Hoppa på tåget – rött

Åkes tåg fortsätter och veckans ord är rött. Bad AI skapa en bild på ett tåg, så passande att det blev ett tåg med lite rött i sig. Först tänkte jag avstå från veckans station men så var vi på utflykt idag (mer om utflykten kommer i veckan) och hittade lite som jag tänkte kunde passa in på temat.

Vackra röda hus vid sjön Roxen i Stjärnorp.

Det kryllar av hallon i skogarna. Undrar om det kryllar av mask också… Hua!

Rickard skulle springa en runda och då kom jag med idén att jag kunde ta ett varv i spåret medan han sprang. Då snubblade jag över bär som enligt google är stenbär, ett gäng hallonbuskar och så sista bilden visar falsk fläder, druvfläder. Man kan inte äta druvfläder och ska inte förväxlas med äkta fläder. Passar bra in på temat rött gör det dock.

Flitig som en humla

Jag var så trött igår efter veckan att jag gick och la mig runt åtta. Somnade som en gris och vaknade vid fyra. Tyckte det var alldeles för tidigt så jag lyckades somna om. Däremot när jag vaknade igen nästa gång vid sex så tyckte kroppen att det var morgon. Så jag är uppe och har ätit frukost. Ute är det dryga 19 grader och det blåser en frisk vind. Jag har fått lite sol på nosen genom att ta mig ut och klippa till mina stäppsalvior. Bäst att passa på att vara ute tidigt för senare går det inte att vistas i trädgården. Jag satt även en liten stund och obseverade humlornas flit. En liten stackare ramlade ner från blomman den satt på. Den blev nog lite chockad bara för jag tänkte jag skulle hämta lite vatten men när jag kom tillbaka hade den redan kvicknat till och flugit upp till en ny blomma. Den där växten med vita blommor är en vanlig basilika som jag köpte från ICA Maxi. Läste att man ska ta bort blommorna då smaken annars förändras. Jag använder dock inte basilikans blad eftersom att ett av barnen inte gillar basilika. Istället får den frodas och breda ut sig för jag älskar att humlorna trivs i den.

Så före mitt pill i rabatterna såg det ut så här. Ogräset frodas och mina blommor behöver lite ny energi. När vi flyttade in det här lilla radhuset så ville jag ha en härlig rosbuske i den här rabatten. Satte tre men den som är kvar är den enda som tagit sig. I år har den äntligen blivit lite större i jämförelse med tidigare.

Och efter:

Det ser bra sorgligt ut alltså, får se om växterna tar sig eller om de tar sig till nästa år istället.

Osså jag med jordiga knän. Tycker inte att jag fått någon färg på kroppen i år men lite brunare är jag nog allt jämfört med vanliga bleka jag.