Jag trotsade min onda fot och sprang på bandet idag. Trots 4 dagars vila kändes det segt. Slarv med maten och dålig sömn har nog bidragit ganska mycket. Om en vecka springer jag löptest och det är ingen idé att börja stressträna i veckan. Det blir två lugna pass på bandet och så ska jag försöka tänka extra mycket på sömn, mat och vila. Jag vill verkligen klara löptestet och det skulle vara pinsamt om jag inte gör det så som jag legat i i vinter.
Kategori: Träning
Dagens träningsmål
Jag klarade regelprovet igår så nu ska jag bara klara löptestet också. Idag ska jag springa distans. Jag körde tempoträning i fredags och jag har ingen uthållighet alls i höga hastigheter. Det var inte så peppande direkt just det passet men förra gången jag körde distans blev det 7 kilometer. Har aldrig sprungit så långt förut så det var roligt. Det är ju ”bara” tre kilometer kvar till en mil. Det fixar ju jag eller hur. 🙂 Det blir iallafall mitt mål idag.
Halsfluss
Samuel har åkt på en halsfluss så det blir sjukstuga här i några dagar till. Stackars liten. Hoppas att det går över snart.
Dagens lärdom är att inte springa intervaller när man har sovit dåligt. Jag ska ha vilodag imorgon och sedan blir det distans på onsdag. Förhoppningsvis så har jag inte sovit lika dåligt nästa gång som det är dags för intervaller. Första mars och löptest rycker allt närmare och jag har ingen aning om hur jag ligger till formmässigt. Har ju sprungit på löpband hela vintern och det är inte riktigt samma sak. Men givetvis är jag i bättre form än inför löptestet förra året. Jag är nervös men hoppas på det bästa. Vad är det värsta som kan hända? Jag får göra om testet…..
Intressekonflikt
Jag tränar för att bli bättre och för att kunna bli bättre måste jag äta ordentligt. Samtidigt vill jag gå ner i vikt. (Det är inte siffrorna på vågen som betyder något utan jag vill bli fastare i kroppen). Det är en ekvation som jag inte riktigt får att gå ihop. Testade ett par shorts idag som jag köpte i somras. De är precis lika tajta i benen nu som då. Dock inte i midjan så lite har ju hänt. Nu är frågan hur jag lägger upp min träning så att även benen blir fastare. Igår efter intervallerna körde jag några utfall. Vilka benövningar finns det mer som går att göra hemma? Jag har kört fast lite….
TIPS, tack!
Segt
Dagens träning gick inte så jättebra. Trött i benen men kämpade mig igenom 11 intervaller innan jag gav upp för den här dagen. Nu ska jag vila i två dagar och sedan göra lite justeringar i mitt träningsprogram. Jag behöver börja köra backintervaller en gång i veckan så jag får lite benmuskler. Backintervall blir det på lördag tänkte jag. Men innan dess ska jag köra ett pass i högt tempo. Ca 4 min/km. Det blir tufft men nyttigt.
Snygg i spåret
Bilder: HM, Laredoute
Jag vill köpa nya träningskläder. Jag tänkte satsa på det i vår. Mina löparskor får hålla i år också. De vita knickersen köpte jag förra året på rea. De finns fortfarande kvar på Laredoute och de är riktigt sköna att springa i. Nya sportbh:ar behöver jag köpa och likaså nya toppar och shorts.
Shorts, topp och sportbh HM
Rosa luvtröja Nike
Nyttigt mellanmål

Egentligen så är jag sugen på en massa kollijox. Tex bullarna och kärleksmumsen som jag bakade i förrgår. Det är dock inte det som kroppen vill ha utan det blev paprika, kiwi och finncrisp med smör och ost på. Riktigt gott. Imorgon är det dags för ett hårt träningspass så det är bäst att ladda ordentligt.
Dagens träning
Idag har jag kört ett testlopp. Jag har förbättrat min tid med 9 sekunder från förra gången. Det går sakta men säkert framåt. Efter nedvarvningen så körde jag några intervaller i 16 km/h. Nu kan jag vila i helgen med gott samvete. Men jag har druckit alldeles för dåligt. Är lite yr så medan jag lagar mat så ska jag dricka ett stort glas vatten.
Intervaller
Jag har idag kört mina 150 meters intervaller. 20 st blev det. Snart dags att börja utöka antalet känner jag. 40 situps har jag gjort och några utfall. De tar rejält på benen. Visste ni att det bästa sättet att få starkare muskler i benen är att stå i 90 grader mot en vägg. Tror det var maraton.se som vi hittade den informationen.
Nu blir det dusch och sen ska vi äta fiskpinnar och potatis. Hinner nog inte blogga något mer idag innan jag ska till jobbet. Hoppas att ni får en toppendag.
Dagens träning
Blev en liten miss. Precis när jag satt igång en film och skulle börja så kommer Mr R hem från jobbet och föreslår att vi ska åka till Racketcenter och köra träningen där istället. Hade intervaller på schemat men jag vågar inte riktigt på gymmets löpband. Det finns inga snabbknappar och farten går ner riktigt långsamt. Det tar en evighet från 16 km/h till 10 km/h. På den tiden hinner jag trilla av bandet av trötthet. 16 km/h är verkligen min maxhastighet på löpband och efter 30 sekunder är jag helt död. Ska jag dessutom vänta en evighet innan farten går ner till ”vilofart”. Nej tack. Själva gymlokalen gillar jag inte heller. Det finns två löpband och framför dem är styrkemaskiner uppställda och en enorm spegel. Var är tv:n undrar jag. Inte ens musik. Minus bara där. Nej det lutar åt simhallens gym. Vi har världens beslutsångest.
Jag råkade komma åt nödstoppet så jag har ingen aning om hur många kilometer jag sprang men jag vet iallafall kaloriförbrukningen och tiden. 255 kcal och 28 minuter. Men 6 av dem är gång. Måste alltid varva ner i gång innan jag slutar. Kom hem och tränade 20 minuters pilates. Jag var som en strandad val. Det var evigheter sedan som jag tränade pilates och det kändes.
Jag får ta igen dagens dåliga träningspass på torsdag istället. Imorgon måste jag vila.