Löpning och dyra muttrar

Idag tog jag mig ut för att springa en runda. Som jag längtat efter att få komma ut i skogen och lufta löparbenen. Men det gick inte fort alltså. Jag tog inte med mig någon klocka, ville inte veta hur sakta jag sprang. Men jag sprang och jag blev inte yr. Jag hade lite för mycket kläder på mig. Det blev varmt med två långärmade tröjor. Du kan se vilken som är min favoritfärg, hehe. När jag kom in fick det bli lite stretch i trädgården. Bra start på träningsveckan! Nu tänker jag komma igång på allvar.

Medan jag var ute i skogen och joggade så åkte Rickard iväg och bytte till sommardäck på Agda. Men det blev en dyr historia. Det visade sig att muttrarna var väldigt hårt åtdragna så de blev förstörda när de skruvades bort. Utan att ens fråga togs alla muttrar bort och sedan förväntades vi pröjsa 75 spänn för varje mutter. Så 1200 för 16 nya muttrar då. Som om det inte finns andra och viktigare hål att stoppa pengarna i…. Jag tycker det är dåligt för de skulle frågat om det var en okej kostnad att ta eller om vi skulle vilja fixa muttrar någon annanstans. Det andra alternativet hade ju varit att föredra.

Varför/Därför

Idag har jag varit på vårdcentralen för mitt inplanerade besök hos läkare. Kan man säga att man klickar med sin läkare? Jo men visst kan man det. Tycker att läkaren som är ansvarig för mig på vårdcentralen var så gullig och vänlig. Jag är väldigt nöjd faktiskt. Hon ville att jag skulle besöka en optiker för att det se så att det inte är högt tryck i ögonen eller något annat problem. Om så är fallet får jag remiss till ögonläkare, annars är det mest sannolikt migrän jag råkat ut för vad gäller min huvudvärk.

Klimakteriehäxans måndagsfrågor handlar om shopping. Men egentligen är mina svar lite ljug för det är Rickard som alltid handlar. Så svaren är utifrån om jag skulle handla….. Förr handlade vi alltid tillsammans men det passar inte riktigt med livet på samma sätt längre.

Varför köper jag aldrig chips? Därför att om jag börjar så kan jag inte sluta. Men mest för att jag aldrig är sugen på chips. Ska jag äta snask vill jag hellre ha godis.

Varför tycker jag inte bättre om mindre butiker än de megastora? Därför att jag tycker att det generellt är bättre priser i de stora butikerna jämfört med små.

Varför vill jag undvika att handla mat varje dag? Därför att det är bättre att storhandla för en vecka i taget och sen bara småhandla vid behov. Tex mjölk och bröd som inte håller i en evighet.

Varför betalar jag inte för en kasse att bära hem mina varor i? Därför att vi har massor med papperpåsar och vid storhandlingar används flergångskassar.

Varför kollar jag alltid bäst-före-datum på det jag ska köpa? Därför att jag vill ha bra marginal och veta att det jag köper håller ett tag.

Varför betalar jag numera aldrig mina matinköp kontant? Därför att jag aldrig har några kontanter på mig. Vet knappt hur de nya pengarna ser ut.

Söndagslistan vecka 13

Idag chansade jag, skulle det fungera utan några former av läkemedel? Och gissa lyckan när jag konstaterade att det faktiskt börjar bli bättre. Jag har fortfarande ont i huvudet och yrsel till och från men skillnaden är milsvid. Snacka om att det gjort underverk för mitt mentala mående!

I morse när jag kom till jobbet visade det sig att det fattades folk på onkologen så jag fick gå över dit. Just idag var det stor skillnad i arbetstempo mot vad jag är van vid. Det är rätt så skönt med sådana dagar ibland.

Veckans vårtecken: Syrenen börjar att få knoppar. En underbar soluppgång en morgon. Videung ute i skogen. Det är väl vår så säg! Men jag väntar fortfarande på tussilago och vitsippor. Tänk när det är helt vitt ute i skogen!

Känsla: Jag har inte varit glad över mitt mående, det har såklart påverkat mig. Fast jag försöker vara positiv och inte gräva ner mig. Har väl lyckats sådär.

Väder: Sol, sol, sol. Det har verkligen varit vår den här veckan, kalla morgnar men varmt på dagarna. Underbart ju. Det är först nu i helgen som det har varit lite gråare och tristare.

Bloggrelaterade: Det är strul med att kommentera här på bloggen. Jag vet inte riktigt varför. Kanske är det så att spamfiltret jobbar för aktivt eller så är det jag själv som orsakat problemen med att blockera för många ord. Jag kollade nämligen min lista över otillåtna begrepp och ord och upptäckte vissa ord som absolut inte behöver ligga där. Har uppdaterat listan och hoppas att fler kommentarer kommer fram.

Veckans träning: Det har blivit ett gäng promenader i skogen tillsammans med Rickard men också själv. Jag har stretchat 30 minuter varje dag förutom en dag. En av dagarna testade jag en kvart på crosstrainern och kom fem kilometer. Det var just den dagen en dålig idé. Ser fram emot att kunna komma igång igen veckan som kommer.

Mina positiva från veckan:

  • att få känna solens värmande strålar efter en lång vinter är inte dumt!
  • att jag till slut fick en diagnos: vestibularisneurit, virusinfektion på balansnerven. Det tråkiga är att det inte finns någon medicin som botar mer än att göra det som ger yrsel. Den är en aning jobbig.
  • att jag idag, söndag kunnat vara helt utan smärtstillande tabletter.
  • att kunna ta ett av veckans stretchpass utomhus.

Veckans haha:

Bilder från veckan: En väldans massa selfies! Kommer nog bli lite annat fokus veckan som kommer.

Veckans foto #5

Godmorgon!

I natt ställdes klockan fram en timme, som jag ogillar det här ”tramset” med att ställa fram och tillbaka klockan varje vår och höst. Jag har en enkel lösning på problemet med att politikerna inte kommer överens: låt folket rösta. Ska vi ha sommartid eller normaltid? Anledningen till att jag ogillar det så mycket är för att min kropp inte tål den där tidsförskjutningen. Någon kanske tänker att det borde jag väl inte reagera på men nu har det blivit samma sak flera år på rad. Då kan det inte längre bara vara en slump.

Mina bilder på Åkes tema veckans foto får bli bilder som visar hur härligt väder det har varit den här veckan. Jag har fått så mycket sol och fått ladda på med solenergi. Jag är glad över att jag fått njuta av varma vårdagar. Jag är också glad över att ha haft premiär för stretch i trädgården. Det gör verkligen något extra att få vara här och nu ute i solen och känna både vinden och solens strålar mot ansiktet. Att vinden kanske var en aning kall bekom mig inte.

Önskar dig en fin dag, jag ska jobba veckans sista arbetspass. Min söndagslista kommer ut ikväll.

Vill bara bli mig själv igen….

Den skönaste stunden för min stretch är precis innan läggdags. Då blir jag så där härligt avslappnad och somnar snabbt när jag sedan kryper ner under täcket. Det är också den stunden just nu där jag får slippa min huvudvärk och yrsel för en stund. Förutom när jag sover då men det räknas inte.

Min högsta önskan just nu är att få bli mig själv igen. Att kunna träna som jag vill och leva som vanligt. Det enda sättet att bli av med yrsel är att utsätta mig för det som jag får yrsel av men det tar också mycket energi av mig. Jag var så glad över att min skada läkt, jag skulle kunna komma igång och löpträna på allvar igen efter skadan. Det blev det inget med. Får nöja mig med skogspromenader, lite lätt styrka, ex tåhävningar när jag står och borstar tänderna. All fysisk aktivitet som blir av är såklart bättre än inget alls. Men jag mår inte bra av att inte kunna röra på mig. Det blir dubbelt eländigt på något sätt. Dels kan jag inte springa och mår dåligt för det och så såklart yrseln som spökar till det.

Fem en fredag vecka 13: Vardagliga ting

  1. Vad är något litet som gör dig glad om dagarna? Glada barnskratt, ett leende, en komplimang.
  2. Vad är din bästa snabbmat för de dagar du har ont om tid? Icas plättar som är helt utan tillsatser. Helst vill jag ha Sia´s blåbärsglass till.
  3. Hur tar du dig oftast runt i vardagen – bil, cykel, kollektivtrafik eller promenad? Jag tar bilen till jobbet. Men nu när våren är på ingång så vill jag börja cykla.
  4. Har du någon hobby eller aktivitet som du alltid ser fram emot under veckan? Mitt fotbollsdömande.
  5. Vad var det bästa med igår? Gårdagen var ingen rolig dag så det bästa får vara att jag till slut fick komma till läkaren.

Veckans fem fredagsfrågor är Elisas påhitt. Häng på du också, antingen i en kommentar här hos mig eller skriv ett eget inlägg. 🙂

Åsiktskorridoren…..

Jag läste ett inlägg hos Det goda samhället om åsiktskorridoren. Det här är ett område som jag tycker att är väldigt intressant att fundera över. Tyvärr är det ju så att åsiktskorridoren är otroligt snäv och vågar man vara öppen finns risken att man blir utfryst.

Innan pandemin var jag lyckligt ovetandes om hur snävt det kan bli. Sedan dess har jag funderat över vad som är mina tankar och vad som är tankar komna från påverkan utifrån. Jag har också funderat på vad som är acceptabelt utifrån samhällets fokus här och nu. Får man exempelvis vara neutral vad gäller Trump? Eller måste man hata honom? Är det okej att tycka annorlunda? Eller att faktiskt vara helt neutral och inte tycka något alls. Får man ha uppfattningen att Europa krigshetsar och lägger sig i för mycket? Eller det faktum att Sveriges 200-åriga neutralitet nu är över?

Hur som helst så är det otroligt tryggt att följa normen och inte sticka ut. Man behöver inte bekymra sig över att bli hårt ansatt. Man kan vara i sin trygga bubbla och behöver aldrig oroa sig. Vad kommer det skapa för samhälle i längden där folk ”jamsar med” och inte vågar stå upp för sig själv eller andra. Personligen tycker jag att det är en både farlig och dålig väg att gå och kommer på sikt urholka vår yttrandefrihet. Dagens ungdomar, kommer det bli trygga vuxna som står upp för det som är rätt? Som vågar fatta andra beslut än det som narrativet förespråkar?

Virus kanske?

Det satt långt inne men till slut fick jag ändå komma till vårdcentralen. Det krävdes att jag bröt ihop i telefon när jag pratade med sköterskan. På sätt och vis kan jag förstå att de inte prioriterade mig med tanke på att farliga orsaker till mitt mående ändå retts ut på akuten. Men det är nog lite det där att ändå få bli lyssnad på och tagen på allvar. Huruvida de kan göra så mycket eller inte spelar nog ändå inte så stor roll i slutändan. Det viktiga är att någon lyssnar.

Mest sannolikt är det ett virus på balansnerven som kommer gå över av sig själv. Huvudvärken bör dock kollas upp och det har jag tid för på måndag. Läkaren skrev också ett sjukintyg åt mig ifall jag behöver vara mer sjukskriven.

Jag tror inte att det kommer hjälpa mig med mer vila så jag och Rickard tog en promenad i skogen. Det är inget roligt eller härligt men kändes nödvändigt att få till.

Besviken

Min blogg är så fruktansvärt tråkig just nu. Jag har verkligen ingen inspiration alls till att skriva intressanta och tänkvärda inlägg. Men det får vara okej, hälsan kommer alltid först. Hoppas dock att du inte tröttnar på mig och mina statusuppdateringar om mitt mående.

Eftersom det kändes bättre igår så testade jag att inte ta några tabletter alls idag. Jag har ju tänkt att det inte gör någon skillnad vad gäller mitt mående. Idag blev jag varse den hårda vägen att det visst gör skillnad. Jag mådde så dåligt idag så jag tog min dos med panodil, naproxen och så postafen. Men ”skadan” var redan skedd så det enda som gått att häva var den värsta yrseln. Det får jag såklart vara glad över. Men det där uttrycket att om huvudet är dumt får kroppen lida stämmer väldigt väl.

När jag pratade med vårdcentralen igår så kom vi överens om att sköterskan skulle ringa mig idag för att kolla läget. Det har hon inte gjort och när jag väl tröttnade på att vänta och själv ringde vårdcentralen så var telefonkön full. Det kommer bli ett irriterat samtal till vårdcentralen imorgon kan jag säga. Fast egentligen känner jag mig mest ledsen. Ledsen och trött, idag är det två veckor sedan mina problem med huvudvärk och yrsel började. Jag tror inte heller att det är migrän, men vad det är får vi se.

Att symtomlindra utan att veta orsak

Google är min bästa vän…. Eller kanske fiende beroende på hur man ser det. Jag har googlat fram så många tänkbara orsaker till att jag mår som jag gör men det är inget som passar in på mina symtom. Jag har tänkt på lågt hb, eller kanske utmattning. Mina tankar har också gått till om det är något med sköldkörteln men nej det stämmer inte heller.

Vårdcentralen ringde igår och vi kom överens om att sköterskan skulle ringa idag och se hur jag mår. I morse var läget ändå ganska oförändrat, testade att ta tre naproxen som är rekommenderad dos vid migrän. Nu vet jag inte ens om det är migrän jag har men testade och det hade ingen effekt alls. Något som däremot lindrade yrseln en aning var att ta postafen. Så då tänker jag att det ändå är något med öronen och balansen. Sköterskan skulle ringa imorgon igen och kolla läget. Blir det av någon anledning sämre så ska jag söka akut.

Jag gillar verkligen inte det här att hålla på och symtomlindra och knapra tabletter. Jag har ju ingen aning om vad det egentligen är som jag symtomlindrar. Sen behöver jag ju det i väntan på att få komma till läkaren men jag gillar det inte. Sen det här med att tabletten kan ge samma biverkningar som som symtomet man vill lindra….. Både ipren och naproxen som jag tagit mot huvudvärken har just yrsel och huvudvärk som biverkan. Vad är vad?