”LCHF kan ju vara lite svår att hålla i längden. Huvudsaken man får i sig tillräckligt med kostfiber, folat och selen.”
Jag fick en kommentar som jag inte vet om jag håller med om och som lite tvingade mig att ta reda på lite mer fakta.
Alla omställningar man gör kan ju vara svåra att hålla i längden. Oavsett om det handlar om kost, träning, sova mer och så vidare. Hur många kör inte igång sitt nya träningsliv första januari, håller i en månad och sedan rinner det ut i sanden? Sen undrar jag hur lång tid som räknas som länge? En månad, ett år, tio år? Jag har ätit som jag gör nu i fyra månader, lite mer förresten. Och det räknas nog inte som lång tid egentligen. Men, min glada mage motiverar mig att fortsätta och inte börja äta det som jag inte kan.
Fibrer eller inte fibrer?
Så till rubriken då: måste man äta fibrer och svaret på det är nej! Iallafall om man med fibrer menar fibrer som finns i spannmål och fullkornsprodukter. Det är även många som inte tål fibrer. Men om man inte äter fibrer, hur ska magen då funka? Ät mer fett, det är ett ypperligt smörjmedel för tarmarna. Sen det man glömmer är ju att det finns fibrer i grönsaker vilket man som LCHF:are får i sig mycket av.
Kommer man få brister av att äta LCHF?
Vad gäller selen och folat så är det ingen stor risk för mig att få brist på det, tabellen nedan visar folatrika livsmedel och alla ”mina” lchfalternativ är bättre än vanlig husman. Check på avokado, ägg, broccoli, blomkål, spenatstuvning och brysselkål.
 

Selen finns det inte mycket av i vegetabilier på grund av våra näringsfattiga jordar så de rikaste källorna är bland annat fisk, ägg och inälvsmat. Även nötter och frön innehåller mycket selen. (Källa Livsmedelsverket)
 
Jag tycker att det är bra att jag får kommentarer som ifrågasätter en aning och får mig att tänka till. Tack vare kommentaren så tog jag reda på fakta vilket gör mig mer trygg i mitt val. Så tack för det Pia!

Uppdaterat 24/1 17:28
 
Fick en anonym kommentar (såklart, de mest kritiska är alltid anonyma….) Jag hade på känn att jag skulle skriva någon disclaimer om att jag hänvisar till Livsmedelsverket. Men jag struntade i det. Får göra det nu istället.
Går jag ut på nätet och söker på mineraler/vitaminer så hittar jag samma information på flera sidor. Därför kände jag i det här fallet att jag ändå skriva om just livsmedelsverket. Vilka mineraler och vitaminer som mat innehåller ändras inte beroende på vilken källa jag använder. Däremot gillar jag fortfarande inte deras kostråd eller nyckelhålsmärkningen. Det är inte samma sak som att ändå kunna hänvisa till dom vad gäller näringsinnehåll i mat.
avatar
Om författare

Min blogg startades i mars 2007 som en vardagsblogg med mycket fokus på mode. För några år sedan började jag fokusera på träning och hälsa ur olika perspektiv. Min stora passion är pilates och min dröm är att ha en egen pilatesstudio. Men jag drömmer också om att plugga till sjuksköterska och det närmsta målet just nu är att plugga till specialistundersköterska inom intensivvård och akutsjukvård. Det ska jag ta tag i nästa höst. Häng med mig här på bloggen genom högt och lågt! Just nu är det mycket fokus på ren omvärldsspaning. Vad händer i vår värld egentligen och vad vill våra politiker? Du kan även följa mig på instagram: @hannafialotta och på Facebook: Hannas Pilates VÄLKOMMEN TILL MIG!

0 kommentarer

  1. avatar

    Okej, tack för svar! Ska köpa tillskott i morgon 🙂

  2. avatar

    Jag har ätit LCHF i 9 år och man skulle kunna ställa klockan efter mina tarmaktiviteter:-) Innan LCHF hade jag IBS men den försvann samma dag jag började med kosten, ingen uppblåst mage eller attack sedan dess. Jag tål helt klart inte spannmål, och nej, det är inte gluten som är problemet utan fibrerna.

  3. avatar

    Det var väl inte en jäääättekritisk kommentar ändå, men fattar precis vad du menar. Min senaste anonyma kommentar hävdade att jag var en samhällsparasit. Det tyckte jag var lite festligt… och idiotiskt ;D
    Jag undrar, skulle man märka om man hade brist på något? Typ järnbrist mår man väl dåligt av..? Eller det kanske man inte gör!? Jag känner att jag verkligen MÅSTE ha brist på något med tanke på hur dåligt jag äter, men jag vettefan, de borde väl ha hittat det på blodprover och sånt?

    1. avatar

      Det är inte säkert att de hittar brister på blodprover då vårdens gränsvärden för vad som är okej är så lågt satta. Proverna kan visa okej värden men att kroppen ändå upplever brist. Om jag hade mått dåligt och vården inte hittar några fel så skulle jag ändå utgå från att jag har någon brist. Om jag vet med mig att jag inte äter bra så hade jag börjat med att ta bort gluten och tillsatt socker. I kosttillskott hade jag lagt till magnesium och zink till att börja med.

  4. avatar

    Givetvis är de mest kritiska kommentarerna anonyma. Trist men samtidigt lite komiskt! Intressant fakta du delar med dig av. Jag har verkligen ingen kunskap kring sådana här kostdetaljer så jag tar tacksamt emot all information jag får 🙂

  5. avatar

    Bra skrivet! 😀
    Ang LSV så har de ju inte fel på precis alla punkter, det vore ju synd o skam 😉

  6. avatar

    Ja det är lurigt det där, jag mår dåligt av för mycket fett oh fibrer så för mig är en blandning bra. Dock är det ju så otroligt individuellt =D

  7. avatar

    Skeptiker finns ju tyvärr jämt, samtidigt tänker jag att lika väl som vi ser olika ut skall vi äta olika kost. Utifrån allt jag läst om hur detta funkar för dig Hanna är det ganska tydligt att det är helt rätt för dig. Gällande fibrer så får man i sig det via annat som du skriver och sen kan man ju också påtala att fibrer är rena döden för vissa IBS-magar.

  8. avatar

    Jag försöker äta fiber men det slutar med att jag äter det min man köper och det är inte fiber =). jobbigt med negativa kommentarer

  9. avatar

    Körde inga kolhydrater ett tag. Men börjar med det nu igen. Finns mycket bra näringsämne där 😊 Sedan finns det såklart andra sätt att få i sig fiber med.

  10. avatar

    Ogillar gnäll kommentarer de behöver inte skriva
    Du kan ju va du gör o äter så ingen fara fin kväll . Blir det dömning i helgen

  11. avatar

    Men du litade ju inte på livsmedelsverket skrev du ju alldeles nyss? Nu källhänvisar du till dem?

  12. avatar

    Gud vilket bra och intressant inlägg. Jag äter fibrer och tyvärr mycket sött, ex Coca cola men rör mig ändå väldigt mycket och tränar så gott jag kan 🙂 Håller mig ändå i trim. Bra inlägg diggar dig stenhårt bruden

  13. avatar

    Min mage klarar inte av fiber som finns i spannmål, så det är därför som jag valde LCHF igen. Så intressant att du valde att ta reda på hur det är med fiber. Som du skriver så får man i sig mycket bra när man äter LCHF 🙂

  14. avatar

    Fick ofta samma fråga när jag körde med lchf men jag kände mig som dig trygg i mitt val. Läste också på mycket vilket såklart är bra men det ändrade inte min syn heller.

  15. avatar

    som ganska nybliven diabetiker har jag börjat äta mer fiber, jag ska äta "långsam" mat, sånt som inte slinker igenom för snabbt… och fett behöver man för att "stoppa" fibrerna…. (har aldrig haft problem med magen)

Lämna ett svar

%d bloggare gillar detta: