Är det värt det?

Att betala för en vardagsblogg, är det verkligen värt det? Ja det är en fundering som jag haft ett tag. Som du vet så har jag prenumererat på Underbara Claras blogg. Men den senaste tiden har jag börjat fundera över om prenumerationen faktiskt motsvarar det jag får som läsare.

När en bloggare tar betalt för sitt innehåll känner jag att mina krav på bloggaren faktiskt ökar. Du vet den där känslan av att vilja få något mer, mer inspiration, mer engagemang eller bara något nytt. Jag kommer ihåg varför jag började prenumerera (skrev om det HÄR), personliga texter, vardagsliv och den där känslan av att få läsa något som skiljde sig från det övriga flödet. Och visst gör det det fortfarande.

Men jag upplever att innehållet har förändrats och den där känslan jag fick tidigare infinner sig inte längre. Jag upplever att jag klickar mig in av vana snarare än av förväntan.

I det här inlägget riktar jag absolut ingen kritik mot Clara som person. Jag tänker att det snarare handlar om att relationen till innehållet förändras när det hamnar bakom en betalvägg. Med det beslutet att prenumerera är jag inte längre ”bara” en följare, utan jag är en kund och som kund är det en naturlig konsekvens att fundera över vad jag tycker är värt att betala för.

Kanske är det jag som bloggläsare som har förändrats eller så är det bloggen. Eller kanske både och. I vilket fall som helst är det inte längre lika givet att vara betalande prenumerant. I förra veckan avslutade jag min prenumeration och jag har inte ångrat mig.

8 svar på ”Är det värt det?

  1. Jag har inte prenumererat eftersom jag tyckte det var dyrt (är sjukpensionär) men jag har förstått att det det är fler som blivit ”besviken” på innehållet i Claras betalblogg, jag tänker det kanske har med den förändrade livssituationen.

  2. Jag förstår precis tanken, direkt man betalar är man kund och då ska det ske en leverans av något. Extra förmåner, kanske en gåva då och då eller liknande. Har du lyssnat på SVD podd Badfluence, kan verkligen rekommendera den annars och främst avsnittet om Vanja Wikström samt maken. De fick sina läsare att investera i ett eget ”community” typ. Idag sitter läsare/följare med skulder och är bakrutt. Säger inte att det sker av Clara, men det finns något liknande bakom.

  3. Jag tycker att bloggar ska vara gratis … om inte är kraven med rätta skyhöga både på text och bild, innehållet ska vara riktigt originellt, väl presenterat och av nån sorts nytta för mig. Har aldrig stött på en blogg som jag skulle vilja betala för att kunna följa, är helt säker på att ingen av mina trogna återkommande besökare skulle reflektera ett enda ögonblick på att betala om det skulle krävas för att ”bli insläppt”. Känner till Clara men klarar mig ändå …

  4. Jag tyckte om hennes blogg förr och ogillar den inte nu, jag besöker henne fortsatt. fast betalar jag för en blogg så ska det vara för min egen. Jag anser inte att jag vill betala för att läsa någon blogg. Visst man köper tidningar att läsa etc så man kan ju se på saken olika. Fast nä jag ser det inte särskillt självklart att betala för någon blogg. De inlägg hon låter alla läsa är inte så givande, mest reklam tycker jag för sitt eget. Samt hon måste ju hon är ju ett eget varumärke. Men det personliga försvinner och det är inte värt det som du säger.

  5. Att prenumerera på en blogg eller på en tidning är ungefär samma sak. Har aldrig varit inne i Claras blogg förrän nu. Kan lugnt säga att hennes ”stuk” är ingenting för mig. Men hon verkar vilja leva på sin blogg, och då tar hon betalt. Jag gillar inte idén.
    Som jag skrev ovan – det är ungefär samma sak på landsortstidningar från mindre städer, som ”gömmer” allt bakom en betalvägg. Ja, förresten DN och SvD gör samma sak.
    Å andra sidan är 49 kronor inte mycket pengar, och som jag brukar säga – ”man får vad man betalar för…

  6. Intressant! Har funderat på om jag skulle prenumerera på Claras blogg men har inte rikt känt att jag tyckte det var värt det. Skönt att höra att du säger att du trodde det skulle vara mer eftersom du nu är betalande kund för det var precis det jag kände, vad mer får jag ut av det? Sen tycker jag att det har blivit ett annat sound/sätt i bloggen på sistone, inte nödvändigtvis sämre bara annorlunda och kanske inte min typ av läsning. Men det kan ju så klart ändras och lika gärna vara på grund av mig!

Kommentarer är stängda.