Skogspromenad

Det är helt fantastiskt väder idag, soligt och varmt. Det är precis vad jag behöver och jag känner den positiva andan återvända. Jag tog en paus från böckerna och tog en promenad med Rickard ute i skogen. Det var så härligt och i solen är det riktigt varmt. Underbart!
 

 

Källarfranska

 Du behöver till ca 24st:
5 dl vatten
30g jäst
2 tsk salt
1msk flytande margarin
4 dl rågsikt
1 dl vetemjöl
Gör så här:
Värm vattnet och rör ut jästen i lite av det 30-gradiga vattnet. Tillsätt resten av vattnet, salt, margarin och rågsikten. Arbeta i vetemjölet till en lagom fast deg och låt jäsa 30 minuter (strö över lite mjöl). Ta upp degen på mjölat bakbord och bearbeta den tills den släpper bordet. Dela degen i fyra delar och gör längder. Varje längd delas i 6 delar. Vänd dem i mjöl och vik dem dubbelt. Lägg på en bakplåtspappersklädd plåt och låt jäsa ytterligare 30 minuter. Grädda brödet i 225 grader i 10 minuter eller tills brödet fått fin färg.
 Ät och njut! Jag åt vaniljyoghurt med valnötter och en franska med ost och gurka på.