Fem en fredag vecka 20: Senast du….

Så skönt att det är fredag! Jag ville mest stanna hemma, kändes onödigt att gå till jobbet för bara en dag. Men sådan dålig arbetsmoral har jag såklart inte. Kunde dock flexa hem dryga timmen tidigare. Det har gått mycket flextid nu ett tag men så hade jag också dryga elva timmar att använda mig av. Vi uppmuntras att ta ut flextid när verksamheten tillåter och det har jag verkligen gjort nu i maj.

Min bil är så dramatisk! Skiftnyckeln börjar lysa efter dryga milen och inga övriga symtom märks av. Jag har två teorier: antingen så är det tändspolen som strular eller så är det bränslepumpen. Om det skulle vara bränslepumpen så är det ajöss med Agda. Då får det bli en liten vit leasingbil för mig.

Jag och Rickard åkte till Ica för att köpa lite fredagsgodis. Är så sugen och jag gillar många olika sorter så det blev inte direkt en liten påse. Får spara till nästa vecka med. När vi åkte hem berättade Rickard att man hittat två stycken hasselsnokar på Gotland. Hasselsnokar är väldigt sällsynta och Sverige har dessutom ett klimat som gör att de inte riktigt trivs. Jag trodde först att någon placerat ormarna där men tydligen så är Gotland en plats där hasselsnokar är etablerade. Men de är skygga och visar sig inte gärna. Så då har jag lärt mig något nytt.

Det regnade på vägen hem men jag var tvungen att trots det fota rapsfältet. Hoppas på sol snart så ska jag ta en promenad bort till rapsfältet och fota härliga bilder. Rapsfält måste vara vårens mest fotade motiv. Eller vad tror du?

Idag släpptes också Sveriges officiella VM-låt med Thomas Stenström. Jag blev besviken, maken till tung refräng och ger mer begravningskänsla än något peppigt i VM-sammanhang. Nej tacka vet jag Brandsta City släckers All in för Sverige, en nyversion av deras ”rakt in i elden”. Den kan jag verkligen se en hejarklack stå och sjunga. Vilket drag! Jag tror att den kommer bli mer sjungen än Sveriges officiella låt.

Har du orkat läsa ända hit? Det blev visst lite längre än jag tänkt mig men fick sådan inspiration att skriva ner lite blandat om högt och lågt. Elisa´s fem en fredag handlar den här veckan om senast du… Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar här så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka till Elisa så att fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. När skrattade du riktigt mycket senast? När jag och N skulle ha scenarioträning och flamsade kring Tusse (dockan vi använde oss av vid scenariorna).
  2. När var senaste gången du blev överraskad? Hm, jag blir sällan överraskad.
  3. Vad var det senaste du såg fram emot? Att få springa Himmelstalundsloppet och försöka komma under trettio minuter på fem kilometer. Vilket jag också lyckades med.
  4. När var senaste gången du kände att du behövde en paus? Den här veckan, jag behöver verkligen semester. Inte för att det är särskilt tungt omkring mig men jag behöver få vara ledig.
  5. Vad var det senaste du blev nostalgisk av? Igår när jag skrev mitt inlägg med mina Gotlandsfavoriter. Så mycket fint jag varit med om och sett där tillsammans med familjen.

Mina Gotlands-favoriter

Jag blev inspirerad av Elsa att skriva ett inlägg om mina favoriter från Gotland. Medan hennes fokus är mer på trevliga gårdsbutiker och restauranger så kommer mitt inlägg att handla mer om Gotlands fantastiska natur. Vill varna redan nu för att det här kommer bli ett långt inlägg med många bilder. (En parentes är att blusen ovan fortfarande är en av mina favoriter. Bilderna ovan är från Grausne raukområde i Lickershamn.

Lergravs mest kända rauk och så den vackra vyn från Gotlands högsta klint: Högklint.

Tofta strand Tofta strand är Gotlands mest kända badstrand. Stranden är långgrund och stranden består av vit sand som är så len att gå på. Solnedgångarna över havet är fanstastisk. Vi brukar alltid åka dit kvällstid när det är mindre folk.

Visby strandpromenad Strandpromenaden i Visby löper längs med havet från ringmuren bort mot Snäck. Här är det alltid fullt med folk, både löpare, pensionärer och barnfamiljer uppskattar att gå här. Älskar att gå här, särskilt under kvällstid. Solnedgångarna över Östersjön är helt fantastiska.

Stora Karlsö Stora Karlsö är en ö väster om Gotland som är känd för sitt rika fågelliv och dramatiska klippor. Här häckar tusentals sillgrisslor och tordmular, och naturen är unik med kalkstens och alvar. Ön är lugn och avskild, nästan som ett eget litet naturreservat mitt ute i havet. Dit tar man sig med båt från Klintehamn. Klintehamn ligger dryga tre mil från Visby.

Hoburgen Hoburgen ligger längst ner på södra Gotland. Det är ett raukområde där kalksten möter havet. Den mest kända rauken här är Hoburgsgubben, dock inte lika maffig som de man ka se på Fårö. Rauken liknar ett ansikte i profil och under flera år har ”näsan” varit sprejmålad röd. Här är det vilt och kargt med klippor och en klar dag ser man hur långt som helst över Östersjön. Om man vill kan man ta kustvägen ner hit, en väldigt vacker kustväg där inte ens jag tar mig tiden att fota. Vill bara njuta av det vackra.

Visby innerstad och ringmuren För en stor dos historia. Innanför murarna finns ett museum med Gotlands historia. Jag trodde att Gotlands historia var fredlig men så mycket som det krigats på denna ö… Hur som helst. Visby innerstad är en av Nordens bäst bevarade medeltidsstäder. Kombinationen av ruiner, ringmuren och små gränder ger helt en sagokänsla tycker jag. Ringmuren är från 1200-talet.

Annat sevärt:

  • Holmhällar
  • Asunden
  • Jungfrun i Lickershamn
  • Sigsarve strand
  • Ireån
  • Fårö
  • Kneippbyns sommar- och vattenland. Tivolidelen på Kneippbyn passar mest mindre barn medan vattenlandet erbjuder utmaningar för alla åldrar.

På min lista:

  • Kalkbrottet i Bungenäs
  • Gotska sandön (någon gång i livet vill jag dit)