När reklam i bloggar går för långt

Hamnade i en blogg som jag blev så illa berörd av. Ja inte själva bloggen, har läst den ett tag men ett inlägg. I inlägget skrivs det om en tragisk händelse men flera av orden är länkade till olika webshopar. Det blir så osmakligt och fel att skriva om sin sorg och samtidigt försöka tjäna pengar på inlägget. Jag tycker det blir svårt att ta sorgen på allvar och att ta bloggen seriöst när hen gör så. Nä, det gav mig en bitter efterkänsla i magen!
 
 
 

I generna?

Funderat lite på en sak. Genusfantasterna hävdar bestämt att det inte finns några skillnader mellan könen och att allt är sociala konstruktioner. Att det inte finns några egenskaper som ligger i generna utan att vi är som oskrivna blad när vi föds och redo för att bli ”upplärda” (hittar inget bättre ord). Jag har dock gjort en intressant iakttagelse när jag ser på mina barn. Samuel och Alexander har aldrig visat intresse för att städa, torka upp spill efter sig trots att de börjat på förskola tidigt och där lärt sig städa osv. Ida däremot plockar snällt upp leksaker när man ber henne, hon ber direkt om papper när hon spiller osv. Tycker det är lite intressant då vi inte gjort olika i uppfostran mellan pojkarna och Ida. Social konstruktion eller ligger det ändå i generna att kvinnan är den som har mest intresse för det här med att sköta hem? Intressant är det i alla fall och jag tror på att vi är olika från födseln.
 
 

Nyttig eller onyttig

Den här veckan har jag verkligen tänkt på vad jag stoppat i mig och resultatet är -1kg på vågen. Jag mår bäst av att äta lite kolhydrater och mer protein och det kan jag även träna hårt på. Men det är så lustigt det där, egentligen är det inte för mycket att äta två mackor och lite yoghurt till kvällsmat utan det är alldeles lagom. Dock så känner jag mig onyttig, inbillar mig att magen svullnar upp och att jag spräckt dagens ”kaloribudget” och då kommer gå upp direkt i vikt fastän resten av dagen varit bra. 
Funderar lite på om det har med dagens samhälle att göra. Vi matas hela tiden med dieter, framförallt de som innehåller lite kolhydrater och jag tror att man blir lite hjärntvättad. Fel hit och dit och man översvämmas av allt man ska undvika eller bilder av hur man ”ska” se ut. 
I en av rondellerna i stan har denna staty placerats. Jag tycker den är fruktansvärd på grund av att kvinnan är mager som en sticka och ser mer ut som en person som drabbats av anorexi. Jag tänker på alla de ungdomar som inte kan stå emot utan faller för trycket att se ut på ett visst sätt. Det osunda idealet implementeras ytterligare i samhället. Räcker det inte nu? Faktumet att kommunen betalt en halv miljon för eländet får mig att sura ihop. Tänk så mycket annat man kan få för samma summa pengar. 
 

En god gärning

Något jag tycker är väldigt viktigt är att kunna hjälpa andra människor som befinner sig olika svåra situationer. En sak som man tar som en självklarhet men som faktiskt inte är det är att få blod när man råkar ut för en olycka.  Under semestertid så minskar givarna men olyckor som kräver blodtransfusioner är minst lika frekventa och tom mer än under andra årstider då vi är ute mer.  Det leder till brist på blod vilket kan vara katastrofalt om det händer många stora olyckor samtidgt. Därför måste vi som kan bidra. 
Vill du veta mer om blodgivning så  gå in på www.geblod.nu

Rökning

När jag stod på stan häromdagen och väntade på Frida så var det jag och en tjej till som stod vid HM och väntade. Tjejen hade två barnvagnar (sin egen och en kompis hon väntade på). Då kommer en gubbe och jag blev så arg för han tände en cigg och ställde sig och rökte två meter från barnvagnarna, Jag sa åt han att det är respektlöst när det är barn men han hävdade bestämt sin rätt att röka. Fullständigt dum i huvudet rent ut sagt.
 
Jag retar ihjäl mig på att tex på Ikano så är askkopparna precis utanför entren så ofta får man gå igenom ett rökmoln. Inte kul för den som har astma eller andra sjukdomar. Jag som är frisk mår dåligt av att gå igenom röken, får ont i huvudet och mår illa. Om man nu börjar röka kan man iallafall visa hänsyn mot andra människor och gå undan. Inte bestämt hävda att man har rätt att röka vart man vill. Jag ska inte behöva andas in den där äckliga röken och särskilt inte barn!

