Kontroversiellt

Varför ska det ignoreras att ketogen kost funnits sedan 1920-talet?
Varför ignoreras det gedigna forskningsmaterial som finns?
Varför ska det tolkas som farligt och att ”experimentera” med kosten att börja äta naturligt och oprocessat?
Varför är det ingen som oroar sig över den kost majoriteten av människorna äter och alla livsmedel som orsakar ohälsa?
Ät godis varje dag, rör inte ett finger mer än nödvändigt och ingen säger något men så fort det handlar om att ta bort kolhydrater så är det fullständigt livsfarligt. Jag förstår inte logiken. När ska vi se liknande artiklar vad gäller snask med mera.
 
 
Det låter alltid som när man pratar om ketogen kost att det är ett nytt modernt påhitt. Ja, man utesluter många olika sorters kohydrater. Framförallt moderna påhitt som pasta, bröd, snask och läsk. Vad i just de livsmedlena måste kroppen absolut ha? Jag retar mig på när läkare med flera går ut och pratar om saker som att de har hjärnkoll och så blir det bara så fel.
Jag kan tala om för dig vad ketogen kost INTE är :
– det handlar inte om att äta en massa processade produkter utan om att äta så naturligt som möjligt.
– det är ingen viktminskningskur!
– det är heller ingen svältkost.
Martina skrev ett så bra inlägg häromdagen om just det här med att det är en så skev uppfattning om vad hälsa är.

Måndagstankar

Igår var det en månad sedan jag började med ketogen kost igen. Det känns faktiskt som att jag har bättre förutsättningar den här gången att inte balla ur. Att jag ballade ur förra gången var ju för att jag blev deprimerad av att inte kunna springa. De pass jag kunnat springa och av de matcher jag dömt att döma så känns kroppen inte på samma sätt. Och det är positivt. Det slog mig när jag satt och svarade på ett gäng frågor som Sandi ställt till mig att jag egentligen ätit ketogena måltider sen i våras. Tänker att språnget då inte blir så stort till att bli helt strikt. Vad är det svåraste den här gången då: jo att inte hamna där att jag bara äter ägg och smör. Vilket för övrigt är galet gott!
Sånt här stör mig! Varför ska man blanda in sex i allt? Hur kan förutsättningar på fotbollsplan vara sexiga?Jag förstår inte syftet med att blanda in sex. Vad menar man ens?
Jag har fått några svar på inlägget jag skrev om en ny riktning hur jag jobbar med min pilates i sociala medier. Men jag skulle behöva fler svar. Skulle bli superglad om du ville hjälpa mig. Svara gärna på mina frågor i det här inlägget. <<LÄNK
 
 
 

Ta bort ifrågasättande kommentarer?

Jag har haft en riktigt bra dag idag! Vi hade tur med morgonrusningen i Stockholm så det gick snabbt och smidigt. Dagen var riktigt bra, vi jobbade i våra basgrupper kring en fallbeskrivning. Den handlade om en kvinna med svår psykossjukdom som blir gravid. Tanken var att göra en samordnad individuell plan där olika yrkesgrupper samlas och kommer överens om olika insatser och vem som gör vad. Vi skulle därefter spela upp ett rollspel. Det var faktiskt väldigt roligt.
Jag och studiekamraten åkte redan vid tre för att jag skulle hinna till Mjölby för mitt pilatespass. Och vilket pass det blev idag. Svettigt, tufft och precis det jag vill ha ut av passet. Jag tror att deltagarna var nöjda med. Ärligt talat så frångick jag min plan som jag hade imorse och lät deltagarna önska inehåll på passet. Jag hade roligt!
Men hörreni, nu tänkte jag prata om en annan sak och jag brukar verkligen inte klaga på andra bloggar. Men jag gick tillbaka i tiden på en blogg och upptäckte att inte en enda av mina kommentarer har blivit godkänd som jag skrivit. Jag brukar verkligen inte skriva elaka kommentarer så det finns ingen anledning att censurera mig. Det stör mig samtidigt som bloggaren ändå har rätt att välja. Men varför man inte vill ha ett levande kommentarsfält förstår inte jag. Vad tycker du, har bloggskribenten rätt att ta bort även kommentarer som inte är otrevliga men som inte håller med inlägget? Det här är inte menat som att prata skit utan jag vill mer diskutera fenomenet.

