna vår demokrati

  1. Pingback: HANNAS KRYPIN

Kommentarer är stängda.