Aldrig fullärd

Vilken snösmocka vi fick! Från ingenstans var det ett tjockt lager snö och innan det slutade snöa så hade det kommit bortåt tre decimeter. Lyckan för Ida att hon kan få åka pulka igen och jag fick julkänslor när jag och Rickard tog en snöig vinterpromenad igår kväll.

Ikväll har jag varit iväg på mitt näst sista praktikpass på barnakuten. Känns galet att tänka på att jag under utbildningen gjort dryga över nittio praktikpass på fem olika praktikplatser. Jag har träffat fantastiska människor och haft spännande patientmöten. Jag har fått se olika sätt att arbeta på och olika sätt att lösa situationer på. Jag är inte samma undersköterska idag som för två år sedan när jag startade min utbildning. Vilken resa att se tillbaka på! Men jag är definitivt inte fullärd om någon nu tänker det. Oavsett hur mycket man kan om ett område så finns det alltid mer att lära sig. Det tycker jag är viktigt att påminna sig själv om och att vara ödmjuk kring. Man kan lära sig något nytt varje dag om man är öppen för det. Med de orden säger jag godnatt och så hörs vi igen imorgon.

Saker som jag lärt mig

  1. Döma fotboll med noll erfarenhet av fotboll.
  2. Fått döma herrar division fem och testat på damer division 1
  3. Att människor som bryr sig om mig på riktigt accepterar mig som jag är utan krav på att jag ska vara någon annan än den jag är.
  4. Det är försvinnande lätt att få människor att skrämma upp människor och få dom att sluta tänka själv.
  5. Att följa strömmen är väldigt lätt men att vara den som vågar sticka ut och vågar uttrycka en annan tanke än normen är tufft. Man kan lätt bli väldigt ensam.
  6. Att jag är bra som jag är och behöver inte ändra på mig för någon annans skull.
  7. Jag har lärt mig att leda pilatespass.
  8. Jag har lärt mig att ta blodprover, EKG och en hel massa andra sjukvårdsrelaterade saker.  
  9. Jag har utbildat mig till undersköterska och senare specialistundersköterska inom palliativ vård.
  10. När jag gick gymnasiet så gick jag naturbruk så jag kan mjölka kor och köra traktor.
  11. Att alla människor inte bryr sig.
  12. Det är bra att vara ärlig men ibland är det bättre att vara tyst.
  13. Ett bra citat som jag nog aldrig kommer glömma: ”vad andra tycker och tänker om mig har inte med mig att göra.”
  14. Att vara mot andra som jag vill att andra ska vara mot mig.
  15. Ålder är bara en siffra. Min mamma känner sig i sinnet fortfarande som en ungdom. Det tycker jag är fint att tänka på.
  16. Folk kommer alltid ha åsikter och lägga sig i saker som de inte har att med att göra.
  17. Att keto var grejen för mig. Jag mår egentligen inte bra av vanlig ”svenssonmat” men det funkar inte rent socialt.
  18. Jag måste inte vara samma person som jag alltid varit utan jag får lov att ändra på sig. Den enda jag egentligen kan förändra är mig själv. Jag kan önska att en annan människa ska vara på ett annat sätt, att personens alla dåliga sidor ska försvinna i ett knäpp med fingrarna. Men i slutändan så är det bara personen själv som kan göra förändringen. Om personen vill.
  19. Ju mer jag lär mig inom ett område, desto mer inser jag hur mycket som det finns att lära mig. Jag är aldrig fullärd. Inte någon annan heller för den delen. Att tro att man är fullärd inom ett område tyder på dålig självinsikt och ingen ödmjukhet.
  20. Att alla inte är snälla och inte går att lita på.
  21. Om ett halvår är jag specialistundersköterska inom akutsjukvård och intensivvård. Jag har lärt mig så mycket!
  22. Jag lärt mig hjärt- och lungräddning för både barn och vuxna.
  23. Jag har fått vara med och intensivvårda patienter på mina praktikplatser.
  24. Jag har lärt mig hur man tar hand om brännskadesår.