Från tungt till lättsamt

Jag hade en tom känsla i kroppen efter att ha läst ut boken ”kvinnorna vid Cane River”. Jag ville veta mycket mer och framförallt så ville jag veta om kvinnorna fick ett bättre liv. På sätt och vis fick de också det men samtidigt inte. De slapp slaveriet men samhällets fördomar låg kvar som en mantel som inte kunde skakas av. Det värsta är att det fortfarande än idag görs skillnad.

Så från något tungt till lättsamt. Jag och Rickad åkte till Hellgrenshagen i Malmslätt och tittade på en division fyra match. Det var trevligt att titta på fotboll med Rickard men själva matchen blev väl aldrig riktigt spännande eftersom det ena laget var så pass mycket bättre. Vi träffade också en domarkollega som vi pratade med. Det var en väldigt trevlig kväll.

Nu ligger jag här i sängen och tänkte läsa några rader i en av mina hyllvärmare. Kan inte minnas handlingen så jag tror inte att jag läst den. Vi får se helt enkelt.

Ett säkert hösttecken

Glad måndag får man väl säga! Jag är glad idag för jag är ledig för tredje dagen på rad. Jobbar först i morgon och då står ett nattpass på schemat. Jag har suttit och läst i min bok och så har jag tittat på Sagan om ringen-trilogin.

Ett säkert hösttecken för mig är när jag börjar bli sugen på te. Just nu dricker jag rooibos mangostan. Konstaterade att det är väldigt gott med mjölk i. Jag som inte ens vill ha mjölk i teet. Bilderna är ett gäng gamla bilder, de två första är från skogen i Åby inför höstfemman.

Det känns så konstigt, förresten, att jag inte ska plugga i höst. Att jag verkligen är klar har nog inte sjunkit in på riktigt. Så konstig känsla och så fullständigt ologiskt. Jag tittar på mitt examensbevis och där står det klart och tydligt ”specialistundersköterska akutsjukvård och intensivvård”. Jag kanske tänker så här för att jag kanske inte är klar med mitt pluggande. I framtiden hoppar jag kanske på någon ny utbildning. Vem vet!