Så, nu kommer mitt inlägg från Gotland. Det kommer bli många bilder! Om överfarten och hotellfrukosten kan du läsa om HÄR. Efter frukosten gick vi och la oss och sov ett par timmar. Därefter var det dags för dagens utflyktsmål. Vi skulle ta en lång promenad till Högklint. Det bjöds på dimma men det var inte särskilt kallt, iallafall inte så länge som vi höll igång. Från hotellet till Högklint är det 6,4 kilometer och första tre kilometer kan man gå längs med havet. Fantastiskt vackert även en sådan här dag när man inte såg särskilt långt. Jag sa det till Rickard, att det må vara tråkigt väder men det är fortfarande Gotland. Det där med tråkigt väder förresten skulle jag få äta upp.

















När vi kom fram till Högklint så åt vi vår medhavda matsäck och vi fick till och med sol på nosen på vägen tillbaka. Det blev en ”nätt” promenad på nästan 13 kilometer. Så långt var det länge sedan vi gick så musklerna protesterade lite…

Till kvällsmat åt vi en grymt god smörgåstårta, kryddad med lite av Gotlands signum: ramslök. När man går kärleksstigen på sommaren är luften alltid fylld av doften från ramslök. Så gott ju! Tårtan slöks av oss båda och sedan var vi mätta och belåtna.














Avresedagen regnade och jag blev helt depp! Men vi hade planen klar: stanna på hotellrummet till utcheckning och sedan knalla bort till Gotlands museum. Vi har varit på Gotland många gånger vid det här laget så att hitta till museumet utan GPS var inget svårt. Där briljerade Rickard. Jag gillade verkligen muséet, man fick en stor portion av Gotlands historia. Den är ganska mörk faktiskt med en hel del krig och lidande.





Vi tog en enkel lunch och sedan knallade vi runt i Visbys innerstad. Vi hittade en sådan gullig presentbutik där jag ville ta med mig allt. Fanns så mycket fint. Det blåste rejält och flera avgångar hade blivit inställda. När vi gick ner till hamnen så tog vi vägen nere vid havet och det var maffiga vågor. Jag visste direkt att jag skulle bli väldigt sjösjuk. Det var en snäll passagerare som bjöd mig på åksjuketuggummi och så hade jag tagit en postafen. Den kombon var bra, hade annars mått betydligt sämre än vad jag gjorde. Vi hade tur med båten, vår avgång var den sista för dagen på grund av vädret.


Framme i Oskarshamn var det riktigt busväder, det snöade och blåste riktigt kalla vindar. Kände då att vädret på Gotland ändå hade varit bra. Hellre regn än snöbus. Tror du inte att Agda hade lagt av? Starthjälpen har inte svikit oss tidigare men det gjorde den igår. Till slut hade vi inget annat val än att ringa efter vägassistans. Efter dryga timmen kom bärgarn som en räddande ängel från Kalmar. Till slut kom vi iväg men det var inget roligt att köra hem. Det gick i 60 mer eller mindre hela vägen och vid Åtvidaberg var jag riktigt rädd att vi skulle åka av vägen. Till slut kom vi hem, bokstavligen mitt i natten. Det blev till att skutta i säng direkt. Lycklig och tacksam över fina dagar med Rickard <3.