Första maj

Jag har spenderat första maj på jobbet. En kollega blev sjuk så jag tog ett extrapass. Jag hade en inskolning, nya kollegan gick i samma klass som jag, specialistundersköterska inom akutsjukvård och intensivvård. Det var en bra dag på jobbet. I matsalen på jobbet hade det förirrat sig en stor geting. Funderade på om det var en drottning. Kollegan fångade den i en servett och släppte ut den. Så gör jag också med humlor, bin och getingar som hamnar lite fel.Inte fångar dom med en servett men försöker hjälpa dom ut.

Efter jobbet så åt jag lite kladdkaka som Rickard bakat och så gick till fotbollsplanen och tittade på fotboll. Hemmalaget vann med fem bollar. Lite tema djur har det allt varit idag. Först getingen på jobbet och så en hund som försökte springa efter oss. Tur det var en tät häck emellan. Funderade över om vi hade lyckats springa i från den. Appropå att springa ifrån så var det en hund som slet sig från sin matte och sprang in på plan och sedan ut mot vägen. Det var en snabb liten rackare, otäckt var det allt när det kom bilar. Men tror det gick bra i slutändan.

Varför?

Idag har jag burit med mig en fråga, egentligen ingen ny fråga men en viktig sådan som kommer över mig ibland. Jag ställde frågan till ChatGPT:

Om det nu finns en Gud. Varför låter han så många ha det så svårt?

Svaret jag fick var väldigt intressant. En del nytt och en del annat som jag nosat på genom åren. Ett av styckena tänkte jag reflektera lite mer kring. Hoppas att du vill läsa.

Fri vilja och konsekvenser

Vissa menar att Gud har gett människor fri vilja, vilket innebär att vi kan orsaka lidande för oss själva och andra. Men det innebär också att världen blir oförutsägbar, och vissa drabbas hårdare än andra – inte för att de ”förtjänar” det, utan som en följd av hur världen fungerar.

2. En trasig värld

I vissa religiösa traditioner ses världen som ”fallen” – skadad, ofullständig, eller skild från Guds fullkomliga vilja. Det innebär att orättvisor och lidande finns, inte för att Gud vill det, utan för att världen inte är som den borde vara. Gud lider med oss, snarare än orsakar lidandet.

3. Utveckling och prövning

En annan syn är att lidande ibland kan leda till växt, insikt eller medkänsla – att vissa människor, trots sina svårigheter, utvecklar djupare förståelse eller styrka. Men det är en farlig tanke att använda för att ”förklara bort” lidande – särskilt när det handlar om orättvisor, trauma eller systematiskt utanförskap.

4. Orättvis fördelning – och vårt ansvar

En mer jordnära tolkning är att Gud inte styr varje detalj i våra liv, utan istället lagt ansvaret på oss att skapa rättvisa, hjälpa varandra och bygga samhällen där färre faller igenom. Då är frågan inte bara varför Gud tillåter lidande – utan varför människor gör det.

Det sista stycket tänkte jag reflektera lite mera kring. Frågan ”hur kan det få vara så här? Jag tänker på de där människorna jag mött som alltid kämpar. Som aldrig riktigt får fotfäste. De som gång på gång missar jobbet, hamnar i trasiga relationer, känner sig osedda, otillräckliga. Det gör ont att se. Och ännu mer att inte förstå varför.

Om Gud nu finns – varför hjälper han inte till? Varför lägger han inte sin hand över just dem, just där? Men när jag funderade på det här så fick jag en annan tanke. En som inte riktigt förklarar lidandet, men som kanske förskjuter perspektivet lite. Det är kanske inte meningen att Gud ska detaljstyra allt som händer? Det är kanske vi människor som fått förtroendet att ta hand om varandra?

Det är så lätt att tänka att det är Gud som tillåter allt ont som sker. Men ibland undrar jag om det inte är mer träffande att fråga: Varför tillåter vi det? Varför accepterar vi samhällen där vissa alltid faller igenom? Varför går vi förbi utan att fråga hur någon egentligen mår? Varför är det så svårt att bry sig – på riktigt?

Det här är inte en anklagelse. Det är bara en stilla tanke. Kanske är det vi som ska vara svaret på de där bönerna som ropas ut i ensamhet och med känslan av ”finns Gud?” ”Hör han mig ens”? Inte som hjältar eller frälsare, men som människor som vågar se varandra. Vara varandras hjälp.