Det här med att vara patient….

Det är måndag och fortsatt fint väder. Idag ringde jag vårdcentralen för att se om jag kunde få komma tidigare. Det var väl tveksamt men det skulle tas upp på ronden i alla fall och så skulle sköterskan höra av sig till mig. Jag fick också förslaget att kontakta fysioterapeut om det är något med nacken som spökar. Om jag ska vara hemma mer nu så behöver jag ett läkarintyg från och med imorgon. Tänkte att det kanske är från och med åttonde arbetspasset men just sjukfrånvaro räknas i kalenderdagar. I skrivande stund har inte vårdcentralen hört av sig. Om jag inte får komma till vårdcentralen före min inbokade tid blir det svårt med ett läkarintyg…. Mitt huvud har ju inte blivit bättre av vila så jag tänker att jag testar att jobba imorgon. Jag tog nämligen en promenad i skogen och det var på riktigt sega ben, kände mig svag i kroppen och inte alls som mig själv. Men det snurrade inte riktigt lika mycket i huvudet och det får jag såklart vara glad över. Det börjar bli bättre, sakta men säkert. När jag kom in fixade jag lite te och satte mig vid husväggen. Likväl som jag sitter i soffan kan jag ju sitta ute. Det var hur skönt som helst!

Jag förstår ju att även vårdcentralen måste prioritera men under den här sjukperioden förstår jag ännu mer varför folk väljer att åka till akuten, även för mindre allvarliga problem. Som patient vill man ju ha hjälp direkt och som vårdpersonal väljer man att avvakta i många lägen och det måste man såklart göra. Men det är inte kul att höra som patient, helst vill man ju ha hjälp direkt när det är något som besvärar. Men nog om det!

Önskar dig en fin måndag!

Söndagslistan vecka 12

Det blir en kort söndagslista idag, kortare än vanligt. Jag har ju bara varit hemma och försökt att kurera mig.

Känsla: Ja du, det har inte varit en särskilt rolig vecka. Besök på akuten i måndags och ett huvud som fortfarande inte är helt bra. Jag försöker ändå hålla uppe humöret för inget blir bättre av att deppa ner mig.

Väder: Sol i stort sett hela veckan. Det är bara mars så det kan ju komma bakslag men jag har vårkänslor!

Bloggrelaterat: I tisdags fyllde min blogg 18 år. Kan du tänka dig att jag skrivit i min blogg så länge? 2016 skrev jag ett blogginlägg om jag trodde att jag skulle blogga om fem år. Nio år senare kan vi konstatera att bloggen håller i sig och jag har ingen avsikt att sluta.

Träning och stretch: Jag har inte kunnat springa den här veckan. Längtan är stor att få springa tuffa träningpass. Det känns som att min form kommer göra en störtdykning men det är ju så det är nu. Det kommer inte vara för evigt.

Mina positiva från veckan:

  • att jag i alla fall har kunnat stretcha.
  • de korta promenaderna. Att få tanka lite solenergi är inte dumt.
  • att min röntgen på hjärnan inte visar några konstigheter.

Mina bilder från veckan:

Sol, sol, sol

Jag tog mig ut på en kort promenad, det var skönt att komma ut. Jag börjar krypa lite på väggarna, jag tränar ingenting och har inte varit på jobbet. Det är den där tiden på året när solen börjar värma men vinden fortfarande är kall. Mina promenader är inte långa just nu, max två kilometer och tempot är inte högt direkt. Vill bli mig själv igen!

Något som inte gör mig yr i huvudet är min stretch. I dag blev det premiär för första passet ute i trädgården. Det gjorde underverk för mitt mentala mående. I början av veckan tänkte jag att jag skulle må bra igen till helgen men jag hade fel och det är lätt nu att börja misströsta en aning. Då är det skönt att ta till min stretch och få vara bara här och nu och fokusera på avslappning.

Läst i veckan

Vi får se om det här är något återkommande varje vecka men jag tänkte samla några intressanta länkar från veckan som gått. Tidigare har jag haft med intressanta länkar i min söndagslista men idag gör jag så här. Reflekterar inte så mycket kring varje länk utan delar bara.

  • Regeringen gör en ny reform: högkostnadsskyddet för läkemedel görs om. Reformen kommer drabba de svagaste i samhället.
  • Redan i början av pandemin pratades det om att sars cov 2 läckte från labbet i Wuhan. Det avfärdades snabbt som konspirationsteorier. Det kommer mer och mer bevis för att det är exakt så det gått till. HÄR finns mer information från tysk underrättelsetjänst som redan i början på 2020 hittade bevis för det.
  • Jag har alltid haft svårt för Tesla och det redan innan Elon Musk gav sig in i politiken. Konstigt nog så har jag bara åsikter om Tesla, inte ägaren. Andras tankar kring det finns HÄR.
  • Är Gud politiskt korrekt? Kan man förvänta sig att kristendom och religion ska anpassa sig efter politiska strömningar och det som är ”rätt” ståndpunkt just nu? Jag tycker inte det.

Fem en fredag vecka 12: Våriga ting

Det är minusgrader ute men solen skiner. Trots minusgraderna spritter vårkänslorna i kroppen. Hur skulle jag kunna känna annorlunda när det är slutet på mars? Det är slutet på mars och det är ljus på morgonen långt innan klockan ringer. Men jag är inte van vid att det är ljust så tidigt så tror att jag försovit mig.

Den här veckan tänkte jag vara med på Elisas fem en fredag igen. Hennes fem fredagsfrågor handlar om våren.

  1. Vilken vårblomma tycker du bäst om? Snödroppar tycker jag är finast. Men jag gillar alla vårblommor. Blir så glad när grönskan börjar att komma tillbaka.
  2. Odlar du något, vare sig det är i trädgård, balkong eller inomhus? Nej inte just nu men jag vill. Mina paletter väntar på att få komma ner i krukor.
  3. Hur skulle du vilja att din trädgård/balkong ser ut? Jag skulle vilja ha ett litet miniväxthus och en liten köksträdgård. Jag kan inte skylla på att tid inte finns utan det handlar snarare om prioriteringar.
  4. Hur har du det med växter där hemma? Inomhus har jag ett gäng paletter, elefantöron och orkidéer. I trädgården hittar man lavendel, pioner, en syrenbuske och på baksidan finns min stora fläderbuske. Vi (läs Rickard) klippte ner den för några år sedan men nu är den stor och buskig igen. Min mamma brukar komma hit och plocka av fläderblommor.
  5. Vilka färger tycker du bäst representerar våren? Helt klart grönt och gult. Men så lite vitt, lila och blått med i alla härliga vårblommor.

En dagens lista

Idag har jag velat:

  • jobba
  • springa tuffa intervaller
  • skriva tänkvärda och kloka inlägg här på min blogg.
  • köra ett avslappnande stretchpass.
  • döma fotboll
  • gärna beta av ett tufft pilatespass.

Istället har jag:

  • hjälpt Ida till skolan och sedan gick jag och la mig och sov till halv elva.
  • varit som en klubbad säl.
  • jag och Rickard tog oss ut på en kort promenad.
  • ätit godis
  • betat av ett gäng filmer på netflix. Tror inte direkt att skärmtiden gör underverk för mitt mående men sitta en hel dag i soffan och göra ingenting känns inte heller så lockande.

PS: Bilden är från en annan dag. Tog en bild på mig själv idag och jag ser inte pigg ut alltså…. DS.

Inte särskilt mycket bättre….

Jag försöker krya på mig så gott jag kan men det känns fortfarande inte bra i kroppen. I förmiddags tog jag och Rickard en kort promenad. Dels för att få lite dagsljus men också för att se hur yrseln reagerade. I mitt hörn i soffan känns det ändå okej men så fort jag rör på mig så kommer det tillbaka. Både huvudvärk och yrsel. I måndags sa läkaren till mig att jag inte skulle gå till jobbet på en vecka. Tänkte då att det ska väl inte behövas men han visste nog vad han pratade om. Eftersom det inte blivit så jätte mycket bättre så sjukanmälde jag mig både torsdag och fredag när jag ringde idag. Det är lika bra så det inte blir som i början på veckan att jag går tillbaka för tidigt.

