Teori och praktik

Jag tycker att det är så spännande att få lära mig nytt. Men ju mer jag lär mig inom olika områden, desto mer inser jag hur lite jag kan och hur mycket mer det finns att lära mig kring olika områden. Igår när jag var på akuten träffade jag en patientgrupp som det blev tydligt att jag aldrig stöter på och därför inte kan något om. Så det känner jag att jag vill läsa på mer om. Ge mig en lungpatient som sjunker i sin syresättning och jag vet direkt vad jag ska göra. Men det är det som jag tycker är så spännande, det finns alltid mer att lära sig. Jag är aldrig fullärd.

Idag ska jag jobba med en uppgift kring smärtlindringsstrategier. Jag har minst två böcker att gå igenom kring ämnet och det finns såklart också mycket material på internet. I uppgiften ingår också att knyta strategierna kring en patient (avidentifierat såklart) och reflektera kring strategierna. Känns som att gigantiskt berg att kliva uppför men det svåraste är alltid att börja.

Dagens planer är att skapa en grund i min smärtuppgift och i eftermiddag ska jag till akuten för pass nummer 3. Jag behöver också fylla i min loggbok innan jag glömmer bort det som jag sett och gjort. Vad ska du göra idag?

Dagbok från gårdagen

Igår hade jag en effektiv pluggdag. Men jag konstaterade att jag är mycket säkrare på lungorna än cirkulationen i kroppen. Konstigt vore ju annat med tanke på var jag jobbar. Jag behöver läsa mer kring hur cirkulationen i kroppen påverkas av olika aspekter. Men inte idag för idag ska jag till jobbet, jag har admintid så jag ska jobba med mitt ansvarsområde.

Jag tränade min timme med Linnea och jag ville använda min miniboll för att jobba med extensioner och för att öppna upp i ryggen. Tänkte det skulle vara passande med tanke på gårdagens och dagens fokus. Mycket stillasittande och oftast framåtlutad är inte bra för ryggen. Nej nu måste jag ta mig upp ur sängen, äta frukost och ta mig till jobbet. Önskar dig en fin dag!

Vilket är ett ord som beskriver dig?

Jag tänker att jag skriver det första som dyker upp, nämligen envis. Det är nog ingen som känner mig som inte håller med….. Det andra ordet som dyker upp är pratglad. Men jag vet när det är läge att hålla tyst. 😛