Hoppa på tåget – Ljus

Temat den här veckan i Åkes hoppa på tåget är ljus. Först tänkte jag göra en tolkning med bilder från december och tidigare jular. Men istället blir det en ”Gotland-edition” med bilder från Gotland. Att jag valde just Gotland är för att ljuset där är alldeles fantastiskt. Oavsett om det är uppe på Högklint, en vacker promenad längs med Kärleksstigen eller en kvällspromenad nere vid havet när solen håller på att gå ner. Eller ett kvällsdopp på Tofta. Det blir också en perfekt avslutning på Lillasysters

Fem en fredag vecka 48: Studietid

Vad skönt att det är helg. Den här veckan får jag njuta av helgkänslan då jag är ledig. Jag har inga planer alls förutom årsmöte med domarklubben. I år är jag inte med i valberedningen så har inga plikter alls mer än att vara där som medlem.

Det har varit en tuff dag så jag kom hem lite som en trasa. Flexade ut tidigare för energin var helt slut. Tur jag tränade hårt igår för ikväll hade jag nog inte lyckats få någon vidare kvalitet på passet. Det får bli imorgon istället.

Förra veckan var jag inte med på Elisas fem en fredag men den här veckan gillade jag frågorna. Svara du med vettja. Det är alltid kul att lära känna dig som läser här inne lite mer.

  1. Vilket ämne gillade du mest i skolan och varför? Jag gillade svenska bäst. Det har alltid tilltalat mig att läsa och skriva. Är du en flitig läsare av min blogg har du kanske inte missat att jag drömde om att få bli författare. Det är jag ju på sätt och vis också med bloggen.
  2. Har du någonsin haft en lärare som verkligen inspirerade dig? Inte vad jag kan komma ihåg. Men jag kom att tänka på en bodypump-instruktör på gymmet där jag tränade för några år sedan. Hon var så fantastiskt inspirerande att jag gav allt till och med i armhävningar som jag normalt sett drar mig för att utföra.
  3. Vilket är det viktigaste du har lärt dig utanför skolan? Helt klart uttrycket ”bit ihop”. Jag gillade det verkligen inte som barn/tonåring men precis så är det ju. Man får bita ihop vare sig man gillar det eller inte.
  4. Om du kunde lära dig något helt nytt idag, vad skulle det vara? Just nu kan jag inte komma på något särskilt.
  5. Vad tycker du är det bästa sättet att lära sig något nytt? Att få bli visad en gång och därefter få göra själv med guidning.

”Springit” värre

Igår gick vi och la oss tidigt, redan vid åtta och väl i sängen somnade jag direkt. Vaknade dock vid två och då kändes det som att jag sovit i evigheter. Somnade som tur var om och sov sedan till klockan ringde. Har varit riktigt pigg idag. Så skönt ju.

Idag har jag inte jobbat hemma, jag har haft vårdlag och haft hand om en student. Jag uppskattar verkligen det här att få ta hand om elever och lära ut det jag snappat upp efter alla år inom vården. Vi hade verkligen fullt upp och lite att bita i.

När jag kom hem så satt jag i soffan och samlade lite krafter för dagens träningspass. En kompis ringde och det blev ett väldigt trevligt samtal. Efter samtalet tog jag och Rickard oss ut för kvällens träningspass. Ett stilla snöfall blev inramningen men det var riktigt kallt att springa mot snön. Vi har en konstgräsplan bara 500 meter från oss så det fick bli kvällens träningsplats. Efter uppvärmning så sprang vi korta och snabba intervaller. Det är ett riktigt tufft och jobbigt pass så det behövs inte så lång stund för att det ska kännas rejält. Just det här passet får mig att känna mig så otränad vilket är helt orimligt. Det är inte konstigt att det känns och jag ska vara nöjd med dagens pass.

När vi kom in sträckte jag ut på mattan. Den vänstra bilden är min rörlighet efter löpning och före stretch och den andra efter 35 minuters fokus på baksida lår, höfter och rygg. Det är så häftigt att se skillnaden, hur det tar emot att ens komma en liten bit framåt och sedan kunna komma ända ner till mattan. Målet är att framöver kunna slappna av mer i knäna också.

Hemmajobb, pyssel och dumlekakor

Det blir en senare uppdatering idag jämfört med mina två inlägg igår. Jag har jobbat hemifrån och när barnen kom hem från skolan så bakade vi kakor. Men vi börjar dagen i ordning tänker jag.

