En bön

Jag tänkte somna tidigt igår och få en riktigt bra natt. Jag somnade också tidigt men vaknade efter en stund och resten av natten har jag drömt om tentan i december. Istället för att handla om sjukvård var det en tenta kring sådant som tillhör allmänbildning. I drömmen försvann dessutom mina papper…. Känns som att mitt huvud är lite uppe bland molnen just nu. Har svårt att koppla av tror jag. Fast jag känner mig inte speedad men har tydligen en del att bearbeta kring praktik och skola. Tänkte avsluta inlägget med en sådan fin text som verkligen berörde mig.

”Det här är en bön för allt det som inte blev
För hopp som grusades. För drömmar som brast.
För kärleken som inte räckte till.
Kan du vara en Gud också för det?

Det här är en bön för smärtan i det som togs ifrån
mig. För skulden över det jag slarvade bort.
Kan du vara en Gud också för det?

Det här är en bön för orden jag borde ha sagt,
men som aldrig kom över mina läppar.
För tystnaden och stumheten
Som lade sig emellan oss
Kan du vara en Gud också för det?

Det här är en bön för allt som blev ogjort.
Handen som inte sträcktes ut av rädsla för att bli
avvisad. Kan du vara en Gud också för det?”

Susanne Dahl, @systerdahl

Vardagligt pladder bara

Jag råkade försova mig imorse, vaknade fem minuter innan jag skulle åka till praktiken. Det var länge sedan nu så det var väl dags… 😛 Imorgon gör jag mitt sista pass på min nio dagars praktik. Hade gärna haft några dagar till för nu vet jag mer vad som ska göras, känner till mer kring rutinerna. Men det är väl lite så det är att man blir varm i kläderna lagom tills man ska sluta. Sen kan jag verkligen inte allt, tänker att jag bara nosat på ytan men jag har en liten grund. Framförallt så har jag lärt mig övervakningsskåpet och att koppla upp patienterna vilket var syftet med praktiken.

Igår hade jag slutbedömning med min lärare och mina två handledare. Mycket nyttig upplevelse måste jag säga. Att vara i den rollen att bli bedömd och inte vara den som ska bedöma. Nu vet jag hur mina elever har det när det är dags för bedömning för dom. Det är inte roligt men jag fick bra kritik iallafall så det kändes skönt.