Mina ”go to-övningar

Jag gick sju kilometer på löpbandet idag. Någon tycker väl att jag ska ut och röra på mig. Fördelen är dock att jag kan gå hela rundan i uppförsbacke. Hur många har dryga sju kilometers uppförsbacke i ett svep? Möjligtvis om man har fjäll runt knuten. Det har inte jag….

Efter promenaden så tog jag fram pilatesanytime och körde ett riktigt basicpilatespass. Inte särskilt ansträngande men jag kände verkligen hur nyttigt det var. Jag behöver gå tillbaka till grunden eftersom jag varit en slarva sen min pilateskurs i Mjölby slutade.

Hittade den här roliga bilden när jag letade efter bilder på de övningar som jag vill tipsa om i det här inlägget. Regnet står som spön i backen, hade det inte gjort det så hade jag fotat lite nya bilder till inlägget. Det får bli ett gäng från arkivet istället. Tänkte nämligen tipsa om mina ”go to-övningar”, de där övningarna som jag alltid tar till när det är en viss känsla och en viss muskelgrupp jag är ute efter.

Tillbaka till 2018

Godmorgon!

Jag är ledig idag, hur härligt är inte det. Dock är det inget inbjudande väder och igår när jag var på väg till fotboll så funderade jag över om man kan ha vantar i slutet på maj. Ja, så kallt tyckte jag att det var. Men trots att det är kallt så är jag glad över regnet. Den torra sommaren 2018 fick mig verkligen att uppskatta regn. Jag mådde så dåligt över bränderna som var den sommaren och att det aldrig kom något regn. Lyckan var stor sen när det väl började regna.

Det är snart juni förresten, ska vi se hur det såg ut i juni 2018?

  • Bakade mängder med glutenfria bröd.
  • Plockade av min stäppsalvia och njöt av vackra buketter.
  • Det blev en hel massa smoothies.
  • Tränade pilates med mamma. Gav henne ett träningschema som hon kör så gott som dagligen. Det är disciplin det! Övningarna som hon fick av mig är sådana som fysioterapeuter också rekommenderat henne att göra. Det kallar jag en lyckad matchning!
  • Den där gröna klänningen har jag fortfarande i garderoben. Den är en storfavorit på sommaren.
  • Då fick jag fota Ida. Det får jag inte nu, nu vill hon inte alls vara med på kort.
  • Promenader längs med stångån.
  • Pilates under parasollet i trädgården. Massor med pilates över huvudet taget förresten….
  • Jag hade tomater och smultron i min pallkrage. Nu behöver den enormt mycket kärlek innan något kan växa i den igen.
  • Jag njöt av mina pioner och rensade ogräs. Tycker det är något lugnande över att rensa ogräs, nästan lite terapeutiskt.

Hur illa är det egentligen?

Jag stack ju ut hakan häromdagen med ett inlägg inspirerat av Ann Fernholm. Idag tänkte jag skriva ett inlägg på lite samma tema. Eller jag snor det helt skamlöst från Martina Johansson för att jag tyckte hennes inlägg var så bra. Fler behöver läsa helt enkelt. Det här är alltså inte mina ord men jag håller med om vart och ett av det. Sen lever jag absolut inte som jag lär. Men även solen har fläckar…. Så nu kör vi.

”Hur illa är det med godis egentligen?” ”Hur illa är det med en öl till maten ibland?” ”Hur illa är det”-frågorna dyker upp då & då, senast i morse undrade en kollega hur illa det är med socker egentligen när jag bjöd på mina sockerfria chokladbollar 😅 Både socker & sötningsmedel har dåligt hälsorykte, men vad är egentligen värst? 🧐

När jag föreläser i toxikologi brukar jag inleda med citatet ”the dose makes the poison”, & det är sant även här. Hur illa någonting är har att göra med dos & frekvens, men också ursprung, process & om vi har behov av det eller inte. Min spaning är att ”hur illa är”-frågan oftast dyker upp när man har vanor som inte känns så hälsosamma, men man vill liksom att någon expert ska välsigna dem ändå. Som när Agnes Wold säger att ingenting spelar någon roll alls för ingenting går ändå att påverka.

INTE SANT! ❌

Vi har så mycket MER makt än vi tror, & oftast är det så att många små ”ovanor” bygger upp till de krämpor vi tror är kroniska. Bara för att normen är att äta en viss mängd fikabröd om dagen så betyder det inte att det är ofarligt. Dagliga kemikaliebomber i maten & alla hygienartiklar påverkar immunförsvaret i allra högsta grad. Vegetabiliska fetter i färdigmat, snacks & bakverk hamnar till sist i våra cellmembran där de absolut inte hör hemma.

Tittar man på FHM’s statistik över folkhälsan ser man en försämring på många punkter (fler sjukskrivningar, mer allergier, ökning av vissa sjukdomar etc). Livsstilen har en gigantisk del i det, & vad vi stoppar i munnen varje dag har en stor, stor betydelse. Det är lätt att vifta bort eller inte vilja se den sanningen, för då måste vi kanske ändras & det kan bli jobbigt 🙈 Vi börjar försvara snuttefiltarna & jämför oss med andra som gör likadant.

