Cyberattack kanske?

Idag drabbades Spanien, Portugal och Frankrike av ett massivt strömavbrott. Stora delar av länderna lamslogs – från kollektivtrafik till vattenförsörjning. Händelser som denna får mig alltid att stanna upp lite extra och reflektera över hur extremt sårbart det moderna samhället blivit. Allt i dagens samhälle vilar på att elen fungerar. När strömmen bryts, fungerar inte längre det mest grundläggande – som att få vatten ur kranen, betala i butiken eller tanka bilen. Belysning, kommunikation, transporter och till och med sjukvårdssystemen är beroende av en konstant tillgång till el.

Den del av mig som är lite mer konspiratoriskt lagd kan inte låta bli att undra om det verkligen är en slump? Mina tankar går bland annat till filmen Die Hard 4, där flertalet koordinerade cyberattacker steg för steg bryter ner ett helt samhälle. Med tanke på cyberhot och kriminella nätverk som ständigt söker nya vägar att störa och skada, känns det inte särskilt långsökt.

Dagens strömavbrott behöver inte vara en avsiktlig attack men det avslöjar en stor sanning: vi har skapat ett samhälle där tekniska framgångar är en styrka men det är också en otrolig svaghet i lägen som dessa. Allt fler vitala funktioner digitaliseras och kopplas upp. Det innebär säkerligen enorma fördelar i effektivitet och bekvämlighet – men samtidigt byggs det in en sårbarhet som kan få förödande konsekvenser om något går fel.