Klimatångest

Har du klimatångest? Det har inte jag men jag förstår att människor får det med tanke på alla domedagsrubriker överallt och Greta Thunberg som skolstrejkar för klimatet. För rättvisans skull ska jag väl skriva att hon skolstrejkade. Nu bidrar hon till klimatkampen med att dra på sig böter i sina aktioner. Vilken förebild…. Nej sorry, nu var jag taskig men ärligt talat har jag väldigt svårt för Greta. Det är dock inte politiskt korrekt att inte hylla henne till skyarna.

Jag förstår att människor får klimatångest. Hur man än gör så är det fel på ett eller annat sätt. För skoj skull gjorde jag Climateheros miljökalkylator och efter det testet konstaterades det att jag blir en miljöfifflare. Lyssnade på podden Kjos för ett tag sedan och även Ida som verkligen lever medvetet blev en klimatfifflare. Det som jag ”åkte” dit på är att vi använder vår luftvärmepump för att kyla ner huset varma sommardagar och att vi har två bilar. Jag åkte också dit på att jag inte äter vegetariskt. Det kan jag faktiskt tänka mig att göra ibland men inte bli vegetarian på heltid. Jag gjorde det senast igår. När jag behövde stanna kvar på jobbet så gick jag till 7Eleven och köpte en pasta med fetaost, tomater och spenat. Den var god.

Så från klimatfifflaren till de som har makten att göra skillnad på riktigt, företagen, vad gör dom? Tänker ofta att det hela tiden fokuseras så mycket på vad individen borde göra och att företagens ansvar glöms bort. Jag vet dock att det inte är hela sanningen. Det finns många företag som verkligen har en miljöpolicy och gör allt för att dra sitt strå till stacken. Men! De stora industrierna i Kina till exempel, vad gör dom? Kommer det som vi gör i lilla Sverige kunna göra skillnad i det långa loppet?

Nu tror jag att du sitter i din kammare och funderar över varför jag inte har klimatångest. Jag har inte ångest över klimatet då jag till stor del gör det jag känner att jag kan. Jag tycker inte att det är rimligt att leva helt självuppoffrande i precis allt. Helt okej såklart om det är det man vill men det är inte rimligt att kräva det av alla.

Rubriken kommer HÄRIFRÅN.

Tröttmössa och övertid

Gårdagen blev inte riktigt som jag tänkt mig. Dagen startade med att jag hade somnat med glasögonen på och fick leta efter dom. Glasögonen var verkligen puts väck, tyckte jag letade överallt, flyttade till och med på sängen för att kunna titta bakom. Där var det dammigt så passade på att städa lite där. När Rickard kom hem hittade han dom under lakanet. Det enda stället jag inte tittade på förutom i påslakanet och i örngottet. Jag behövde stanna kvar på jobbet och jobba kvällen också så jag var hemma halv elva. Tänker positivt att eftersom det är andra extrapasset i januari så blir det sköna slantar i februari. Det behövs. Tyckte hur som helst att kvällen inte blev så intensiv men det tyckte mitt huvud så jag har sovit rätt så dåligt. Senare idag ska jag ändå försöka träna och planen är att bli klar med mitt första utkast till examensarbetet. Men först frukost och bloggtid!