Men för att svara på ”hur illa är”-frågan så vill jag säga att det viktigaste är att ta hänsyn till den individuella hälso-statusen, eftersom det kan räcka med väldigt liten mängd skräp om bägaren redan är full! Men är du frisk, fysiskt aktiv, inga näringsbrister, bra sömnkvalité osv tål du troligen din livsstil, men när det börjar dyka upp ”ålderskrämpor” är det mycket troligare att du har orsakat dem & inte din ålder! 🙃

Fem en fredag vecka 21: Gott och blandat

Jag kikar in en sväng här på min lunchrast för Elisas fem en fredag. Det har varit en lugn dag med lite blandat. Jag råkade ta sönder laminatapparaten på mottagningen…. Var väl lite så där lyckat men de är tydligen vana vid att att det händer….. Ikväll ska jag döma fotboll och annars blir det en soft kväll. Vad ska du göra?

  1. När var du senast helt offline? När jag och Rickard gick runt ågelsjön. Då använde jag bara telefonen för att ta bilder. Jag är inte helt offline på jobbet. Kan behöva kolla intranätet och så vidare.
  2. Vad skulle du klä ut dig till vid en maskerad? Hm, ingen aning faktiskt.
  3. Vilka två val behövde du senast välja mellan? Vilket bröd jag skulle ta på jobbets fredagsfika.
  4. Vad gjorde du senast i skogen? Sprang en runda.
  5. Vilken aktivitet gör du helst ensam? Alla aktiviteter där jag kan vara här och nu.
Fredagsfika på jobbet idag. Mumsigt värre!

Kristi himmelfärdsdag 2022……

……Är en blåsig och regnig historia. Men vi har varit ute och ätit kinamat hela familjen. Eller om det är vietnamesiskt. Lär mig aldrig vad vår favoritrestaurang har för inriktning. Det gick ner x antal goda räkchips innan min mat kom in, ja de andras också såklart. Tog wokade räkor och grönsaker. Så gott ju!

Ska vi se hur det såg idag för ett år sedan? De enda bilderna jag har är mina paletter och elefantörat. Vilken skillnad. Elefantörat har ynglat av sig, jag har nu fyra plantor och paletterna har jag över fem av. Men jag behöver nog klippa ner min största. Har ingen bra plats att ha den så den får alldeles för lite sol. Inte så att den än så länge dör men den blir inte frodig heller.

Två år sedan: 2020 blev det träning med domarklubben på löpbana

Tre år sedan: jag obsade en grymt domare sen hjälpte Ida mig att göra smarrig rabarberpaj.

Fyra år sedan: Pilates med M och S. 2018 hade jag även cravings på bananpannkakor. Sen drack jag dagligen aloe vera. Det är något som jag skulle behöva börja med igen. Magen var gladare,

Löprunda, fotboll och tankar

Jag vet inte om vissa väljer att missförså med flit. Mitt inlägg tidigare idag handlade inte om att specifikt gå på vegetarisk kost. Borde det inte ligga i alla konsumenters intresse att få till hållbara och hälsosamma produkter oavsett vilken kost man väljer att äta? Att inte behöva leta sig genom en djungel av produkter med den ena ingrediensen konstigare än den andra. Eller det nya normala nu med fyra olika sorters processade sockerarter. Det är framförallt det jag kritiserar. Det är ingen ”mission” att få alla att käka kött. Man äter det man vill. Men jag tycker att man som konsument ska ha möjlighet att välja mellan bra alternativ. Inte äta mat som på sikt kommer göra en sjuk. För dålig mat kommer göra just det, oavsett animaliskt eller inte.

Så från kost och hälsa till dagens träningspass. Det var en mental uppförsbacke att mig över idag. Jag körde med ett litet lur som jag tar till ibland när jag är trött: jag sätter kravet extremt lågt. Idag var kravet att jag bara behövde jogga en kilometer. Väl på löpbandet och jag började springa kände jag mig faktiskt pigg. Så jag smällde till med en femma på dryga 26 minuter. Hur bra som helst ju att kunna springa på den nivån efter två nattpass. Jag är väldigt glad över att jag valde att testa och känna på kroppen.

Kvällen spenderades på fotbollsplan. Vi började med att titta på en match men efter 18 minuter stod det fem-noll till ena laget. Det kändes allt annat än roligt så vi åkte istället till en annan fotbollsplan. Där hade vi en trevlig kväll tillsammans med J och E. Så skoj att kika på fotboll igen.