Hemma hos mig

Min blogg är lite som mitt hem, mitt vardagsrum. När du kliver in här, bjuder jag in dig att ta del av min vardag, mina tankar och det som händer i mitt liv. Det är högt och lågt, stort och smått, glädje och allvar – en blandning av allt som är jag. Nästan iallafall, personligt men inte privat är så jag resonerar.

Precis som när någon besöker mig i mitt hem, förväntar jag mig att du som gäst kan bete dig. Det finns plats för samtal, reflektioner och diskussioner, men alltid med respekt. Jag delar med mig av mina tankar och erfarenheter, och jag uppskattar när du som läsare gör detsamma – så länge tonen är schysst.

Att läsa min blogg är lite som att sitta i min soffa med en kopp kaffe och prata om livet. Jag öppnar dörren till min värld, men det är fortfarande mitt hem. Och precis som i vilket hem som helst, vill jag att stämningen ska vara varm, välkomnande och trygg för alla som kliver in.

Så utifrån föregående stycke har jag valt att ta bort möjligheten att kommentera anonymt. Det blir helt klart krångligare men jag känner att det är en nödvändig förändring.

Ett besök på akuten

Godmorgon!

Jag var hemma halv ett i natt. Trots det tråkiga mötet med sjuksköterskan blev det ett bra besök på akuten. Fick träffa en väldigt bra läkare som tog mina symtom på allvar. Jag fick testa ett läkemedel mot yrseln och huvudvärken. Trodde först att sköterskan sa haldol men det var ju toradol jag skulle ha. Ibland blir det så roliga felhörningar. Bra man kan skratta lite. Eftersom det inte hade någon effekt alls fick jag göra en röntgen av huvudet och den var helt utan anmärkning. Efter provsvar och röntgensvar fick jag åka hem. När min infart skulle dras blev det ett litet blodbad, det där läkemedlet jag fick gjorde mig extremt lättblödande.

Det kan kännas mycket med 400 spänn för ett besök på akuten men när jag tänker på allt jag får för summan är det inte mycket alls. Prover, röntgen, läkarundersökning och läkemedel. Inget av det där är ju gratis. Just det, läkaren kan inte hitta någon förklaring till mina symtom. Det kan vara allt från migrän till virus, dock inte kristallerna. Min symtombild stämmer inte med hur det yttrar sig. Känns skönt iallafall att alla farliga orsaker är utredda och uteslutna.

Snurrigt värre

Så här med facit i hand kan man kanske säga att jag nog friskanmälde mig en dag för tidigt. Idag har jag varit så yr, så pass att sköterskorna fick ta hand om mig en stund. En av dom tyckte absolut att jag skulle söka mig till akuten. När hon säger det tänker jag väl att jag egentligen behöver lyssna. Det är en rutinerad sköterska som jobbat länge och kan sin sak. Men du vet kanske hur det kan vara, jag söker mig inte till vården i första taget. Kanske för att jag jobbar inom vården själv och vet hur det ofta ska avvaktas och det ska väntas och se hur saker och ting utvecklar sig. Jag är ju likadan vad gäller vissa saker. Eller det faktum att jag ofta har fått överdriva i tidigare kontakter med vården för att ens få komma. Men när jag kom hem från jobbet så ringde jag faktiskt 1177 som rådde mig att ändå åka till akuten. Bäst kanske att lyssna när två sjuksköterskor säger samma sak.

Det är konstigt att jag mått så dåligt idag med tanke på att jag inte hade någon huvudvärk eller yrsel under gårdagen och kunde döma fotboll utan problem. Hur som helst så åkte jag till akuten. Sköterskans kommentar var ju inte så rolig: ”vi kan nog inte göra så mycket mer än att ge dig tabletter”. Hur vet hon det när det inte gjorts några undersökningar? Alla mina tråkiga kontakter med vården spelades upp i huvudet och jag grät faktiskt en skvätt. Just nu väntar jag på läkaren, hur det gick berättar jag imorgon.