I dagens lucka hittar ni min favoritövning: teaser. Det här är en övning som verkligen utmanar magen och bålstabiliteten. Det krävs styrka, balans, flexibilitet och kontroll. För att verkligen få rätt beskrivning på övningarna har vi tagit hjälp av den här sidan.
1: Med ett böjt ben.
Ligg på rygg med benen böjda i 45 graders vinkel. Armarna längs med sidorna. Du är då i neutralt läge. Andas och slappna av i axlarna. Sträck upp benen och se till att höfter, knän, anklar och fötter är i linje. Sträck ut ett ben och se till att knäna är i samma höjd. Håll bröstkorgen nere medan du sträcker armarna mot taet och bak. Lyft upp armarna över huvudet, hakan mot bröstet och börja rulla upp övre delen av ryggen Håll axlarna nere. Fortsätt rörelsen upp och sträck dig efter tårna. Använd magen och andningen inte farten. Dra inte upp dig med axlarna eller med armarna. När du är uppe ska ryggen vara i en svag c-kurva och bröstkorgen lyft och öppen. Håll positionen en stund. Andas ut och börja rulla ner kota för kota med nedre delen av magen först. Det ska vara en kontrollerad rörelse. Armarna följer samtidigt rörelsen ner och bakom huvudet. Håll axlarna ner och låt inte revbenen ”poppa” upp. Vila och upprepa rörelsen 4-6 gånger och byt ben. (Källa: http://pilates.about.com/od/pilatesmat/ss/OneLTeaser.htm)
2. Full version
Ligg på rygg och sträck ut benen i 45graders vinkel eller börja med att ligga på rygg med benen utsträckta. Andas in, andas ut. Dra in magen och börja lyfta så att överkroppen rullar upp.  Lyft armarna samtidigt. Fingertopparna når förbi tårna men axlarna hålls nere. Andas in när du är uppe, öppna bröstet och lyft på huvudet . Andas ut och rulla ner. Håll ihop benen, upprepa tre gånger. (Källa: http://pilates.about.com/od/abdminals/tp/The-Pilates-Teaser-Exercise.htm)
Det är lättare med böjda ben.
 
avatar
Om författare

Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Men jag drömmer också om att plugga till sjuksköterska och det närmsta målet just nu är att plugga till specialistundersköterska inom intensivvård och akutsjukvård. Det ska jag ta tag i nästa höst. Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!

0 kommentarer

  1. avatar

    Haha åh, denna övning är verkligen så jobbig!

Lämna ett svar

%d bloggare gillar detta: