Selfie #16 Politik

Jag ogillar starkt att jobba rak vecka men efter dessa fem dagpass på rad kan jag konstatera att det finns klara fördelar. Torsdag och fredag var jag samordnare (på andra avdelningar kallas det för koordinator), lördag och söndag hade jag vårdlag och idag var jag samordnare igen. Att ha den rollen efter helgjobb var helt klart en stor fördel. Jag hade nämligen hjärnkoll på alla patienter.

Idag utmanar Klimakteriehäxan och ställer politiska frågor. Det är ett träsk som jag inte är rädd för att ge mig in i men jag väljer starkt vilka områden som jag väljer att diskutera offentligt. Privat är jag friare. Jag är ändå ganska stillsam här på bloggen. 😛

 1. Har du någonsin varit inne på att satsa på en karriär i politiken? Nej, verkligen inte, men det betyder inte att jag inte har starka åsikter ändå.

 2. Vilken aktuell fråga kan få in dig i en politisk diskussion?  Vaccinpass och satsningarna, eller snarare de för små satsningar på vård och omsorg som görs. Att ge bidrag till Ukraina mot Ryssland är också en het potatis. Dock en het potatis som jag inte tänker gå djupare in i dag. Hur yttrandefriheten begränsades under pandemin är en ännu hetare potatis. Funderar fortfarande på hur vi egentligen blev mot varandra.

3. Har du lätt att bestämma vilket parti du ska rösta på när det blir val? Nej det är som att välja mellan pest eller kolera.

4. Läser du tidningarnas ledarsidor? Om det är något ämne som intresserar mig men jag söker inte aktivt upp ledarsidorna.

5. Kan du nämna en politiker, död eller levande, som du saknar i dagens debatt? Nopp.

6. Kommer du att rösta i valet till EU-parlamentet som hålls 9 juni? På parti eller person? Jag vet knappt vad jag ska rösta på i Sveriges val. Det lovas förändring och guld och gröna skogar men det händer inte särskilt mycket.

Så löptestet då? Jo, jag är godkänd men i år kändes det verkligen i kroppen att jag varit lite för mycket stillasittande med mina skolarbeten. Jag gillar inte att känna mig som en långsam lufs, (det är absolut inget fel i det, men jag måste ju kunna springa på fotbollsplan). Jag nådde inte mitt mål om att få gå i team igen men jag är godkänd och det är huvudsaken.

Jag kanske behöver förklara lite hur testet går till. Man börjar alltid med att sprinta 6*40 meter. Det är dom här sträckorna som alltid varit min akilleshäl. ”Mojängerna” på den första bilden ovan är digital tidtagning. Det är så smidigt för då vet man exakt tid och man kan inte fuska. Samtidigt är det till nackdel om man är lite, lite på gränsen. När man sprintat 6 gånger så är det dags för de långa intervallerna. Då springer man 75 meter på 20 sekunder och går 25 meter på 25 sekunder. Ju högre upp i systemet man kommer, desto snabbare måste man vara på både de långa sträckorna och sprinten. De allsvenska domarna på herrsidan springer på tiderna 15/17. Det behöver gå undan om man säger så och eftersom man sprintar först så suger det i benen efter ett gäng intervaller. Jag har nämligen inte berättat att man ska springa 44 intervaller. De långa sträckorna blir alltså 4,4 kilometer totalt. Sen beroende på nivå går det såklart olika fort. I vårt tempo idag tog det 33 minuter.

Måndagspladder

Jag skickade in examensarbetet igår med mina sista ändringar. Jag hoppas att läraren inte har något mer som hon tycker behöver ändras eller förtydligas. Det skulle i såna fall kunna vara att det blev för många sidor. Å andra sidan så är det bilderna som gör att det blir mer. Jag tror inte att det är för mycket text egentligen. Eller det är vad jag hoppas på i alla fall. Det blir en lång väntan nu på att få svar på om arbetet är godkänt som det är. Efter jag skickade in arbetet igår så satte jag mig och repeterade mina anteckningar. Det som jag känner mig mest osäker på är terminens områden: barn och katastrofmedicin så det behöver jag lägga en del tid på. Nästa fredag är det dags!

Idag ska jag jobba mina timmar och efter jobbet ska jag springa löptest. Enligt SMHI ska det inte blåsa lika mycket som det gjorde igår. Hoppas att den prognosen står fast. Annars kommer det bli riktigt jobbigt. Det kan det ju bli ändå. Ogillar starkt att springa löptest trots att det som jag ska springa nu är betydligt lättare än det jag sprang när jag dömde herrar division fem. Drömmen vore ju att springa så pass bra att jag kan få gå lite i team igen. Det är verkligen något som jag saknar att få göra.