Om inte smärta motiverar mig, vad motiverar mig då?

Det funderar jag över rätt så ofta. Men det kanske är just det som är problemet, det är svårt att motivera sig till träning när man är frisk och smärtfri. Känns ju då givet att det blir ännu svårare när man dessutom har smärta. Och med man menar jag såklart mig själv. Jag kanske helt enkelt bara ska följa mitt eget råd: det är bara att gör´at ändå. Ikväll sprang jag en runda. Sprang är väl en sanning med modifikation. Det gick inte särskilt snabbt. Men så har jag en vecka bakom mig med sämre träning. Men jag måste hålla i nu, i helgen kommer jag ha en riktigt tuff träningsmatch så behöver hålla igång så jag inte drar på mig några skador. Imorgon tänker jag mig en runda i skogen. Höfterna kändes okej under löpningen, vi får se hur kroppen känns imorgon bitti.

”Jaså du är en ”sån”

Under hela pandemin stod jag envist fast vid min ståndpunkt om att jag inte vill vaccinera mig mot covid. Jag såg inte syftet med det, jag var inte i riskgrupp och jag trodde inte på att det skulle hindra någon smittspridning. (Vilket senare också visade sig vara sant). Jag är också bekymrad över alla hälsoproblem som människor har fått efter att ha tagit vaccinet. Hälsoproblem som många läkare inte tror kan bero på vaccinet. ”Tryck över bröstet, nej du har ångest och är deprimerad” har en del människor fått höra. Personer som aldrig någonsin tidigare haft problem med ångest eller depression. Inte nog med att man fått men för livet, man blir dessutom inte trodd. Jag tycker att det är fruktansvärt. Därför blir jag så glad när det kommer studier som bekräftar bilden av svåra biverkningar och att vaccinet som påstods vara så säkert och effektivt också kommer med bekräftat svåra biverkningar. Drabbade får en större chans till upprättelse när fler och fler vaccineffekter också bekräftas i forskningen. För det är allt som man bryr sig om, saker och ting ska vara vetenskapligt bevisat, annars kan det inte stämma. Erfarenheter man får i kliniken är inget värt om det inte också kan bevisas i studier.

Jag är väl medveten om att alla läkemedel har biverkningar, vissa mer allvarliga än andra. Men vilka biverkningar är okej att acceptera när det faktiskt inte handlar om att symtomlindra/bota en sjukdom? När man tar vaccinet för att skydda sin nästa? Har den tesen ens fungerat i praktiken?

Måtte vi inför kommande pandemier ha lärt oss. Det är ingen bra idé att massvaccinera alla under pågående pandemi. Det förlänger pandemin (inte min åsikt utan kommer från kunniga vaccinforskare) och det försämrar skyddet i gruppen.

Länkarna som bilderna är tagna från finns HÄR och HÄR.