Pest eller kolera

Idag har jag skamlöst snott en bloggidé av Piggelina. De här frågorna är som att välja mellan pest eller kolera. Häng med, vetja!
Att aldrig mer få springa eller att aldrig mer få resa?
Tror jag väljer att aldrig mer få resa. Hur skulle jag klara mig utan mina endorfiner från träning?
Att aldrig springa ett pass som är längre än fem kilometer eller att aldrig springa kortare än 25 kilometer?
Jag är inte den som kan springa så långt utan att förbereda mig för det. Jag sprang ett halvmarathon 2017 men sen efter det har jag inte sprungit längre än en mil. Det får bli att bara få springa fem kilometer och kortare.
Att alltid springa i plitshorts eller att alltid springa i vintertights. Oavsett väder.
Lätt, att alltid springa i vintertights. Känner fasan att springa i splitshorts och visa halva rumpan.
Att inför ett löppass glömma sport-bh:n eller löparskorna?
Hellre glömma sportbh:n. Har testat att springa i vanliga gympaskor. Ingen bra idé….
Att springa utan mobil eller utan gps-klocka?
Utan gps-klocka. Jag som inte går någonstans hemma utan telefonen skulle inte kunna springa utan telefon. Måste ha musik i lurarna.
Att bara äta gels och rödbetsjuice i en månad eller att inte få springa under samma period?
Här väljer jag däremot att inte springa på en månad. Har du testat att dricka rödbetsjuie? Det har jag, en shot räcker för mig och sen kryper det i hela kroppen. Det smakar så illa men är väldigt nyttigt.
Att bara få springa uppför eller att bara få springa på löpband?
Bara få springa på löpband. Samma som med intervallerna, går att springa allt möjligt.
Att aldrig springa intervaller eller att ALLTID springa intervaller?
Jag älskar att springa intervaller så för mig blir valet lätt. Intervaller går att variera i all oändlighet.
Att aldrig få tvätta dina träningskläder eller att aldrig få köpa nya löparskor?
Aldrig få tvätta mina t räningskläder! Får direkt ont i mina fötter av tanken på att springa i samma skor.
Att bryta höger arm eller vänster ben?
Bryta höger arm. Vill kunna springa och antar att jag kan lära mig skriva med vänster hand. Gjorde det när jag var barn. Inte bröt armen alltså utan försökte lära mig skriva med vänster hand. Inte det lättaste men om alternativet är att inte kunna springa på obestämd tid så lär jag mig hellre att skriva med vänster hand.
 

Bara åtta minuter

Godmorgon min vän! Det här inlägget tidsinställde jag igår kväll utifall att jag inte skulle komma upp ur sängen. Trötte Karlsson, det är jag det! Jag kom dock upp ur sängen och sitter nu vid köksbordet. Ska äta lite frukost och sedan åker jag till jobbet för att jobba en delad tur. Vill du få upp flås och kondition på ingen tid alls? Testa tabataintervaller. Om du håller tempot uppe och kör minst åtta minuter motsvaras det av att springa fem kilometer. Men du måste jobba intensivt, som jag och Rickard gör i klippet ovan. Det här passet var vad jag och Rickard roade oss med efter bowlingen igår kväll och vi var så trötta efter passet.
Passet, 20 sekunders hårt jobb och 10 sekunder vila.
Squats
Höga knän
Step
Bicepscurl
Axellyft
Jämfota hopp över stepbrädan, hoppa upp på brädan och jämfota hopp på madrassen.
Låten är fyra minuter så det blir lagom att låta den gå två varv. Kom igen, åtta minuter av ditt liv har du. 😇👊💪
Vill du starta året med att komma i form, tveka inte att kontakta @konditionochstyrka.se på mail rickardkarlsson@konditionochstyrka.se (Jag får inget betalt för att länka till honom. Måste det fortfarande reklammärkas? Någon som är bra på lagar kring marknadsföring?)
Varsågod! Ha så roligt nu. Det hade jag kan jag lova. Särskilt när jag höll på att snubbla på stepbrädan 😇
Någon som känner någon som vill sponsra mig med en större och högre stepbräda. Hör av dig till mig isånafall.

Min dag i bilder

Min dag startade redan klockan fem imorse med tjugominuters stretch. Pigg eftersom jag gick och la mig redan halv nio igårkväll. Jag somnade som en sten och hade inga problem att skutta upp ur sängen när klockan ringde vid fem. En annan anledning till skuttandet upp ur sängen var för att idag var det äntligen dags för sista två modulerna i min utbildning. Jag tog bussen upp idag och det var inte så dumt att kunna sitta på bussen och läsa lite. Effektivt! Vid tjugo i ett var jag framme i Stockholms cityterminal. Jag är väldigt glad åt att jag frågade busschauffören varifrån bussen går imorgon. Det blir nog inte så enkelt att hitta med tanke på vägbeskrivningen jag fick men å andra sidan ska det vara skyltat. Det blir morgondagens ”problem”. Vet redan nu att vi kommer sluta så pass tidigt att jag kommer att ha gott om tid på mig för att hitta rätt ställe. Men tillbaka till kursen. Den här gången är det inte Juliana som håller i kursen utan Oliva från Danmark. Också en grymt duktig tjej! Hon är gravid så vad gäller demonstreringen av övningarna så sa hon vilken övning vi skulle göra och sedan fick vi göra övningarna. Utöver den träningen som blev av genomgången av rörelserna tränade vi även 45 minuter pilates. Det var mycket fokus på teknik och detaljer. Jag förstår inte allt hon säger åt mig att göra men det kommer med erfarenheten. Olivia fokuserar på andra detaljer än vad Linnea hittils har gjort. Det tycker jag är hur bra som helst. Det stämmer verkligen att det hela tiden finns nya lager att lära sig kring en övning. 🙂 Idag fick vi instruera varandra och det gick riktigt bra.
Här kommer dagens bilder.
Så här snygg blev jag när jag precis tvättat håret och Alexander ville ha stekt ägg till frukost…..

Jag är glad, jag lovar. Råkar bara gilla att ta bilder i den här vinkeln.
Susar fram på ”öschötta schlätta”.
Jag vågade inte riktigt lita på att pendeln skulle komma i tid så jag tog en tidig pendel vilket gjorde att jag fick sitta på resecentrum och vänta 40 minuter. Jag satt och läste en stund så tiden gick verkligen fort. Men fy vilken dålig luft det är där nere vid resecentrum. Känns inte hälsosamt någonstans.
Jag har hittat cuen för att klara rocking, en övning på Master-nivå och likaså cuen för pushup. Det går framåt med buller och bång.
Riktigt så här avslappnad var jag inte men vi kan ju låtsas…..
 Precis som förra gången valde jag Mornington Hotel fast den här gången i City eftersom jag inte tog bilen hit. Det ska gå smidigt. Det här hotellet ligger lite mer än en kilometer från studion där vi håller till vilket verkligen är helt perfekt.
Jag gillar verkligen att det finns tekokare så här på rummet så att jag kan ta mig en kopp te. Så gott!
Nu ska jag plugga en stund, sedan blir det ett samtal hem till älsklingen och kanske jag läser en stund till efter det innan det är dags att krypa ner i sängen. Imorgon börjar vi redan nio så det blir tidig frukost och utcheckning.
 

När saker och ting börjar falla på plats

Det är ett och ett halvt år sedan som jag gick min första pilatesutbildning. Sedan dess har det varit en enda lång uppförsbacke och jag har varit färdig att strunta i allting flera gånger om. Efter audition hos Nordic wellness i december förra året kände jag verkligen att ”nä, nu är det bra”. Något har dock fått mig att fortsätta trots att det känts omöjligt och i höst är det som att något hände. Jag fick kontakt med Julia via instagram som hjälpte mig med vilken utbildning som passar mig bäst. Jag fick chansen att vara med på en workshop med en av USA`s främsta pilateslärare. En studio har öppnat i Norrköping där jag kan bli sedd och korrigerad så att jag arbetar rätt. Och sist men inte minst fick jag chansen att komma till Åtvidaberg och ha två provklasser i pilates. Ikväll hade jag den andra klassen och det gick ännu bättre idag. Kärleken till pilates bara ökar och jag är så glad för i januari kommer jag börja hålla klasser på gymmet i Åtvidaberg. Äntligen får jag chansen som jag väntat på!

Vaniljdoft och pilatesplugg

Så här ser det ut hos mig just nu. Vanildoften sprider sig i köket, pianomusik skänker ett lugn och jag sitter med mina böcker. Nästan all ledig tid läggs på studierna. Jag vill så gärna vara redo för examinationen i mars. Det är ett, vad ska man säga flexibelt datum. Känner jag mig inte redo så finns alternativet att göra examinationen vid ett annat tillfälle. Då måste jag dock vara redo på att eventuellt göra den utomlands. Det vill jag inte. Det är ett sistahandsalternativ. Fokus till 100% och lite till är ett måste. Men det är vansinnigt roligt också

Glasburken fick jag av Samuel och doftljuset av Alexander i födelsedagspresent. De vet att jag är svag för ljus. Dock så var det inte ett gäng polkagrisar i burken utan de köpte jag idag när jag skjutsade Samuel till sin praktik. Men de är bara till för dekoration och får inte nallas av, hehe.
 

Ett privatpass

Jag har varit iväg till Norrköping för ett privatpass pilates. Idag finslipade vi på teknik i basicövningar och jag var riktigt trött i musklerna redan efter uppvärmningen. Linnea är grymt duktig på sin sak och jag lär mig mer och mer för varje gång vi ses. Nu blir det en del träning hemma tills nästa gång vi ses. I helgen är det även modul tre och fyra uppe i Stockholm och jag ser fram mot att träffa Juliana och Janet igen. Det ska bli kul.