Bara åtta minuter

Godmorgon min vän! Det här inlägget tidsinställde jag igår kväll utifall att jag inte skulle komma upp ur sängen. Trötte Karlsson, det är jag det! Jag kom dock upp ur sängen och sitter nu vid köksbordet. Ska äta lite frukost och sedan åker jag till jobbet för att jobba en delad tur. Vill du få upp flås och kondition på ingen tid alls? Testa tabataintervaller. Om du håller tempot uppe och kör minst åtta minuter motsvaras det av att springa fem kilometer. Men du måste jobba intensivt, som jag och Rickard gör i klippet ovan. Det här passet var vad jag och Rickard roade oss med efter bowlingen igår kväll och vi var så trötta efter passet.
Passet, 20 sekunders hårt jobb och 10 sekunder vila.
Squats
Höga knän
Step
Bicepscurl
Axellyft
Jämfota hopp över stepbrädan, hoppa upp på brädan och jämfota hopp på madrassen.
Låten är fyra minuter så det blir lagom att låta den gå två varv. Kom igen, åtta minuter av ditt liv har du. 😇👊💪
Vill du starta året med att komma i form, tveka inte att kontakta @konditionochstyrka.se på mail rickardkarlsson@konditionochstyrka.se (Jag får inget betalt för att länka till honom. Måste det fortfarande reklammärkas? Någon som är bra på lagar kring marknadsföring?)
Varsågod! Ha så roligt nu. Det hade jag kan jag lova. Särskilt när jag höll på att snubbla på stepbrädan 😇
Någon som känner någon som vill sponsra mig med en större och högre stepbräda. Hör av dig till mig isånafall.

Dagboksanteckningar från en helg i april

Jag har haft en sådan effektiv helg. Helgen började med att jag fick lite städmani. Jag städade kök, badrum och plockade fram mina sommarkläder från förrådet. Det är inte så dumt att shoppa i min egen garderob. En hel del har jag glömt bort medan annat är gamla favoriter.  Något annat kul var att det igår var säsongspremiär för mig som domare i herrar division fem. Färden bar ner till Kisa. Lite kul allt att jag hade Kisa i premiären förra året också, dock inte med samma motstånd. Jag är riktigt nöjd med min och teamets insats. Det var riktigt roligt, en match som innehöll allt.
När jag kom hem fixade jag kvällens middag. Det var Rickards födelsedag så jag ville göra något extra gott. Det blev potatisgratäng (som jag hade förberett på förmiddagen för att enkelt bara kunna ställa in i ugnen när jag kom hem) fläskfilé och en härlig gräddsås som fick koka ihop sisådär en timme. Men visste du att det är gluten i soja. Jag trodde inte att det var det i ”färgsojan” men det var det visst. Den här veckan har jag varit hård med gluten och verkligen ätit glutenfritt förutom sojan igår då och jag märker verkligen skillnad.
Till efterrätt hade Rickard önskat äpplepaj och den blev så där knäckig, knaprig och god. Hemligheten att få till ett riktigt knaprigt täcke är att bara använda havregryn, vaniljssocker och så vanligt socker och strunta i vetemöjet. Jag brukar inte blanda ihop ingredienserna med smöret utan jag lägger tunna skivor ovanpå. Jag tycker det går så mycket fortare och är enklare.
Idag fortsatte städmanin. Jag har storstädat Alex rum, fortsatt i min garderob och njutit av att kunna hänga tvätten ute.
God mat har inmundigats. Frukost: en härlig tallrik med yoghurt, jordgubbar, honungsmelon och min goda hemgjorda granola. Till lunch blev det kyckling och ris.
Kvällen har spenderats på fotbollsplan i Norrköping. Idag som assisterande i herrar division fyra. Jag tog två varningar så det blev lite extra för mig att göra men det är kul! Vi kom ganska tidigt till fotbollsplan så vi kunde njuta i solen och titta lite på matchen som spelades innan. Undrar om jag någonsin kommer tröttna på fotboll. Det har jag svårt att tänka mig. Det finns så mycket glädje i att döma fotboll. Härliga kollegor och tuffa situationer att tacklas med. Älskar´t!
Har du haft en bra helg?
 