Mina tankar kring ”fejkmat”

Disclaimer 2: Eftersom min första disclaimer uppenbarligen försvann i min text så lägger jag in en till:

När jag pratar om fejkmat så menar jag:

  • Ultraprocessade livsmedel där man i sin strävan efter att vara alla konsumenter till lags så har man tagit bort allt nyttigt. Mjölkfritt, äggfritt, sojafritt, glutenfritt, laktosfritt och så vidare. Där det naturligaste i bästa fall ör vatten.
  • Det handlar inte om att det ”ska” vara vegetariskt eller veganskt.
  • Varför trycka i fyra olika sorters socker i vanliga livsmedel?
  • Såklart kvalar godis in och också mina nocco. Jag vet att inget av det är några hälsokurer direkt.

Vi måste prata om den moderna, ultraprocessade maten. Jag har all respekt för att man inte vill äta kött och det finns många problem omgärdat köttätandet. Men! det går inte att komma från att det ändå är naturlig mat som vår kropp är designad att äta, mat med så kort ingredienslista som möjligt. Inte modern hittepåmat där man knappt vet vad hälften av ingredienserna är för något. Det måste finnas bra alternativ, alternativen ska inte riskera orsaka ohälsa.

Vi må leva i ett modernt samhälle men våra kroppar är fortfarande stenåldersmänniskor som behöver det som är naturlig föda. Det håller inte att äta ultraprocessade livsmedel utan några näringsämnen om man vill bibehålla god hälsa.

Om man vill äta veganskt, mindre kött så måste det finnas hållbara alternativ. Mat som faktiskt ger näring och inte bara är tillsatser, e-ämnen och fettemulsioner på olika sätt. Mat som nedan veganska ostar är motorvägen till dålig hälsa. Inte ensamt såklart men i kombination med allt annat processat och som på pappret skulle vara ”bättre alternativ”

Vi är noga med våra husdjur, bara det bästa är gott nog. Varför tänker vi inte lika med våra egna kroppar?

Kroppen är som bekant tålig och det tar lång tid innan kroppen säger stopp. När kroppen väl säger stopp med olika sjukdomar är det, jag ska inte säga försent, men man har en tuff uppförsbacke framför sig för att vända på trenden av dålig hälsa. Där vill inte jag hamna.

Disclaimer: Innan någon nu tänker att jag bara dissar veganmaten så vill jag understryka att den råkade bara bli exemplet i det här inlägget. Samma sak gäller såklart köttalternativen som är processade. Nej fram för mer naturliga råvaror i maten oavsett kosthållning. Läs mer hos Ann Fernholm där jag snott bilderna.

Tankar kring studierna

Godmorgon! Jag tänkte faktiskt skriva några rader igår men så kände jag bara att nä, jag hade ingen lust. Så jag skriver nu istället. När jag skriver det här inlägget är jag fortfarande på jobbet och det är lugnt en stund till innan morgonruschen börjar med alla prover. Det har varit en bra natt med lite småpyssel.

Jag har inte berättat det men jag har tackat ja till utbildningen som jag sökte. Men jag fick lite ont i magen när jag läste schemat för hösten. Det kommer bli tufft med flera närträffar och fem veckors praktik. Det är just praktiken jag bekymrar mig över. Jag har bra läshuvud så att läsa och göra uppgifterna kommer inte bli något problem. Men jag vill börja och om det inte funkar får jag hoppa av och söka till nästa år istället när jag kan jobba 50% och plugga 50%. Egentligen så är det det optimala redan nu men det är ju nu jag vill plugga. Tycker redan att jag väntat tillräckligt länge och ska jag vänta till nästa höst. Nej, då vill jag hellre börja nu och hoppas på att det bär.

Rimligt?

Det känns inte rimligt att vaccinera mot precis allting. Hur ska vårt egna immunförsvar byggas upp om man hela tiden ska vaccinera mot alla möjliga sjukdomar?

Jag tror inte att det är covid19 som messat upp immunförsvaret, jag tror det är vaccinet och alla boosterdoser som människor tvingats ta. Ja, jag skriver tvingats för i många länder har det varit allt annat än frivilligt. Även i Sverige har vaccinet mot covid19 omgärdats med krav. Inte direkt men indirekt genom kravet om vaccinpass för att få vara i stora folksamlingar med mera. Till vilken nytta då, viruset spreds som en löpeld hos alla som bar på viruset oavsett vaccinationsstatus.

Vad gör det egentligen med kroppen att hålla på och experimentera på det här sättet som det har gjorts under pandemin? Vad gör det med kroppen att inte låta kroppen på ett naturligt sätt ta hand om eventuella sjukdomar?

Nu pratar jag om att att ständigt vaccinera mot alla tänkbara sjukdomar som kommer. Jag vet att WHO har en vaccinationsplan från 2015 där deras plan för att uppnå god hälsa i befolkningen handlar om just det att vaccinera så mycket som möjligt av det som går att vaccinera emot. Det låter kanske lite som en konspirationsteori men HÄR kan du läsa mer om det. Det är inget hittepå av ett gäng konspirationsteoretiker.

Vem vet, jag kanske bekymrar mig i onödan men tills motsatsen är bevisad kommer jag fortsätta vara skeptisk och ifrågasätta det rimliga i det som vi matas med.

%d bloggare gillar detta: