Ett beslut?

Kan man bestämma sig för att vara lycklig?
Är lycka mer ett beslut än en känsla?
Kan jag trots tuffa tider ändå bestämma mig för att vara lycklig? Visst kan man känna lycka sig lycklig i specifika situationer. Men den där bestående lyckokänslan, är det en dröm? En utopi, något som inte är möjligt att nå? Jag har inga svar, bara delar med mig av tankar som dök upp i huvudet.

Att skapa värde

Jag har följt Alexandras bloggskola. Hon har publicerat en serie med inlägg om hur man arbeta med sin blogg och få den att växa. Jag skrev en kommentar om hur jag vill att min blogg ska växa och fick som svar att skapa inlägg som andra skulle vilja dela och på så sätt nå ut till fler följare. Då är frågan hur jag ska göra det. Jag vill skriva om träning och hälsa. Om pilates, mina lopp och hur det går på mina pass. Och så vardagsinlägg någon gång i veckan. För mig är det inte tråkiga ämnen men något gör jag fel eftersom att jag inte lyckas behålla läsarna som kikar in. Jag har samma läsarantal som jag haft de senaste åren.
Du som kikar in här varje dag. Jag skulle bli superglad om du vill svara på de här frågorna:
Vad är det du gillar med min blogg?
Saknar du något?
Vad skulle du vilja se mer av?

Rök gärna men tvinga inte mig att andas in din rök

Idag blev jag så arg när jag kom till resecentrum. Jag blev omgiven av cigarettrök från två håll och när en tredje person tände sin cigarett blängde jag surt på henne. Jag tillhör den skaran som tycker att det borde vara förbjudet att röka på allmän plats som busshållplatser och utanför butiker. Det värsta jag vet är att gå in i en butik och först passera ett rökmoln. Jag förstår inte hur byggare tänker som placerar askkoppar precis utanför entrén… Jag tycker att det är respektlöst att tända sin cigarett utan att gå undan. Alla gör som de vill och vill man röka så fine. Men tvinga inte mig då att utsättas för röken och lukten.

Vad är det för fel på människor?

Ganska ofta funderar jag över vad det är för fel på människor. Förundras och funderar över var det gick snett någonstans. Allt hat, allt våld, alla terrorattacker och alla orättvisor. Det senaste nu i Las Vegas är fruktansvärt och så onödigt. Jag tänker på alla skadade, de som inte klarade sig och alla anhöriga. De som inte kommer hem igen efter vad som skulle ha varit en rolig kväll. Vilken sorg och smärta, en mardröm som inte går att vakna i från. Varför, är den stående frågan? För mig som kristen är det inte svårt att dra parallellen till det som står i Bibeln att kärleken kommer kallna allt mer. Det är så uppenbart när jag ser hur människor agerar och tänker.
En annan sak som jag ville skriva om var en grej som jag läste hos Engla. Hon skrev ett personligt inlägg om hennes ångest och jag tycker det är så otroligt modigt att våga skriva om dessa saker i en stor blogg där hon inte vet vilka som läser. Det är starkt och borde ge cred. Fram för att fler människor vågar berätta om hur de mår. Det minskar tabun att prata om det som är jobbigt när fler vågar öppna sig. Det som jag blev så irriterad över var en person som tyckte att ”hon nog bara behöver köpa några fler par skor”. Alltså vem skriver så? Uppenbarligen den här personen men hen kan knappast ha varit utmattad eller haft ångest själv för då hade hen aldrig skrivit så. Eller så är hen bara dum i huvudet rent ut sagt. Undrar om samma personer skulle säga samma saker direkt till personen om de möttes öga för öga. Det är som att internet drar ner den moraliska kompassen till skosulan. För den som inte har några gränser blir allt okej. Gränserna suddas ut när man kan vara anonym och inte behöver stå för det man skriver.
 

Sälj dig inte billigt!!