Två träningspass

Jag tog mig ut till skogarna i hackefors igår för att springa en runda. Det var en sån där dag när jag kanske egentligen inte skulle ha sprungit. Jag var rejält trött efter helgens och måndagens jobb. När jag väl kom igång kändes det  dock skapligt i kroppen. Med tanke på förutsättningarna alltså. Jag sprang en backig runda på 6,4 kilometer vilket var planen för dagen.
Vid lunch åkte jag till Norrköping för en timmes reformerträning med Linnea. Jag tycker inte om att känna mig som en nybörjare. Jag vill kunna allt på en gång och skulle behöva en reformer hemma. Alla obalanser som inte märks så väl på matta blir uppenbara i maskinen. Mina ben är till exempel utåtoterade så jag måste tänka hela tiden på hur jag arbetar med kroppen. Det är inte för inte pilates kallas för den smarta träningsformen. 

En månad med fokus

Jag vill ha en kropp i balans. En kropp som är pigg, smärtfri och som orkar bära mig på alla äventyr som jag hittar på. När vi var i Danmark åt jag inte glutenfritt och veckan har fortsatt i samma spår. Som vanligt så konstaterar jag att jag inte längre tål att äta den typen av mat. Magen gör ont. händerna är fulla med eksem. Visste du det att huden är magens spegel? Mår inte magen bra så märks det på huden. 
Det jag skulle vilja göra och som  jag vet fungerar bra för att hitta balansen igen är Change 9, en niodagars kickstart. Dock så drar fotbollssäsongen igång på allvar nästa helg så det passar inte. Det jag däremot planerar att starta idag är en månad med gluten- och laktosfri kost. En månad med stenhårt fokus. Definitivt inte för att gå ner i vikt utan för att ge kroppen en chans att komma l balans igen. Så, jag startar dagen med en shor aloe vera och en stor mugg med varmt vatten. Nu ska jag läka min stackars mage.

En utmaning som heter duga

Godmorgon! Här kommer ett tips på en kombination av magövningar som kommer få din mage att bränna.
Börja med one hundred. Pumpa upp och ner med armarma. Fem på en inandning och fem på en utandning. Den här gör du sedan mellan varje av de följande övningarna. Jag rekommenderar att du gör ett lågt antal repetioner för att orka hela serien. Den kan se simpel ut men jag lovar att den är riktigt jobbig. Särskilt om du som jag gör nu, gör den på en mindre yta.
Double leg stretch*2
Single leg stretch*4, två på varje ben.
Hamstring pull*4 Stela och korta baksida lår? Böj benen lite och gör en mindre rörelse.
Criss cross*4 Rotera överkroppen, bäckenet är stilla

Double straight leg*2 Gå bara så långt ner att du känner att du har kontroll. Låt inte ländryggen släppa mattan (eller som i mitt fall soffan). Avsluta hela serien med att komma upp i teaser.

Single leg kick

Det var länge sedan jag gjorde ett inlägg med do´s and dont´s. Idag kommer ett nytt inlägg på det här temat och idag är det övningen single leg kick som är i fokus. Här är muskelfokus hamstrings (baksida lår). Syftet med övningen är hamstringstretch och styrka för övre ryggen.
Vi börjar med Dont´s. Vad är fel på dessa bilder?
– Benmusklerna är inte aktiverade.
– Magmusklerna är inte aktiverade så jag riskerar att skada ländryggen.
– Huvudet följer inte ryggraden.
– Axlarna uppe vid öronen
Vad är rätt på dessa bilder?
– Jag har aktiverat benmusklerna, från höften ända ut till tårna. Rumpan är fortfarande avslappnad.
– Magmsuklerna är aktiverade.
– Öppen bröstkorg.
– Axlarna är på plats.
Det är mycket intressant att känna skillnaden på samma övning med rätt muskelaktivering och när ingenting är aktiverat som ska vara aktiverat. Som du kan se på bilderna så blir inte rörelseuttaget lika stort när musklerna för rörelsen och inte benet.
Ställ gärna frågor i kommentarsfältet om det är något som du funderar över.

När saker och ting börjar falla på plats

Det är ett och ett halvt år sedan som jag gick min första pilatesutbildning. Sedan dess har det varit en enda lång uppförsbacke och jag har varit färdig att strunta i allting flera gånger om. Efter audition hos Nordic wellness i december förra året kände jag verkligen att ”nä, nu är det bra”. Något har dock fått mig att fortsätta trots att det känts omöjligt och i höst är det som att något hände. Jag fick kontakt med Julia via instagram som hjälpte mig med vilken utbildning som passar mig bäst. Jag fick chansen att vara med på en workshop med en av USA`s främsta pilateslärare. En studio har öppnat i Norrköping där jag kan bli sedd och korrigerad så att jag arbetar rätt. Och sist men inte minst fick jag chansen att komma till Åtvidaberg och ha två provklasser i pilates. Ikväll hade jag den andra klassen och det gick ännu bättre idag. Kärleken till pilates bara ökar och jag är så glad för i januari kommer jag börja hålla klasser på gymmet i Åtvidaberg. Äntligen får jag chansen som jag väntat på!

Ett pass pilates

Det har varit så mörkt idag. Grått och regnigt, en typisk sovardag. När jag kom hem från jobbet scrollade jag lite på Facebook och sedan kröp jag ner i sängen och slöade där. Jag tror bestämt att jag slumrade en stund. Det var segt att komma upp. Samuel önskade potatis, köttbullar och gräddsås så jag fixade potatis och medan potatisen kokade så tränade jag 20 minuter pilates. Det här programmet. Jag har kört det så många gånger att jag inte behöver titta på filmen samtidigt utan det räcker med ljudet. Det är ett perfekt köra-igenom-kroppen-pass när man inte har så mycket tid. Jag gav även ryggen lite kärlek och körde igenom några extensioner. Det känns bra i kroppen nu.
 

När vinden rufsar om i håret

Jag gick ut i trädgården och gjorde några övningar med mina hantlar. Underbart att kunna vara ute i trädgården och träna medan solen skiner.  Den här övningen ser simpel ut. Men låt dig inte luras. Både mage, ben och armar får jobba. Led övningen med magen, skjut inte ut rumpan och glöm inte att andas. Håll axlarna på plats och ha kul! HÄR (<<LÄNK) finns den i rörlig bild.
Det här är ”mellanpositionen”. Från den här positionen. Sätt dig halvvägs mot rumpan och för samtidigt omväxlande armarna åt sidorna och ner mot golvet. I mitt fall marken.
 

Tisdag

Godmorgon! Jag sitter här i skenet av stearinljus. Finns det något mysigare än att kunna sitta så här i mörkret? Ja, det är klart det finns men just idag är det här det mysigaste. Jag får lite julstämning med de röda ljusen som brinner. Tänk att det bara är två månader kvar till jul och snart är det första advent. Mysigt! Jag ska fixa mig en kopp te och njuta av innan det är dags att väcka barnen.
Igår satt jag med ett pilatesprogram till pappa och på det temat fortsätter det idag. Jag har precis betalat kursavgiften för pilatesutbildningen som börjar om två veckor och vid tio ska jag hem till pappa och träna. Jag hoppas att jag får dela med mig mycket av den resan här i bloggen. Jag tar även med pilatesbollen då mamma är sugen på att testa den.
Andra planer för dagen är att ge mig ut och springa med Rickard. Vad jag ser fram mot att rejsa i skogen. Men det blir i eftermiddag. En promenad och lunch med Sofia står också på dagens att-göra-lista.