Träning

Tips på app och fokus explosivitet

Jag använder en app på telefonen som heter ”interval timer” (till android, finns kanske till iphone med, det vet jag inte), där kan man ställa in intervallerna precis som man vill. På min klocka kan jag bara ställa in som lägst 30 sekunder. Den begränsningen finns inte i appen. Jag har ett pass på 44 minuter, det är från när jag hade mina explosivitetspass i gymmix.

Ikväll använde jag just den appen för mitt styrke- och explosivitetspass. Jag kör 30 sekunder hårt jobb och vilar i trettio sekunder. Jag körde utan setvila idag så det blev totalt 22 minuters hårt jobb. Känns så kul nu i vår när jag fokuserat mer på styrketräning så har det verkligen gjort skillnad på mina matcher också. Jag är piggare i benen och känner mig snabbare. Det känns inte heller så tungt när jag springer.

Dagens övningar blev:

  • hoppa hopprep
  • snabba fötter på stepbräda
  • höga knän på madrass
  • burpees
  • ”upp och ner”

Mina vanliga övningar då med andra ord. Efter passet så gick jag en kilometer på löpbandet. Börjar faktiskt tycka att min variant på burpees är helt okej. Särkilt eftersom jag känner hur mycket det ger i alla de muskelgrupper som jag behöver bli starkare i.

Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Men jag drömmer också om att plugga till sjuksköterska och det närmsta målet just nu är att plugga till specialistundersköterska inom intensivvård och akutsjukvård. Det ska jag ta tag i nästa höst. Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!

10 Comments on “Tips på app och fokus explosivitet

  1. Låter ju toppen! 🙂 Brukade använda någon liknande app förut när jag körde egna pass hemma. Hoppas på att kunna komma igång igen efter sommaren.

    Ingen bebis än så länge och nu är jag 10 dagar över tiden :p

  2. Ojoj, så duktig du är, jag blir alldeles matt. Men, det är klart, du är ju så mycket yngre än vad jag är, men jag blir andfådd bara av att promenera, om det är uppför.
    Fortsätt så och lycka till.
    Trevlig tisdag.

  3. Tack för tips på app, det låter bra! Jag ska kika om det finns något liknande program, men på lägre nivå eftersom jag är så otränad. Det skulle vara kul att vara stark 😀

    1. Appen kan du anpassa som du vill vad gäller längd på aktiv tid och vila. Övningarna går också att göra även om du känner dig otränad. Det är ”bara” anpassa tempo, antal och vilan. Jag gillar verkligen inte burpees på grund av att jag är så svag i dom men nu har jag börjat uppskatta dom när jag gör övningen på en nivå som jag känner ändå fungerar. 🙂

      1. Nu har jag gjort mitt första pass, ställde in på Novice och höll på att dö! Men det var kul att bli så slut att det knäpper i mina små stackars muskler. Tack för tipset, för nu vet jag också att jag kan justera vilan och rounds, även på novice inställningen var det ett jädra tempo, heheh, enkla övningar men miljarder på rad… får nog börja ännu mindre kaxigt i morgon!

        1. Kul att du berättade hur det gick. Grym du är som körde ett pass. Visst är det smidigt att appen talar om när det är dags att köra och när man sa vila. Men funderar på om vi har samma app för på min kan jag bara ställa in tiden för aktivitet och vila. Övningarna får jag hitta på själv. Såg nu att jag skrivit fel app i mitt inlägg, din låter ändå bättre tycker jag. Du kommer säkert få lite träningsvärk efter passet. 🙂

Lämna ett svar