Fotbollscup i en igloo

Säsongen 2026 är då igång. Idag har jag varit i Linköping airdome och dömt fotbollscup. Brukar ha känslan av att vara i ett ägg men den här gången var det mer som att vara i en igloo. På taket låg det snö och det syntes tydligt längs med väggarna att snön kasat ner.

I höstas när jag dömde fotbollscup var jag viking och dömde med bara ben. Belöningen var att åka på en förkylning. Det kände jag inte för idag så fick bli dubbla underställ. Det som kändes som för mycket hemma var alldeles lagom. Jag dömde två matcher som assisterande och en som huvuddomare. Kul att vara igång igen.

Förväntningar på 2026

Det finns inför 2026 ett tydligt och stort behov av förändring. Ekonomin är det största som påverkar vardagen för många, tryggheten behöver stärkas och det politiska klimatet borde bli både mer vuxet och lösningsorienterat istället för pajkastning. Något jag upplever är att vanliga människors behov alltför ofta hamnar i bakgrunden när konflikter och symbolfrågor tar över. Jag har några tankar kring vad jag önskar mig för 2026.

  • Ett bättre ekonomiskt klimat. Lönerna ökar inte i samma takt som allting blir dyrare. Jag önskar mig lägre elpriser och lägre matkostnader. Jag önskar mig mer stabilitet.
  • 2025 röstades det igenom en kritisk lag. Den skulle göra det lättare att göra ett juridiskt könsbyte. Jag hoppas att denna lag under 2026 rivs upp. Att en biologisk man byter juridiskt kön till kvinna och på grund av det flyttas till ett kvinnofängelse är ett av problemen. Det man identifierar sig som kan inte stå över biologi. Det ska heller inte stå över kvinnors rätt till trygghet och säkerhet. Kvinnors rätt måste väga tyngre än ideologiska principer.
  • Att det slutar daltas med brottslingar. Har man begått ett grovt våldsbrott så ska man också bestraffas utifrån det. Det borde inte letas efter förmildrande omständigheter, fokus ska ligga på upprättelse för brottsoffer.
  • Att politikerna börjar satsa pengar där det verkligen behövs: vård, skola, omsorg. Det är de sista posterna som det ska sparas på!
  • Appropå politikerna så önskar jag mig mindre sandlådenivå i diskussionerna. De senaste åren har det bara blivit mer och mer av det. Jag vill inte veta vad partiledarna gör fel, jag vill veta vad de tänker göra bättre. Ser inte fram mot valet i år. Vad ska jag egentligen rösta på?