Min vardag

Träna pilates med mig

Tänk dig att du går in in en träningsstudio med mjukt ljus och istället för de intensiva stönanden och svettiga ansträngningar som ofta förknippas med träning, möts du av en atmosfär av lugn och koncentration. Där har du pilates, en träningsform som inte bara handlar om att bygga fysisk styrka och flexibilitet, utan också om att hitta inre balans och medvetenhet. Om du letar efter en träningsrutin som inspirerar och utmanar på djupet, är det dags att överväga att ge pilates en chans.

Pilates är en träningsmetod som utvecklades på 1920-talet av den tyske fysioterapeuten Joseph Pilates. Det kombinerar kontrollerade, precisionsrörelser med andning och medvetenhet för att skapa en holistisk träningsupplevelse. Till skillnad från många andra träningsformer sätter pilates lika stor vikt på att stärka kroppens djupa muskler och förbättra hållning som på att bygga yttre styrka.

Varför ska du välja pilates?

  1. Styrka och flexibilitet: Pilates fokuserar på att bygga långa och starka muskler. Det leder till en smidig och proportionell kropp som är redo för dagliga utmaningar.
  2. Bättre hållning: Genom att öka medvetenheten om din kroppshållning och kroppskontroll hjälper pilates till att korrigera obalanser och förbättra din hållning.
  3. Mindre risk för skador: Genom att stärka coremuskulaturen och arbeta genom hela rörelseområdet minskar du risken för skador och förbättrar din övergripande funktion.
  4. För alla nivåer: Pilates-övningar kan anpassas för alla, oavsett ålder, fysisk form eller träningsnivå. Det gör det till en träningsform som alla kan dra nytta av.

Så hur kommer man igång?

  1. Hitta en klass: Att börja med en instruktörsledd klass kan hjälpa dig att förstå grunderna och säkerhetsaspekterna hos pilates. Bor du i närheten av Mjölby så kan du anmäla dig till min kurs som jag kommer starta upp 7 september. Anmälan görs till mariamhc@gmail.com
  2. Börja hemma: Det finns många online-resurser och videor som kan guida dig genom grundläggande Pilates-övningar hemma. Här på bloggen finns ett gäng klasser på olika nivåer. Du hittar dom HÄR.
  3. Ta det stegvis: Pilates är utmanande, så börja med enkla övningar och öka gradvis komplexiteten när din styrka och flexibilitet ökar.
  4. Var konsekvent: Som med alla träningsformer är konsistens nyckeln. Inkludera pilates i din veckorutin för att uppleva de bästa resultaten.

Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Men jag drömmer också om att plugga till sjuksköterska och det närmsta målet just nu är att plugga till specialistundersköterska inom intensivvård och akutsjukvård. Det ska jag ta tag i nästa höst. Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!

6 Comments on “Träna pilates med mig

    1. Ja testa! Det är ett smart sätt att vara här och nu och samtidigt bygga styrka i kroppen. Det går inte att träna pilates och samtidigt tänka på annat.

  1. Det låter som en väldigt bra och tilltalande träningsform. Ärligt talat så hade jag inte stenkoll på det innan men nu vet jag lite mer.
    Kul att du håller kurser i det.

Lämna ett svar