Ett helkroppspass

Idag tänkte jag tipsa om ett träningspass för hela kroppen. Jag använder både vikt och gummiband men det går att köra utan också. Längre ner i inlägget tipsar jag om vad du kan använda istället. I passet kommer du få flås och styrka för hela kroppen. För mig som är lite begränsad i vad jag kan göra så är det här passet perfekt. Perfekt för det blir minimal belastning på min fot.

  • Plankan. Håll så länge du orkar. Jag gör på knä då en planka på tå belastar min hälsena för mycket.
  • Styrka för magen. Du kan göra samma övning utan gummiband. Vila på armbågarna och sträck omväxlande på vänster och höger ben. Spänn magen så rörelsen kommer från magen. Om det är för tungt på armbågarna så kan du göra rörelsen med händerna bakom nacken eller till och med lägga ner huvudet.
  • Cykla med benen i luften. Håll så högt tempo du orkar. Jag kör i 20 sekunders intervaller och det räcker gott och väl för att jag ska orka ett gäng.
  • Gör vanliga höftlyft. Stanna uppe och lyft hälarna.
  • Triceps. Håll ihop armbågarna och lyft armarna mot taket. Inga vikter? Fyll en flaska med vatten eller använd en tung bok. Gör vanliga bicepscurl också.

Något som inte är med är alla mina tåhävningar som jag gör flera gånger varje dag.

Söndagslistan vecka 16

Godmorgon!

Tänkte komma upp tidigt för att plugga men jag failade om man säger så. Jag ska skriva färdigt min söndagslista och sedan ta tag i mina studier. Just nu och just idag känner jag mig chill med tentan. Vi får se om jag får äta upp mina ord. Skrev för ett tag sedan att jag är nöjd med ett godkänt men med tanke på att jag lyckats prestera på VG-nivå i allt annat känner jag just nu och just idag att jag ändå vill gå för ett VG. Jag har ett gäng basgruppsfrågor att svara på men det tänker jag inte fokusera på idag. Idag blir fortsatt fokus på andning och cirkulation.

Känsla: En bra vecka då jag känt mig väldigt glad.

Väder: Alltså den här veckan har vädret varit helt fantastiskt. Hela jag lever upp. Lite solbränna har jag fått med så nu är jag inte riktigt lika vinterblek längre.

Träning:

  • Måndag: Dömde en pojkar15-match.
  • Tisdag: Min bror behövde hjälp med en match så då dömde jag en damer division fyra-match.
  • Onsdag: Vila
  • Torsdag: Pilates i Mjölby
  • Fredag: Vila
  • Lördag: Dömde herrar division 6.
  • Söndag: Inget i skrivande stund men ikväll har jag en match som ska dömas. Funderar på att cykla till matchen men det lovas regn ikväll så får se hur det blir med den saken.

Dagens wordpressfråga:

Hur använder du sociala medier?

Jag använder Facebook, instagram och så har jag min blogg. Jag har även ett konto på snapchat men använder det sällan. Jag har inte fallit för trenden med Tiktok än då jag tycker att det räcker med de tre kanaler jag har. På facebook har jag dels min privata profil och sedan Hannas Pilates. Där delas mest inläggen från bloggen men ibland även annat. Hannafialotta på instagram är min träningssida där jag enbart lägger ut mina träningspass: löpning och pilates.

Det tråkigaste med FB är dock att det mest kommer upp olika förslag på personer att följa och reklam. Jag vill se vad mina vänner gör. Inte allt annat.

Mina positiva från veckan:

  • Har fått döma en massa fotboll.
  • Jag har varit skapligt effektiv med mina studier.
  • Kul att se en match som Rickard dömde som assisterande domare.
  • Grillkvällen igår var ju väldigt trevlig måste jag säga.

Bilder från veckan:

Veckans mest sedda: Jag och Rickard har tittat på den svenska serien ”Morden i Sandhamn”. Vi såg sista avsnittet igår och tänker inte säga mer men vilken cliffhanger. Hoppas på att det inte dröjer lång tid innan nästa säsong kommer ut.

Veckans låt: