Varför/Därför om repriser

Det är måndag och jag sitter här och ska svara på Klimakterihäxans måndagsfrågor. Den här veckan handlar det om repriser och det är väl bara att konstatera att repriser inte är något för mig. Generellt iallafall….

Varför väljer jag inte att läsa om en speciell bok flera gånger? Därför att när jag läst en bok så tappar jag lite intresset för just den boken.

Varför tröttnar jag på att äta bananpannkaka till lunch? Därför att jag tröttnar på smaken av varm banan efter ett tag. Men för några år sedan så var det en stor favorit.

Varför väljer jag att se om vissa filmer, inte bara en gång? Därför att vissa filmer är mina absoluta favoriter. Filmer som kvalar in där är sagan om ringen-trilogin, the holiday med flera.

Varför skulle jag inte kunna ha Jan Johanssons ”Jazz på svenska” på repeat i mina öron? Därför att jag aldrig hört låten. Den är nog långt före min tid.

Varför bjuder jag aldrig, både mig själv och andra på lax? Därför att jag är för snål och dessutom tycker jag att få personer kan laga till lax så det smakar gott. Generellt tycker jag att det smakar för mycket fisk. Vet inte riktigt hur jag ska förklara vad jag menar.

Måndagsreflektion kring ett samtal

Igår kväll lyssnade jag på hela samtalet mellan Zelensky, Trump och senare Vance, som la sig i mot slutet av diskussionen. Det som verkligen slog mig var den där tydliga känslan av att Trump främst verkar intresserad av att få slut på kriget mellan Ryssland och Ukraina för sin egen del, snarare än av genuin omtanke för de inblandade länderna eller av den mänskliga tragedin som konflikten innebär. Jag fick känslan av att han såg det som en personlig bedrift att kunna lägga det på sitt CV ”jag lyckades få slut på kriget”. Jag blev störd av att Trump hela tiden satte sig själv främst. Det var väldigt stort fokus på att det är han som ska kunna få ett slut på kriget. Inte ett eventuellt samarbete mellan olika nationer där många kan bidra på olika sätt.

Han betonade gång på gång hur han ensam skulle kunna lösa situationen och hur tidigare presidenter hanterat liknande situationer på fel sätt. Om han hade varit president så hade det inte blivit si och så var budskapet. Hur han nu kan veta att han hade lyckats bättre kan jag inte förstå. Jag vet inte, jag är fortfarande inget fan av varken Zelensky eller Trump men det där var inget snyggt samtal.