Jag blev provocerad idag!

Jag tar mct-olja varje dag och det är en olja som består av medellånga fettsyror. Dessa fettsyror har dokumenterade bra effekter som tex ökat fokus och uthållighet bland annat. Det är en olja som kroppen direkt kan ta upp och använda som energi. Oljan liknar i sin kemiska struktur mer kolhydrater och absorberas därför i snabbara takt än vanligt fett. Härliga fördelar eller hur? Nackdelen är att den är väldigt kraftfull för magen så innan man vant sig är det bäst att skynda långsamt. Det blev jag påmind om idag när jag hällde i en dutt mct-olja i min frukost utan att mäta. Hej illamående! Så note-toself blir att ta mindre mängd ett tag. Eller iallafall att inte höfta….
Jag tog en timmes promenad med Sofia idag och ämnen som avhandlades var bland annat keto, hennes pass igår och träning. Sen var jag bara tvungen att avhandla ett ämne som gjorde mig ganska irriterad faktiskt. Jag läser till och från Fitnessfemistens blogg och idag läste jag hennes senaste inlägg. Ett superbra inlägg som helhet men en sak störde mig.
Nämligen påståendet att man skulle må psykiskt dåligt och svälter sig själv om man inte äter socker, gluten, laktos och tillsatser. Det där tycker jag är väldigt intressant för det finns mycket forskning som visar att den moderna kosten inte alls är sådär superbra och att man till exempel sett hur viktig bakteriefloran i tarmen är för den psykiska hälsan.(Läs boke Charmen med tarmen)
Om undvikandet av dessa nämnda livsmedel leder till en ätstörning så absolut håller jag med om att det inte är bra för det psykiska måendet. Men om man byter ut till rena livsmedel så har man allt att vinna. Jag tror snarare att man mår bättre och man svälter definitivt inte.

Jag kan bara gå till mig själv, det här är min lunch idag, Kycklingfärs med ägg, salt och peppar, smörstekt zucchini och färska champinjoner. På spenaten har jag öst på mängder med olivolja. Jag tillhör definitivt den skaran som faktiskt mår väldigt dåligt av gluten, socker och laktos. Alltså fysiskt dåligt! Sen när blev gluten, laktos och socker något som man verkligen måste ha?

Svar på kommentar

Ikväll tänkte jag blogga om min dag med familjen. Men det inlägget får vänta för istället ska jag svara på en lång kommentar som jag fick på morgonens inlägg.
”Men alltså egentligen- tycker du inte att PT-Fia träffar precis rätt? Har läst din blogg ett ganska bra tag nu och det verkar ju som att du dels inte mår bra av att äta ketogent, du skriver ju ofta att du känner dig trött och energilös när du har ätit så och du orkar ju t ex inte springa när du äter så. Dessutom precis som PT-Fia skriver så är det svårt att upprätthålla en så strikt diet och det måste du ju även hålla med om att du har haft svårt att göra?

Inget illa menat alls men vad vill du egentligen uppnå med att äta ketogent? Mår du verkligen bättre det och är det värt de uppoffringar som krävs? Vinsten kontra nyttan.

Måste också tillägga att oavsett vad förespråkarna av ketogen kost säger så är ketoner ALDRIG någonting som är positivt för kroppen. Att försätta kroppen i acidotiskt tillstånd oavsett om det är avsiktligt eller inte kan aldrig medföra någonting än katabola effekter och försvårar såväl proteinsyntes som citronsyracykeln. Många av våra diabetespatienter (är sjuksköterska) har funderingar kring ketogen kost och om det kan vara positivt för deras diabetes och våra läkare och dietister avråder alltid å det starkaste att de ska prova det, just för det aldrig medföra positiva effekter att rubba kroppens pH-värde och även till viss del för den abnormt stora mängden intag av mättat fett som dieten förspråkar. Vi vet ju sedan lång tid tillbaka att mättat fett inte är positivt i ett hälsoperspektiv. Vi vet att det leder till högt. kolesterol och därigenom till hjärt-kärlsjukdomar. Det finns ingen vetenskaplig forskning som visat på motsatsen.

Så om du har som mål att bli piggare och starkare så tycker jag att du på allvar ska sätta dig in i vad ett ketogent tillstånd innebär för kroppsfunktionerna och läsa relevant och vetenskaplig (och då menar jag inte böcker skrivna av förespråkare som bara vill tjäna pengar utan vetenskapliga artiklarna i renommerade vetenskapliga tidskrifter) forskning kring vilka (ofta allvarliga) konsekvenser det faktiskt innebär att försätta kroppen i ketogent tillstånd ÄVEN om det är självframkallat.”

 
Hej Anna! Tack för din långa och tänkvärda kommentar. Jag är väl påläst om ketogen kost, jag funderade över ett år innan jag beslutade mig för att testa och ge det chansen. Jag kanske har varit otydlig men dessa är anledningarna till att jag är trött.
– sover för dåligt, går och lägger mig för sent i förhållande till tiden jag går upp för att komma i tid till jobbet.
– intensiv period på jobbet med nya vikarier, ensam med medicindelegering och mycket ansvar. Det sliter. Särskilt när det varit så under det senaste året i perioder.
– Studier + jobb + barn + fotboll (klart man blir trött.
Det intressanta är att jag är precis lika trött under de perioder som jag inte äter ketogen kost som när jag kör strikt = relaterat till min livssituation, inte specifikt kosten.  Den ketogena kosten har aldrig varit problemet i vardagen. Innan musklerna är vana vid att använda ketoner som energi är det tufft att springa. När kroppen sen vant sig blir det istället tvärtom, att man har mer uthållighet eftersom att energin egentligen aldrig kan ta slut.
Angående det acidotiska tillstånd du pratar om så kan man bara hamna i ketoacidos om man är a: antingen diabetiker eller alkolist. Ketoacidos innebär höga ketoner och högt blodsocker samtidigt. När man äter ketogen kost som frisk kan man omöjligt få det höga blodsocker (runt 13-15mmol) som krävs eller ketoner över 10 som också är ett kriterium för ketoacidos. HÄR kan du läsa mer om just ketoacidos.
Den stora svårigheten med ketogen kost är att i längden orka vara så discplinerad som krävs för att ställa om kroppen till fettdrift. Däremot när man kommit dit så är det definitivt värt det. Dessa är fördelarna:
”Ketoner motverkar sjukdomar, allt från förkylningar, värk och psykiska sjukdomar till alzheimers och cancer.
Ketoner motverkar åldrandet.
Ketoner ger fantastisk energi, ökat fokus och ökad motivation.
Ketoner motverkar sug.
Dessutom främjar ketoadaption tillgång till att lätt bränna kroppsfett, möjlighet att förbättra allergier, bättre hormonbalans, bättre hud, bättre humör och bättre hälsa överhuvudtaget.” Citat Keto by Annelie
Angående forskning så finns det material ända från 1920-talet kring ketogen kost. Om man vill så finns det hur mycket forskning som helst om ketogen kost och hur det kan hjälpa vid sjukdomar som alzheimer, parkinson, diabetes och olika reumatologiska sjukdomar. Jag litar på de personer som jag vet har satt sig in i forskning, biologi och verkligen använt sig själv som ”försökskanin”. Martina till exempel är inte någon lekman utan har lång erfarenhet kring ketogen kost och jobbar med att granska vetenskapliga artiklar och doktorerar nu på Linköpings universitet.
Vad jag vill få ut av att ketogen kost? Jag vill bara hitta en balans i min kropp. Jag tröttnade på min mage som är så tråkig, jag behövde testa något annat. Sen blir jag väldigt lockad av tanken på att ha en energi som inte tar slut, att bli mindre sjukdomsbenägen och minska inflammationen i kroppen. Intressant det där hur det kan vara sådant ramaskri att välja äta mycket mättat fett, ett fett som är naturligt för kroppen till skillnad från tillsatt socker som orsakar fetma, diabetes och andra sjukdomar. Det finns det också forskning på. Jag tycker att fokuset på att diskvalificera LCHF/ketogen kost är helt galet. Effekterna av för mycket socker ser vi redan överrallt omkring oss och det tror jag på sikt är farligare än att någon väljer att använda ketoner som energikälla istället. Visste du att bebisar föds i ketos till exempel? I studier har man också sett att de här folkslagen som äter mycket mättat fett och animaliskt protein inte har samma välfärdssjukdomar som vi i väst har. Men nu slutar jag här innan det här inlägget blir alldeles för långt.
 

Jag förstår inte….

