











Man blir aldrig för gammal för att klättra runt på raukar…. Men vi tar det från början. Dagen började redan klockan sex. Vi ville käka tidigt för att få vara själv i matsalen. Det misslyckades haha. Tvärtom var det mycket folk och det blev inget av den där tidiga, lugna frukosten. Men vi tror att eftersom det är vardag kommer alla tidigt. Så vi funderar på att gå senare och äta frukost imorgon.




Dagens planer var att hänga en dag på Fårö. På vägen till Fårö ligger det populära badet blå lagunen. Det är ett gammalt kalkbrott och en populär badplats på sommaren. Vi har varit många gånger på Gotland men aldrig varit där. Kanske för att det är så hypat och jag har svårt för det som blir så populärt och som ”alla” ska göra. Nu har vi varit där och jag kan fortfarande inte förstå hypen. Visst är det fint men jag föredrar havsbad vid Tofta.










Efter besöket på blå lagunen åkte vi vidare till Fårö. Där styrde vi kosan till Langhammars raukområde. En sak jag inte tänkt på är man ser ända bort till Gotska sandön. Havet var så lugnt och stilla, så det kanske var därför vi såg gotska sandön. Vi har pratat i flera år om att åka dit men jag har ju svårt för att åka båt och ska man ta sig dit är det liten båt som gäller och det är en bra bit att åka. En dag kanske det blir av.



Langhammars är ett av tre raukområden på Fårö och enligt mig det tråkigaste. Här kände jag lite att jag tröttnat på raukar. Vi åt lunch här och sedan åkte vi vidare mot digerhuvud, det största raukområdet på Gotland. Vi stannade inte där just då utan åkte istället vidare till ett skeppsvrak (Fortuna) som ligger ute på Norsholmen. Det är så långt ut på Fårö som kan komma. Det var förr en ö men är nu en halvö och skyddsområde för fåglar. Här finns förutom skeppet Fortuna, två gravfält och resterna av ett gammalt kalkbruk. Vad vi inte visste är att det är förbud att beträda området förutom på två markerade vägar fram till femtonde juli. Enligt kartan tolkar vi det båda som att man får gå fram till kalkbruket men inte till skeppet som ligger en bit ut i vattnet. Vi tog dock det säkra före det osäkra och vände.





När vi åkte från Norsholmen kände jag att jag inte alls var nöjd med raukbesöket. Så vi åkte tillbaka till Digerhuvud för att klättra på raukar och bilderna överst i inlägget är från Digerhuvud. Man blir inte för gammal för att klättra på raukar! Efter besöket här stannade vi också till vid Gamla hamn. Gotlands mest kända rauk tror jag. St Olofs kyrka kan man också besöka om man vill.



Snart var vi tillbaka på Gotland och vi funderade på vad vi skulle äta för mat. Till slut föll valet på en indisk restaurang där vi båda åt tikka masala. Det var så gott! Bra val. Och det var den här dagen det!










































