Sommarens bästa bok

Jag har läst en del böcker i sommar:
– Den lilla bokhandeln runt hörnet
– Överraska mig
– Livet kan börja
– Morgon i Jenin
– När livet börjar om
– Norra latin
– En andra chans
– Vänförfrågan
Den bok som jag ändå gillat bäst är boken ovan som jag läste ut idag. Nämligen ”När livet börjar om” av Lucy Dillon. I bokhyllan har jag fyra böcker av henne och jag har läst tre av dom. Det här är typiska feelgoodböcker. Böcker som lämnar en med en glad känsla. Boken ovan handlar om Libby och Jason som ska renovera ett hotell på landsbygden. En dag inträffar en otäck olycka precis utanför hotellet och kvinnan som är med i olyckan tappar minnet. Det blir såklart diverse förvecklingar men vad tänker jag inte berätta. Det är fascinerande att få följa under bokens gång hur kvinnan med minnet sakta återfår sitt liv. Hur relationer ställs på prov och överlever de tuffaste motgångarna. Det är trovärdiga människoporträtt och jag älskar Lucys träffsäkra sätt att skriva och skildra människorna. Hennes förmåga att göra karaktärerna levande. Det enda som jag stör mig på, men det är inte författarens fel eller storyn, är hur vissa ord blivit riktigt konstigt översatta. Som att översättaren inte kommit på vad det heter på svenska och hittat på sin egen tolkning. Men det är en petitess, läs boken!

En onsdag dagen innan semester

Alltså igår var jag så galet trött. När jag kom hem från jobbet så satte jag mig i soffan och där rörde jag mig inte från förrän det var dags att gå til affären för att handla lite kvällsmat. På grund av min extrema trötthet gick jag och la mig redan halv åtta. Somnade efter en stund. Hade tänkt att gå upp tidigt imorse och träna men när klockan ringde kände jag att det inte alls var läge för det. Låg kvar länge ända tills jag var tvungen att kliva upp för att hinna till jobbet. Lite piggare var jag idag men det blev soffmys ändå. En stund iallafall. Boken ”en andra chans” kom äntligen igår och jag började läsa och när jag kom hem från jobbet idag satte jag mig också och läste.
Efter mycket pepp och uppmuntran av mig själv så tog jag mig till slut upp för att springa. Jag velade länge om vad jag egentligen skulle springa. Åka till stan och springa på bana eller kanske ett spår någonstans. Till slut blev det mina intervaller i varierande fart- Tänkte mig femton intervaller men väl igång blev det femton till och typish 10 kilometer i intervallform. Fattar inte var jag får energin i från.   
Det enda jag ville äta till kvällsmat var smörstekt vitkål och falukorv. Halvt keto iallafall. Just nu kär jag en blandning av keto, strikt lchf och vanlig kost. Men som helhet är det mer keto än husmanskost. Känns som en bra blandning just nu. Tänkte skriva mer om mina tankar kring keto när jag får semester.
Efter maten tog jag och Rickard en härlig kvällspromenad. Det var så tungt att gå då de lagt på nytt grus. Inget som mina trötta ben gillade direkt men det kändes skönt för kropp och knopp väl hemma. Nu jobbar jag bara imorgon kväll och sedan går jag på semester. Som jag längtar!

Kvällens träningspass och lite inspo

Inlägget innehåller adlinks
Jag har jobbat till nio ikväll och därefter möttes jag och Rickard upp Ljunkans löparbana för att springa intervaller. Jag har tänkt bra länge att jag vill springa löptestet för en högre nivå på träning och ikväll var det dags. Löptestet består av att springa 6*40 meter på tid och därefter springa 75 meter på 17 sekunder, vila 25 meter på 20 sekunder. Det upprepas 44 gånger. Ikväll sprang vi de långa intervallerna och nästa gång ska jag göra hela testet. Du som följt mig ett tag vet om min löptestångest så jag tänker att om jag gör testet några gånger varje år kommer ångesten snart vara som bortblåst. Det gick förvånansvärt lätt att springa så jag är verkligen nöjd.

Inför nya säsonger blir jag alltid sugen på lite nytt i träningsgarderoben. Här är mina favoriter just nu. Det är synd att träningskläder är så dyrt eller tur kanske det är med, hehe. På min önskelista just nu finns dessa finingar. Särskilt den blå tröjan från Casall. Älskar mönstret och håller tummarna på att den kommer på rea framöver.