… hur sojaprodukter kan räknas som ett bra miljöval. Det borde bojkottas precis som palmoljan! Skövling av regnskog har långt gående effekter på klimatet då koldioxiden inte binds och ökar frekvensen av extremväder. Dessutom är soja hormonstörande då den liknar östrogenet. Bönor innehåller dessutom lektiner som är en antinutrient som förhindrar upptag av näringsämnen i tarmen

…. Varför instagram skulle göra om sin algoritm. Det var mycket bättre när allt kom upp i den ordning inläggen kommer upp. Dels missar jag inlägg hos de jag följer men så får jag också mindre likes. Gick tillbaka långt bak på mina inlägg och innan algoritmen gjordes om så snittade jag på över 100 likes på varje bild. Nu är det inte alls lika många vilket är lite trist.
…. varför man byter bort mat och tar proteinpulver istället. Det finns inget nyttigt i proteinpulver och det är processat = kroppen vet inte hur den ska ta hand om det. Samhället må ha förändrats men kroppen är fortfarande stenålderskroppen som vill ha riktig mat och inte en massa ”hittepåmat”. Sorry om jag trampar på några tår men jag förstår inte verkligen.
….. varför jag inte kan sluta läsa bloggen bloggbevakning och ännu mindre varför jag inte kan sluta läsa kommentarerna. Det är vuxenmobbning på hög nivå, inte alltid men för ofta egentligen. Varför skulle barn sluta mobba när de ser hur vuxna beter sig. Det funderar jag ofta på. Barn gör som vuxna gör, inte som vi säger.
 

Appropå mitt senaste inlägg

Jag hade på känn att min kvällsfundering skulle trampa på ömma tår. Att sticka ut näsan är alltid känsligt. Jag har fått två kommentarer som jag vill bemöta i egna inlägg. Jag börjar med den första kommentaren som Marita skrev:
”Jaha, men, då tycker jag att du, OM du skulle drabbas av cancer, bara drar ner på allt socker i ditt intag av livsmedel. Eller du kanske tänker att du inte intar något socker = då får du inte cancer. Så får vi se om det är det som kommer göra så att du överlever eller dör… För JAG hade legat begravd idag utan cancerforskningen. Den har gjort så att jag överlevde och för ca 10 år sedan dog de som fick den cancern jag hade. När jag fick den hade forskningen gjort att överlevnadsprocenten höjts till 50 %. Och jag lever fortfarande. Varför blir jag provocerad? Jo…jag var ingen sockerråtta när jag blev sjuk. Jag var hälsosam och tränade.”
Du har missförstått mitt inlägg helt. Jag är inte emot forskning men jag kan någonstans känna att de borde kommit längre med tanke på hur mycket pengar som faktiskt kommer in. Och varför struntar vården generellt i kostens betydelse och bara skriver ut mediciner vilket i många fall bara är symtomlindrande och inte botar orsaken? Jag tror inte att man kan bota allt bara med att äta rätt mat eller att man kan klara sig undan om man tränar och äter bra. Att vara hälsosam och träna är ingen garanti, vare sig det handlar om cancer eller något annat. Men jag tror på att förebygga och att strypa så många riskfaktorer som möjligt.
Jag tycker att vården borde fokusera även på att kunna ge kostråd då det i studie efter studie visat att kosten spelar roll. Alldeles för många människor har blivit hjälpta med olika problem bara genom sitt sätt att äta. Nu pratar jag inte specifikt om cancer utan till exempel antinflammatoriska sjukdomar.
Jag brukar inte skriva saker öppet men eftersom du angav en mail som inte stämmer måste jag skriva här istället. Försökte maila dig ett svar på din nästa kommentar men mailet studsade tillbaka. Jag kommer inte att bemöta din andra kommentar mer än svaret du redan fått i inlägget. Jag diskuterar gärna och har inget emot att man har olika åsikter och livserfarenheter men när diskussionen övergår i ilska och nästan påhopp, då vill inte jag vara med mer.

Vad gör en blogg bra?

Idag i Bloggsupporten diskuteras det vad som gör en blogg bra. Det som är viktigt för mig är ungefär samma som övriga också tycker.
Tydlighet och en röd tråd.
Vet jag att jag besöker en föräldrablogg kanske jag inte helt plötsligt vill bli bombad av matinlägg eller om jag besöker en blogg som behandlar lchf/keto vill jag inte att det helt plötsligt skrivs om djur. Nu menar jag rena ämnesbloggar där man ser redan från början att här skrivs det bara om till exempel träning eller bara mode.
Jag gillar heller inte när samma inlägg handlar om flera olika saker. Hellre fler och kortare inlägg istället för allt i samma. Vill man få ut allt på en gång så kan man tidsinställa inlägget.
– Säg inte ”förlåt att jag inte bloggat på ett tag”. Be inte om ursäkt för att man inte hinner blogga.
– Popupreklamer gillar jag inte! Jag vill kunna välja om jag ska se en annons eller inte. På de flesta sidor fungerar adblock men inte vad gäller popupreklamer. Höll på att bli galen ett tag när jag på varenda Nouwblogg fick upp Libressereklam (obs, vet att det inte är bloggarnas fel, men jag förstår inte hur de som gör reklamkampanjer tänker. Vill de att man ska irritera sig så lyckas de väldigt bra).
Bra bilder
Jag uppskattar fina bilder men jag tycker inte om när det blir mer ”magasinkänsla” över bloggen. Jag vill ha det fina men det får inte vara för redigerat.
– Trovärdiga samarbeten
Det skulle inte bli så trovärdigt om jag gjorde ett samarbete där jag skriver om arbetskläder eller möbler. Jag som aldrig skriver om inredning.
– Engagemang
Att bloggaren tar sig tid att svara på kommentarer och frågor. Jag köper att man inte alltid hinner svara på alla kommentarer men att någon gång ibland visa att man sett kommentaren och också svarat tycker jag är väldigt trevligt. (Säger hon som i skrivande stund har 90 kommentarer att svara på och godkänna…)
Nu har du fått läsa vad jag tycker gör en blogg bra. Men oh boy, det känns som att jag gör i stort sett allt fel med mig egen blogg. Kanske därför min statistik är som den är… För stor header (som jag personligen älskar och inte skulle byta bort, den är så mycket jag) kanske lite för dåliga bilder och nä, nu slutar jag här. Jag tycker att min blogg fått ett lyft den senaste månaden och på det spåret ska jag fortsätta.

Samarbeten

På nyårsafton fick jag en förfrågan på instagram från ett företag som ville samarbeta med mig. Men företag som erbjuder mig rabattkoder göre sig icke besvär. Jag kommer aldrig tacka ja till att samarbeta med företag som enbart erbjuder rabattkoder. Jag tycker att det är samma sak som att betala för att göra reklam och det gör jag inte. Det är en annan sak om jag själv väljer att köpa något och sedan tipsa om i bloggen. Men köpa produkter som jag inte behöver och sedan skriva om, nej tack!
För något år sedan skrev jag om samma sak. HÄR kan du läsa om mina tankar då och jag har inte ändrat mig nu. Dåliga förslag på samarbeten får jag ibland men det var länge sedan sist. Tycker att alla som får dessa ”erbjudanden” ska tacka nej. Så kanske att företagen tänker till och slutar erbjuda skamförslag.

När inget annat finns kvar att göra

Jag läste hos Bloggkommentatorerna att Marianne nu får hjälp så att hon kan bo kvar. Elaine har skrivit så fint:
Jag reagerade dock negativt på ett ställe i Bloggkommentatorernas inlägg: 
”Medmänsklighet är fint, men mänskligheten är komplicerad. Jag tycker det är mycket mer rimligt och säkert att låta lagar se till att alla medborgare får den hjälp de behöver, istället för att låta varje behövande själv övertyga folket om att hjälpen är tillräckligt viktig.”
Men vad gör man när samhällets skyddinsatser inte fungerar. När man hamnar utanför helt? När man inte kan få hjälp någon annanstans alls över huvudet taget. När alla möjligheter är uttömda. Vad finns då kvar än att vädja till privatpersoner?
Jag tänker att om man ber om hjälp från andra på det här sättet så har man inget annat kvar att göra. Man griper efter sista halmstrået.
Det är när lagarna och skyddsnäten inte fungerar som människor är tvingade att gå ut i media. Där har politikerna en skyldighet att täppa till hålen så att ingen ska falla mellan stolarna. Fint att hon fick hjälp och att det ordnade sig för henne. Det är medmänskligheten som får rycka in när människor är desperata och myndigheter står handfallna. Tills politikerna har täppt till hålen är det fint att det finns människor som vill och kan hjälpa andra människor i nöd.