En lista från gårdagen

Det är måndag igen! Jag har sovit helt ovaggad inatt och inte vaknat en endaste gång. Jag var nog trött…… Idag har jag en ledig dag från jobb så mina planer är plugg och i eftermiddag ska jag träna en timme pilates med Linnea. Äntligen säger jag! Behöver springa något på förmiddagen med. Något lugnt och snällt mot kroppen.

Jag gjorde en sammanfattning från gårdagen men råkade trycka på en knapp så all text försvann. Nu kommer jag inte ihåg allt jag skrev. Så dumt ju. Så listan får bli kortare än vad den var från början.

Gårdagens konstaterande: Jag satt med studierna några timmar igår, fortsatte läsa på om hjärtat. Jag konstaterade att nu när jag har mer teoretisk kunskap kring EKG-tolkning och blodgasanalyser är det så mycket roligare att försöka förstå vad det egentligen är jag ser. Det är ju det som är det svåra, koppla ihop det teoretiska med det jag ser praktiskt.

Roliga: Felix Herngrens nya humorserie ”vuxna människor”. Satt och skrattade gott åt vissa av scenerna.

Godaste: Min köttfärslimpa och godisskålen på kvällen.

Söndagslistan vecka 42

Veckans söndagslista blir en kortversion. Har jobbat och haft praktik om vartannat så jag har inte gjort särskilt mycket mer än just det. Idag ska jag sätta mig med mina böcker och plugga. Det har det också blivit dåligt med den senaste veckan. Har en plan för en av mina uppgifter som handlar om arbetet på akuten och den andra står jag fortfarande och stampar lite. Men det ordnar sig tänker jag. Har du haft en bra vecka?

Känsla: Jag har julkänslor så nu börjar jag att längta efter snö och julmys. Lite tidigt kanske men snart är det november och då är det inte lång tid kvar innan det riktiga julmyset börjar.

Väder: Inget vidare faktiskt. Jag tog fram vinterjackan i veckan och mössan fick också komma fram.

Träning: Jag har en galet intensiv period bakom mig med kombon praktik och jobb så det har inte funnits energi till att träna. Men igår lufsade jag igång kroppen.

Veckans länkar: Den här veckan har jag bara en länk som jag vill tipsa om.

Citat:

”Det är lättare att förpassa sina egna felsteg till historien, lägga locket på och gå vidare då det visade sig att det man trodde så stark på och agerade efter inte riktigt stämde. Men de som drabbades och fick ta konsekvenserna av era missbedömningar behöver upprättelse och kommer kräva att få bli lyssnade på. Det går inte att fly undan sitt eget ansvar i längden utan uppvaknandet kommer att ske förr eller senare. Kan man då se sig i spegeln och förlåta sig själv? Det är frågan?”

Ann-Cathrin Engwall

Veckans tänkvärda: Ja du, när folk nu börjar hävda att de minsann inte alls påstått en viss sak så är det skönt att kunna visa på videoklipp som talar för motsatsen….. Flera av påståenden nedan finns att höra i Alexander Pärleros avsnitt med Katarina Gospic. I skrivande stund fungerar inte mitt spotify så jag kan inte länka. Men sök på ”framgångspodden”.