 
Jag fick en förfråga idag på mitt instagramkonto (@hannafialotta). Det gällde ett reklamsamarbete för träningskläder. Först blev jag jätteglad. Jag skrev snabbt tillbaka och frågade hur det är tänkt att det samarbetet skulle se ut. Svaret var att jag skulle få köpa deras träningskläder till kraftigt rabatterat pris och sedan tagga dem i ett visst antal inlägg. Min spontana tanke var dock att jag inte vill betala för att göra reklam. Inte betala för att samarbeta med ett företag. Den här representanten menade på att det är ett nystartat företag och att de därför inte har råd med 100% sponsring. Glädjen över ett eventuellt samarbete blev kortvarig. Det är inte villkor som jag ställer upp på och till dig som läser vill jag säga: sälj dig inte billigt. Det där är ett smart och lömskt sätt att tjäna pengar på och samtidigt inte behöva betala en endaste krona i reklam. Det är ett sätt att utnyttja unga tjejer och killar som gillar att träna och gärna får kläderna lite billigare. Jag vill uppmana dig attt fundera över en sak. Tänk dig vad samma typ av annons i dagspress, bloggar och så vidare skulle kosta. Det är inte gratis direkt, särskilt inte i tidningar. Jag menar heller inte att det är realistiskt att ta den typen av betalt men det ska vara bra villkor. Du ska inte betala för ett samarbete!

Mitt jobb är inget ”enkelt” jobb

Jag och mina kollegor har pratat om vad vi gör en dag på jobbet. Hur många olika uppgifter och yrken som automatiskt blir inbakat i undersköterska. En vanlig dag ger jag och mina kollegor personlig omvårdnad men vi gör även en massa annat. Uppgifter som kvalar in på dessa yrken utan problem:
  • Frlsör
  • Kock
  • Städare
  • Manikyrist
  • Psykolog
  • Vaktmästare
Det är inget lätt jobb och vem som helst kan inte göra det jag och mina kollegor gör. Det krävs hjärta och fingertoppskänsla. När ska jag ringa sjuksköterska, när kan jag avvakta, när är det akut? Kan jag ge den här medicinen nu eller måste jag vänta. Vad måste jag tänka på kring waran. En person är ledsen, vad kan jag säga, vad måste jag överlämna till sjuksköterska? Hur ska jag bemöta oroliga anhöriga? Dessa är bara en bråkdel av allt som en undersköterska tar ställning till varje dag.
Det är dags att yrket får den uppskattning och cred som vi är värda. Yrket har setts ner på under alldeles för lång tid och det är hög tid för förändring! Det är definitivt inget lätt jobb som vem som helst klarar av.

Varför inte yoga?

Nu kommer jag skriva om något som säkerligen kommer provocera och du kommer säkert bli irriterad på mig. Jag tänkte skriva om yoga och varför jag undviker densamma. Först tänkte jag berätta om en sak som hände när jag var arton år och testade på kristen meditation i Domkyrkan. Jag gjorde det några gånger. Av dessa tillfällen fick jag en känsla av att alltid vara förföljd och bevakad. Jag såg saker i periferin, skuggor och ibland även figurer. Det här försvann så fort jag slutade med meditationen. Efter det så använder jag mig inte av meditation.
Under hela mitt vuxna liv har jag haft en dålig känsla kring yoga. Jag har testat yoga några gånger men inte fortsatt med det då det inte känns bra i kroppen. Det känns fel i hela kroppen, du vet den där känslan som man får när man vet att något man gör är fel men gör det ändå. Vare sig man är kristen eller inte så är yoga ett helt trossystem. Det skapades för att kunna bli ett med Brahman genom meditation. Övningarna och sättet att andas är en metod för att uppnå att bli ett med världsaltet.
”Hälsan är endast ett delmål, den är en nödvändighet för att nå det slutgiltiga målet och yogan är vägen, verktyget att nå Brahman, samahdi, upplysningen, att inse att jag själv är Brahman. Alltet, det Ena. Målet är att släcka sig själv, att nå det buddhistiksa Nirvana som är detsamma som den hinduiska Samahdi”

