Hoppa på tåget – figurer

Åkes tema den här veckan är figurer. Jag tänkte först inte vara med, det kändes lite svårt men så kom jag på den perfekta tolkningen:  Garpedansberget i Gamleby. Garpedansberget är 70 meter högt och på vägen upp mot toppen får man se ett gäng träsnidade figurer. Utsikten från toppen är fantastiskt fin.

Det är konstnären Jan Pol Jerzy Przybyl som skapat ett gäng figurer längs med bergvägen. Det är troll, nymfer, tomtar med mera. Jag, Rickard och barnen har besökt berget två gånger, båda gångerna i samband med att vi skulle ner till Västervik för att springa Karhu run och senare Västervik city run.

Självcensur

Godmorgon!

Det är första mars idag. Vi pratade om det på jobbet igår. Hur tiden går så snabbt. Någon mer än jag som känner att man inte hänger med? Samtidigt som jag njuter av att vi går mot ljusare tider så tänker jag också på hur snabbt allt går. Dagarna springer förbi i en rasande takt och hinner jag med allt jag vill?

Jag har lyckats samla på mig över fyrtio kommentarer som väntar på svar och som ska godkännas. Det ska jag ta tag i idag. Utöver att jag ska försöka springa lite försiktigt så ska jag jobba ikväll och Rickard har en fotbollsmatch att döma. Med tanke på hur grått det är ute känner jag inte att det gör så mycket att jag ska jobba ikväll. Det blir dessutom några sköna slantar i april.

Den här veckan har jag snubblat över många intressanta och tänkvärda texter. Men jag funderar en hel del över hur mycket jag kan dela med mig av. Igår skrev jag lite om självcensur och det är nog det jag själv pysslar med till viss del. Jag vill inte dela allt jag tänker kring samhällsfenomen och jag tänker och reflekterar mycket. Jag tror inte att det var det som var meningen när man först myntade begreppet yttrandefrihet. Alltså att människor inte skulle våga reflektera kring saker och ting som händer. Eller att man skulle få skarp kritik när man inte följer det etablerade narrativ som är bestämt.