Nu är glada julen slut…..

Imorse drog jag på mig en av mina favoritklänningar. Tog även min marinblå kofta. Den köpte jag när Seniorshopen kom till mitt gamla jobb. I samma veva köpte jag även en grå långkofta och en vit poncho. Det var inte billigt men sett till kvalitet har jag verkligen fått det jag betalade för.

På morgonen fick jag svaret på tentan och jag är godkänd. På tentagenomgången på eftermiddagen blev jag lite sur. Det visade sig att jag förlorade tolv poäng på tre stycken 6poängsfrågor. Men det spelar ingen roll. Nu kan jag verkligen lämna termin tre bakom mig. Så lättad! Konstaterade att min skolstress sjönk radikalt efter att ha fått reda på att jag är godkänd på tentan. Nu känner jag mig pigg och pepp på sista terminen.

Fick till lite vardagsmotion då jag ställde Agda vid arenan och promenerade bort till skolsalen. Totalt blev det en timmes fysisk aktivitet men det hindrade inte mig från att köra 20 minuter på crosstrainern.

Vi fick även har fått utbildningens sista basgruppsfall. Det märks verkligen att vi har samlat på oss en gedigen kunskapsbas. Jag har fått lyssna på en föreläsning kring katastrofmedicin och vad som gäller vid en särskild händelse. Tex covidpandemin. Vi fick även lyssna på en intressant föreläsning om sjuka barn. Jag suger åt mig som en svamp.

När jag kom från skolan så hjälptes jag och Rickard åt att plocka undan julen. Helt plötsligt känns det som att vi har massor med plats. Det blev så luftigt. Nu har jag också plats för den fina blomman som jag fick av Rickard. Uppskattar gesten, det var en liten ”grattis till att du har klarat tentan-blomma”.

Nytt år och hälsostart, hur tar du hand om din hälsa.

Dagens rubrik i Madeleines bloggutmaning handlar om hälsa. Jag har skrivit en del om min psykiska hälsa så idag tänkte jag skriva om min fysiska hälsa. Det senaste halvåret har inte varit som jag tänkt mig. Jag har inte kunnat träna på det sätt som jag har velat vilket påverkat mig på många sätt. Så efter nyåret bestämde jag mig för en nystart. Jag har en plan om hur jag vill ta hand om min kropp. Det är flera delar:

  • kosten, jag har blivit en riktig sockerråtta och det är inte bra alls. Så jag har bestämt mig för mer grönsaker och mindre av sötsaker.
  • pilates, för att jag behöver den rörlighet och styrka som den ger.
  • löpning, eftersom jag fortfarande vll döma fotboll även om jag inte direkt dömer på någon hög nivå. Men det är fortfarande roligt så jag kommer fortsätta det här året också.
  • mer vardagsmotion tillsammans med Rickard. Det bästa sättet för oss att umgås och prata är att gå ut tillsammans. Jag önskar mig mer utflykter!