#Cleaneating – en ätstörning?

Jag har alltid tänkt att cleaneating handlar om att äta så ”ren” mat som möjligt. Det vill säga så naturligt och fritt från tillsatser som det bara går. Att välja att laga mat från grunden istället för processad mat. Tidningen Må bra definierar cleaneating så här:
”Clean eating handlar om att välja så orörda råvaror som möjligt. Egentligen är inte det här något nytt. Clean eating är egentligen bara ett nytt sätt att säga att bra mat är – bra. Det ska vara näringsrika råvaror, man ska laga maten från grunden och undvika tillsatser. Maten ska också helst vara fri från tillsatt socker. Det handlar om att äta mycket frukt och grönt, gärna vegetariskt ibland, så oprocessad mat som möjligt (det vill säga inte färdiga köttbullar eller fiskpinnar, utan rent kött och ren fisk), fiberrikt och så vidare. Tanken är att maten ska vara så näringsrik, naturlig och fräsch som möjligt. Man vill inte äta bröd som står sig en månad på butikshyllan eller kladdig potatissallad som producerats i ett industrikök, eftersom man föreställer sig att kvaliteten är sämre.”
Jag hamnade i ett intressant inlägg om just cleaneating. Min känsla som jag fick när jag läste inlägget var ett skuldbeläggande av kvinnor som valt en annan livsstil än henne. I det här fallet kvinnor som ”bara äter smoothies och frökex”.  Jag delade med mig av mina tankar och svaret jag fick provocerade mig en hel del faktiskt. Häng med!
  • Cleaneating – en kvinnofälla?
Att vilja äta en så ren kost som man bara kan, kan inte jag se som en kvinnofälla. Kvinnofällan anser jag ligga i att kvinnor inte får äta som de vill utan att det ska anses som att de sitter fast i en kvinnofälla, eller tron att de har ätstörningar. Av nyfikenhet så gick jag in på hashtaggen #cleaneating och ser en enda blandning av träningsbilder, mat och tjejer och killar som visar upp sina muskler. Inte en enda smoothie eller frökex så långt ögat kunde nå faktiskt.
Här sitter jag med min ”onyttiga” smoothie. En smoothie som består av grädde, jordnötssmör, banan, mango och hallon. Till det blev det också två kokta ägg. Jag använder bara ICA´s ekologiska jordnöttsmör. Smöret består av endast jordnötter. Inga tillsatser så långt ögat kan nå. Det finns en studie som visade att en smoothie gjord på grädde som bas mättar riktigt bra. Tyvärr så kommer jag inte ihåg vad den hette eller var jag läste det. 
Att förutsätta att folk har ätsörningar för att de har valt ett annat sätt äta, i det här fallet smoothies och kex. Ja, om det handlade om att äta bara det men det tror inte jag är hela sanningen. Visst kan någon faktiskt ha en ätstörning men att förutsätta att alla har det är verkligen ett lågvattenmärke. Det är naivt att tro att det som visas på sociala medier är hela sanningen. Ska man ta det för hela sanningen så gör jag inget annat än att träna enligt mitt instagramkonto.
Jag funderar även på vad som är riktig mat. Vem sätter ramarna och vem bestämmer gränserna för vad som är riktig mat och vad som inte är det. Överens kan vi kanske vara om att godis, snask och så vidare inte är riktigt mat. Men allt annat då? Kött, fisk, ägg, mjölk, grönsaker och så vidare. Jag kan inte låta bli och tycka att det är ett väldigt dumt utrryck och svårdefinierat.
 
 
 
Kan man inte bara acceptera att alla har rätt att välja sitt eget sätt att leva. Det som är viktigt för mig kan vara oviktigt för någon annan och så vidare. Där tycker jag är den riktiga kvinnofällan, att kvinnor inte är fria att äta som de vill. Oavsett om det handlar om att dricka smoothies eller äta en riktig köttbit. Jag håller dock med henne om det sista hon skrev: Våga äta! Våga äta ordentligt och våga äta dig mätt!