Därför rimmar det illa med min kristna tro att utföra yoga. Jag är med i en kristen grupp på Facebook där jag hamnade i en tråd om just yogans vara eller inte vara. Från en länk i gruppen hittade jag ett arbete om yoga och historiken kring yoga och vad syftet med yoga egentligen är. Hur mycket man än vill så går det inte att göra yoga eller meditation neutral eftersom den från början skapades i ett särskilt syfte.
”Enligt yogatraditionen är en personlig utveckling endast möjlig när vi fullt ut accepterar förloppet, skeendet, övningarna och när vi verkligen förstår, enligt hinduismen och buddhismen, att kroppen inte bara är skinn och ben, utan ett fint balanserat och komplicerat system av energier.”
Arbetet som jag lusläst är det här <<LÄNK Ett mycket intressant och välskrivet arbete som verkligen förstärkt min syn på att yoga är något helt annat än vad västvärlden vill få det till. Visst finns det fördelar med yogan. Man blir fysiskt stark, smidig och flexibel. Jag anser dock att nackdelarna väger över. Det går inte att komma undan syftet med yogan genom att kalla det för medicinsk yoga eller kristen yoga. Yoga är en gren i hinduismen, hur mycket man än vill förneka det.
 

Det är inte barns ansvar att göra föräldrarna lyckliga

Funderingen kom över mig under dagen. Bara en allmän tanke som jag tycker är intressant att tänka på.  Mitt omedelbara svar blir absolut inte. Barn ska få växa upp utan att känna att de måste göra sina föräldrar lyckliga.  Mitt ansvar som  förälder är att se till att barnen växer upp till trygga individer, inte att de ska förverkliga mig på något sätt. Med de orden säger jag godnatt och så hörs vi igen imorgon.

Onsdagstankar

– Hur mycket tror du att man lär känna någon genom en blogg? Jag har följt många bloggar i säkert tio år men det betyder inte att jag känner personerna bakom bloggen. Jag har ingen aning om hur de egentligen är. Jag vet bara det som de väljer att dela med sig av. Bloggar visar långt i från hela sanningen.
– Varför är det så ”fel” att vara annorlunda? Att våga bryta mot normen ses inte alltid med snälla ögon. Jag önskar att alla hade modet att vara den de är utan att känna behovet av att ändra på sig.
Ja det var bara några saker jag funderat över. Hoppas du får en härlig dag!
 

Superfoods – farligt eller?

Jag kan bli så arg och kan inte låta bli att fundera över hur människor tänker. Det är artiklar, länkar och så vidare där man ska vara försiktig med både det ena och andra. Jag tänker på så kallade superfoods, mat som innehåller mycket av det som kroppen behöver för att fungera optimalt.
Man kan ju tro att det nyttiga är livsfarligt. Det senaste jag stötte på var att man bara ska äta si och så mycket av chiafrön så jag googlade. Det enda negativa jag hittade var att man kan bli förstoppad av chiafrön på grund av fibrerna. Ett problem som är enkelt att undvika genom att dricka mycket vatten.
Det är galet egentligen när jag tänker på inlägg om nyttiga livsmedel som man bör vara försiktig med. Är inte det snedvridet? Hur är det inte med alkohol, tobak, godis och så vidare som orsakar så mycket beroenden, död och kostnader för samhället. Hur många människor har dött av att äta grönsaker, dricka aloevera eller av att äta vitaminer? Eller för all del chiafrön. Sätt det i relation till hur många människor som dör varje år av felmedicinering och biverkningar av traditionella läkemedel. 
Att vilja leva ett nyttigt/hälsosamt liv provocerar och jag tänker att det beror på att det speglar människors egna dåliga samvete över att de inte har ork/lust/vilja att göra något annat än det gamla vanliga invanda. Förändringar är jobbigt och det tar tid innan en ny vana satt sig. Tid som många inte har lust att lägga ner.