Hur mycket reklam för sitt eget bloggande är okej hos någon annan? Om det tänkte jag reflektera kring idag. Visst vill väl alla som bloggar att synas på något sätt. Det behöver ju inte alltid vara någon drivkraft: ”mina ord ska läsas av så många som möjligt”. Men visst är det trevligt med engagemang. Men när går man över gränsen vad gäller att göra reklam för sin egen blogg hos någon annan?
Jag hamnade i ett blogginlägg där en av de som kommenterade skrev en engagerad kommentar på blogginlägget men la också till några meningar om vad sitt eget inlägg handlade om. Personen som skrev kommentaren åkte helt klart på patrull. Någon tyckte att bloggaren åkte snålskjuts och någon annan att bloggaren var falsk. Falsk på så sätt att skriva en engagerad kommentar och samtidigt göra förtäckt reklam om sina egna blogginlägg. Det upplevdes inte äkta när man samtidigt blandar in sitt eget skrivande.
När jag sett dessa kommentarer så har jag tänkt tanken att göra samma sak kring min egen blogg. Jag har dock inte gjort det för jag vill hellre att personer ska klicka in för att kommentaren jag skrivit lockar intresse, inte genom att göra reklam för mina egna inlägg hos den andre personen. Jag vill att det ska vara genuint och äkta.
Jag tycker att det finns en liten skillnad om blogginlägget rör något eget som jag skrivit. Då tycker jag att det är relevant på ett annat sätt att länka direkt till det inlägg där jag skrivit om samma sak. Som ett sätt att bredda diskussionen och inte som ett sätt att på något sätt framhäva mig själv.