I förra veckan lanserade Underbara Clara sin nya satsning: Clara Premium – en betalvägg för delar av hennes blogg. Hon motiverade beslutet på ett sätt som jag har full förståelse för. Annonsintäkterna har minskat, och det kostar både tid och pengar att driva en blogg av hennes storlek. Hon nämnde även att hon vill kunna skriva mer personligt och privat, i ett mindre forum. Det är ett rimligt argument som jag ändå köper.
Jag valde att bli prenumerant direkt. Jag vet vad jag får: hög kvalitet på både text och bild, ett brett innehåll och en personlig ton som är svår att hitta någon annanstans. För mig var det ett relativt självklart beslut, men just därför – för att jag redan följt henne länge – hade jag förtroendet att betala.
Men det här med betalväggar i bloggvärlden väcker ändå frågor. I helgen läste jag ett tänkvärt inlägg hos Anna, där hon funderade kring samma sak: Är betalväggar bloggens framtid? Jag är tveksam, personligen tror jag inte att det är en hållbar väg för bloggvärlden i stort.
Jag läser minst tio olika bloggar varje dag. Om alla dessa bloggare skulle införa en betalvägg på 49 kronor i månaden, som Clara gjort, så pratar vi om nästan 500 kronor i månaden – för bloggläsning. Och då blir det plötsligt något helt annat. Då måste jag prioritera och välja bort. Det blir ett ekonomiskt urval, snarare än ett intressebaserat.
Min känsla är att bloggar i dag snarare konkurrerar med gratis innehåll på andra plattformar – som Instagram, YouTube, TikTok – än med traditionella medier. Och det är svårt att börja ta betalt för något som länge varit gratis, särskilt i en digital miljö där läsare är vana vid öppen tillgång.
Missförstå mig rätt: jag tycker absolut att bra innehåll ska få kosta. Jag betalar gärna för journalistik och bra böcker. Men det krävs helt klart något extra. Det måste vara riktigt välgjort och relevant. Claras blogg är den enda som jag känner är värd att betala för. Men vi får se hur länge jag tycker det. Förra sommaren hade jag ett uppehåll från hennes blogg då jag kände att det bara blev för mycket.
Jag tror inte att betalväggar är framtiden för bloggar generellt. Kanske för några få, etablerade profiler med starka varumärken. Men om hela bloggvärlden går bakom betalvägg tror jag vi riskerar att se ett långsamt uttåg. Ett bloggande som dör ut i takt med att läsarna tappar intresset – eller tvingas välja bort det.
Skulle du vilja betala för att läsa dina favoritbloggar – och i så fall, vilka?
Uppdaterat 16/8
Nu har jag varit prenumerant på Claras blogg i några veckor. Jag kan ärligt säga att det helt klart varit värt det. Upplever att jag får högre kvalitet och att hennes blogg fått en nytändning. Jag uppskattar också känslan av att jag får lära känna Clara mer och få komma henne lite närmre som person. Jag kommer fortsätta vara prenumerant på obestämd tid. För mig är det värt det! Clara skrev ett inlägg där hon berättade att hon fått fler prenumeranter än vad hon kunnat föreställa sig. Det gläder mig verkligen. Det är få förunnat att faktiskt kunna leva på sin hobby och också få bra betalt. En del kanske tycker att det är fräckt men det tycker inte jag. Hellre betalvägg än irriterande popupannonser som förstör precis allt gemytligt. Eller reklamsamarbeten som inte alls passar in i bloggens ton.