5 dl vatten
30g jäst
2 tsk salt
1msk flytande margarin
4 dl rågsikt
1 dl vetemjöl
Gör så här:
Värm vattnet och rör ut jästen i lite av det 30-gradiga vattnet. Tillsätt resten av vattnet, salt, margarin och rågsikten. Arbeta i vetemjölet till en lagom fast deg och låt jäsa 30 minuter (strö över lite mjöl). Ta upp degen på mjölat bakbord och bearbeta den tills den släpper bordet. Dela degen i fyra delar och gör längder. Varje längd delas i 6 delar. Vänd dem i mjöl och vik dem dubbelt. Lägg på en bakplåtspappersklädd plåt och låt jäsa ytterligare 30 minuter. Grädda brödet i 225 grader i 10 minuter eller tills brödet fått fin färg.
Ät och njut! Jag åt vaniljyoghurt med valnötter och en franska med ost och gurka på.