Behålla

Hur gör man egentligen för att behålla sina läsare? Jag skulle ljuga om jag skrev att jag bara bloggar för min egen skull. Jag älskar när det är många som tittar in och lämnar kommentarer. Därför är det så tråkigt de dagar jag inte hinner sitta och kommentera i massor med bloggar och ser statistiken gå ner. Det skulle vara så roligt med det där lilla extra som gör att folk vill komma tillbaka, jag känner mig ganska tråkig…

Storlekar

I förra veckan skulle jag och Rickard köpa byxor till Samuel. Vi tar fram två 134:or som Samuel har. Det ena paret hade hamnat fel och var en tjejbyxa. Det sjuka är att det skiljde nästan 20 cm i längden på tjejbyxan gentemot killbyxan.Vi ifrågasatte det hela och expediten tyckte det var en tjejbyxa och att de är mindre och smalare. Men det resonemanget tycker inte vi håller för i den åldern är det inte skillnad i storlekarna. En 134  ska alltid vara 134 då storlekarna är i centilong. Tycker det är helt sjukt att tjejer inte får vara barn utan ska pressas ner i smal och snyggidealet redan som barn.

Kommentarer

Jag läste hos Fröken Gredelin om kommentarer och vikten av att faktiskt kommunicera med sina läsare. Jag kände mig lite träffad då jag är väldigt dålig på att svara på kommentarer. Så nu ska jag bättra mig.
 
Jag gillar inte att få svar på mina kommentarer som jag skrivit i andras bloggar under mina inlägg. Det känns som att man inte tagit sig tid till att ge lite gensvar på det man själv skrivit utan bara snabbt svarar och skyndar vidare. Inte för att jag har särskilt djupa inlägg men jag tycker det är trevligare med kommentarer som faktiskt rör inlägget. Helst vill jag radera kommentarer med bara ett litet ”sv: tack” och ibland gör jag det med av estetiska skäl. Det är så tråkigt att komma till kommentarsfält där det är kanske 30 kommentarer varav alla är svar. Nä svara i din egen blogg tycker jag.
 
Hur tänker ni kring det här med kommentarer?

Bechdeltestet

Nu har jag läst både i Underbara Claras blogg och i Lady Dahmers blogg om Bechdeltestet. Det går ut på att se hur mycket eller lite kvinnor representeras i media. Testet ser ut så här:
 
 – Finns det minst två namngivna kvinnor med i filmen? (boken, serien osv)
– Pratar de med varandra…?
-…Om annat än män?
 
Min spontana tanke är att hur orkar man leta fel precis överallt.  Jag tycker inte att kvinnor är underrepresenterade i media eller att det bara är vissa typer av kvinnor som visas. Jag har sett många filmer med starka kvinnor i huvudrollen. Vad tycker ni? Syftet med testet är alltså att se strukturer och att det är mannen som är normen och att när kvinnor visas är det enbart vissa typer av kvinnor som syns,
 
Jag kommer aldrig bli den där ultrafeministen som ser orättvisor precis överallt och ska bekämpa det. Jag blir trött bara av tanken. Jag lägger hellre min energi på familjen, jobb och plugget.

Så urbota dumt!

 
Tyvärr så hittar jag inte artikeln på correns sida så jag kunde inte länka.
 
En man  måste enligt Jehovas vittnen skriva på ett sexintyg för att hans exfru ska få gifta om sig. I sexintyget ska han skriva under på att han varit otrogen, annars får exfrun inte gifta om sig. Enligt ”vittnena” står det i Bibeln att det måste bevisas att partnern varit otrogen för att omgifte ska kunna ske. Huruvida det står i Bibeln eller inte låter jag vara osagt.Jag har aldrig läst det, å andra sidan har jag heller inte läst Bibeln från pärm till pärm. För några år sedan läste jag alla Moseböckerna i ett svep men kommer inte ihåg just den här detaljen.
 
Jag tycker det är fullständig galenskap. Ytterligare en anledning till att inte acceptera eller lyssna på dem. Här där vi bor nu har vi sluppit dem men där vi bodde förut var de frekventa påringare, de och Jesu kristi kyrka av sista dagars heliga (långt namn, en sekt det med). Det är i såna här lägen man kan ifrågasätta lämpligheten i religionsfrihet, när någons sätt att tänka går ut över andra människor, då är det fel.