Fokus: rygg

Jag åkte iväg till ett av mina favoritställen på min rast idag. Till Tinnerö och Rosenkällasjön nämligen och jag ville fota träningsbilder. Vinden var ganska kall och det var mulet men mot slutet tittade solen fram och värmde skönt.
Idag var fokus ryggmusklerna. Det känner jag att jag behöver göra mer fast jag redan tränar mycket rygg. Det är möjligt att bygga en stark rygg utan vikter. Om chins och pullups är ett av dina mål så är dessa övningar en bra början för att bygga en stark grund. Gör tre-fem rundor och var noga med att dra in naveln mot ryggraden. Glöm inte andas.
Fler övningar på samma tema kommer komma. Kanske jag hittar något bra ställe att fota härliga träningsbilder när vi är på Gotland. 🙂
  • kneeling reverse flys x 15 på varje sida

  •  arm and leg extension x 30 alternera sida
  •  lying leg lifts x 15 på varje sida (var säker på att du drar in naveln mot ryggraden)
  • Pelvic curl med pulsering 10-15st
  • Dead lift x 15 på varje sida

Bästa sättet att starta dagen

Jag har tolv timmars jobb framför mig, slutar nio ikväll. Jag är inte helt hundra på att jag har lust att träna på rasten (inte löpning iallafall) så jag klev upp extra tidigt för att hinna springa en runda och även mjuka upp kroppen med stretch. Som vanligt blev det en femma med racer i benen. Underbart sätt att starta dagen på och nu känner jag mig pigg och redo för en dag på jobbet. Färska jordgubbar, citronkvarg och hemgjord granola i stora lass blev dagens frukost. Fräscht och gott!
Just nu längtar jag efter intervaller, springa snabbt på bana var länge sedan nu. Jag har två matcher kvar, tisdag och onsdag och därefter är det sommaruppehåll. Då ska jag passa på att träna allt det där som inte blir under fotbollssäsong. Starkare och snabbare ska jag bli! Önskar dig en härlig dag!

Sammanfattning av veckans träning

Det har varit en bra träningvecka. Pilates och fotbollsmatcher är det som varit fokus. Med pilatespassen som är planerade idag kommer det totalt bli 3½ timme pilates vilket känns hur bra som helst. Den här utmaningen har varit bra för mig då jag lärt mig mycket. Både rent tekniskt och olika cues som jag kan använda när jag instruerar klasser.
Måndag: Dag tre Pilates spring to life-challenge via Pilatesanytime. På kvällen hade jag även en pilatesklass på engelska för deltagare på en konferens.
Tisdag: Dag fyra Spring to life-challenge + ett huvuddomaruppdrag i herrar division fem.
En match som spelades på en helt fantastiskt välskött gräsplan. Jag tycker generellt bättre om att springa på konstgräs men så här fina planer njuter jag av att komma ut på.
Onsdag: Dag fem Spring to life utomhus i ”min” vackra träddunge!
Tosdag: Dag sex på Spring to life-challenge
Fredag: Fem kilometer löpning och dag sju på pilatesutmaningen.
Lördag: Ett huvuddomaruppdrag i herrar division fem och en promenad med Rickard på kvällen.
Söndag: Idag är planen dag åtta och nio på pilatesutmaningen och i övrigt vila. Kanske att en fem kilometers runda ikväll stänger den här träningsveckan.

Spring to life

I lördags började jag på en ny tio-dagars pilatesutmaning: spring to life-challenge via Pilates Anytime.
Tanken med passen är att hjälpa till att utforska pilates för den som aldrig tränat pilates förut men även återupptäcka pilates för den som tränat ett tag och varit i från. Man kan välja när man vill träna passen och man kan heller inte smygkika på kommande dagar utan en klass låses upp varje dag. Eller när man önskat, jag har valt varje dag. Så både i lördags, igår och idag blev det en halvtimme pilates. Och vet du, det känns fantastiskt i kroppen! Jag känner mig mjukare och redan starkare. Efter tre dagar av den här känslan, hur kommer det då kännas i kroppen om sju dagar när utmaningen är klar! Något som jag verkligen älskar är att tempot är lågt, så jag hinner med att göra övningarna med rätt teknik vilket också då gör det mer utmanande. Härligt sätt att avsluta helgen och starta måndagen med! Love it!