Under arbetspasset har jag suttit och förberett mig teoretiskt inför HLR-utbildningen som börjar i nästa vecka. Det känns lite som att vara tillbaka i skolbänken igen. Vi ska ha kurser 6 dagar totalt och varje tillfälle kommer vara 2,5 timme så vi kommer kunna gå igenom en hel del mer den här gången jämfört med i våras när vi hade en timme mindre.

När barnen kom hem från skolan vid halv fyra så var också min arbetsdag slut. Vi bakade tillsammans, det fick bli dumlekakor och chokladkakor med skumtomtar i. Receptet kommer här:

Recept för dumlekakor, en sats.

  • 250 g smör
  • 2,5 dl socker
  • 5 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 msk vaniljsocker
  • 1 krm salt

Blanda ihop alla ingredienser till en deg. Ta små bitar av degen och platta ut till en cirkel. Lägg en halv dumlekola i varje och tryck ihop och rulla sedan till en boll. Lägg på en plåt och gör ”gaffelmärken” på varje kaka. In i ugnen på 175 grader i cirka 10-15 minuter. Om du vill kan du dela degen i två delar och göra chokladkakor av den andra halvan. Blanda då i 2 msk kakao i degen. Blanda väl. Gör enligt samma princip som för dumlekakorna men lägg en halv skumtomte i varje. MUMS!!!

Jag har också pysslat ihop årets adventsljusstake. Tycker allt att den blev lite väl symmetrisk så ska flytta om lite bland svamparna. Eller så tar jag bort allt pynt. Kanske är finast med bara den gröna mossan. Hur jag kommer göra får du se på första advent när det första ljuset ska tändas.

Ikväll har jag stretchat en halvtimme och jag och Rickard gick även ut i regnet för en kort promenad. Fyra grader och regn känns betydligt kallare än någon minusgrad. Imorgon är det dags att jobba igen. Känns som att jag aldrig är på jobbet just nu. Men det kommer bli tuffare schema framöver då jag kommer jobba mindre nätter. Men det tar vi då.

En härlig tisdag

En fin tisdag är till ända, det här blir ett lite längre inlägg med lite allt möjligt. Scrolla vidare så får du läsa om min dag. 🙂

Det blev inte riktigt som jag tänkt mig med träningen. Jag ville springa långa intervaller på bana. Det är inte ofta jag och Rickard är lediga samtidigt så det också passar att träna med varandra. Så besvikelsen blev stor. När vi skulle åka iväg fick jag galet ont i magen. Så där så jag kände att jag inte ville försöka springa på bana. Det blir jobbigt mentalt om jag måste bryta. Det som det istället blev var en halvtimmes stretch och sedan min sedvanliga styrketräning med fokus på explosivitet. Men jag är lite oroad över mina vader. Jag skyndar långsamt men är otålig. Vill gärna utöka träningsdosen men måste vara försiktig då jag får känning i muskelfästena om det blir för mycket.

Så i förmiddags kom vi ändå ut en sväng. Hade rätt ont men kände att det ändå var bättre med rörelse än stillasittande. Allt vi tar i måste vi shoppa, sa Rickard. Okej sa jag och pillade på en 3000kronors gran på Rusta. (Bilderna ovan). Min regel är att vi ”måste” köpa en ny tomte varje år. Och så blev det. Tomten Theo från Rusta fick flytta in. Men det blev ingen dyr 3000 kronors gran. Däremot en snöig historia från nätet. Får se om det blir så bra som det ser ut online.

Smygfotade en vit gran med allt annat än traditionsenligt pynt på Dollarstore. Vad sägs om en munk eller en dinosaure i granen? Det är verkligen inte min stil. Jag gillar rött, grönt, lite creme och marinblått. Efter allt villhövershoppande så åkte vi in till stan för att käka dagens lunch. Hade jag vetat att de höjt priserna så hade jag nog tänkt om. Hade kunnat få en betydligt finare lunch för priset…. Men gott var det. Tycker HaKePi har stans bästa kebab. När jag var tonåring var det snarare Rendez vous men den restaurangen finns inte kvar.

Ikväll var det dags för baletten Svansjön tillsammans med Ida. Det är tredje gången som vi går på balett tillsammans. Förra året så såg vi Nötknäpparen och året innan dess Svansjön. Jag tycker att det är vackert att titta på och dansarna är så skickliga. Men ljudvolymen var galet hög, fattar inte hur de tänker med musiken. Oavsett så var det en trevlig kväll.

Dagens planer

Lite så här kändes kroppen imorse. Känns lite som att morgnar efter dagar med mycket stillasittande gör mer ont. I mina höfter alltså. Det tajmar iallafall väldigt väl. Jag och Rickard har planer för dagen: vi ska iväg och träna tillsammans, äta lunch ihop. Fick ett galet sug efter just kebab så det ska vi äta. Därefter ska det shoppas lite julnödvändigheter till första advent. Andra planer för dagen är att jag och Ida ska iväg och titta på baletten ”Svansjön”. Det kommer bli så kul! Önskar dig en fin dag!

Att gå mot strömmen

Att gå mot strömmen har aldrig varit uppskattat. Genom historien finns otaliga exempel. I inlägget som jag länkar till berättas det om Semmelweis. Han utmanade dåtidens (1800-talet) hygienregler. Mödradödligheten var hög och efter noggranna studier kunde han se att dödligheten var hög i de fall som läkarna gick direkt från obduktioner till förlossningar utan att tvätta händerna emellan. Han införde en rutin där läkarna skulle tvätta händerna med en speciell lösning och mödradödligheten minskade radikalt. Det här resonemanget ledde såklart till stort motstånd. Var det läkarnas fel att kvinnorna dog? Hur vågade han påstå en sådan sak. Men med tiden visade det sig att han faktiskt hade rätt. Synd bara att erkännandet kom efter hans död.

Att ifrågasätta etablerade tankar och idéer är sällan uppskattat, det leder lätt till motstånd och stigmatisering, ett vi mot dom-samhälle. Att möta motstånd trots att ens resonemang rent kliniskt visade sig vara rätt är ett intressant fenomen. Erkänna tidigare fel är såklart inte lätt, det kräver sin man. Det finns säkert en hel del prestige i det hela och det faktum att vi människor föredrar det som är bekant. Om man vågar sticka ut hakan finns risken att helt exkluderas från det offentliga. Hur många vågar ta den risken?

Vetenskapen maler otroligt långsamt, allt i dagens samhälle ska bevisas genom vetenskap. Jag är av den uppfattningen att det är bättre att utgå från att något är farligt och sedan låta vetenskapen bevisa det farliga än som nu där allt anses ofarligt tills motsatsen är bevisad.

Trots alla personliga risker man tar så tycker jag att det är viktigt att våga vara den som går emot strömmen och utmana normer. Utan utmaningar så kommer vetenskapen stå stilla och vi kommer heller inte få nya insikter och lärdomar.

Adventstider

Godmorgon!

Det slog mig att det är första advent på söndag. Inte nog med att det är första advent, det är också första december. Det innebär att jag kan få smyga fram lite julkänsla. Önskar bara att vädret var mer matchande: det är 12 plusgrader idag. Det går fort i svängarna.

Idag vaknade jag med lite ont i halsen. Å nej, har jag fått sjukan som går på jobbet var min första tanke men nu efter frukost och en mugg te känns det ingenting. Håller tummarna att det var det vanliga ont i halsen som jag kan ha ibland.

Jag är ledig idag efter helgens jobb, jag och Rickard ska på utvecklingssamtal med Ida i eftermiddag. Annars är dagen rätt så oskriven. Jag kanske tar en tupplur senare. Är lite trött då jag somnat alldeles för sent två nätter i rad. Hoppas att du får en fin måndag.

Söndagslistan vecka 47

Ända sedan imorse har jag längtat efter att få sträcka ut på mattan. I morse får jag skylla på att jag ville pyssla med lite annat och därför sköt upp det. Vid elva blåste jag igång en fotbollsmatch. Det var riktigt kallt. Frös när jag såg ungdomarna utan underställ. Själv hade jag tights under shortsen, faktiskt två par. Visste jag skulle bli varm men när jag ska vara ute så länge så blir jag alltid kallare än vad jag tror. Hade också t-shirt, långärmad tjocktröja, en långärmad domartröja och över alltihop min lila tröja. Jag såg ut som en liten michelingubbe. Det hade dock inte funkat med mindre kläder.

Så åter till det jag började inlägget med, längtan efter att få sträcka ut på mattan. Efter matchen hann jag inte, det var snabbt hem och äta, duscha och sedan åka iväg och jobba. Så gissa känslan när jag väl fick sträcka ut på mattan. 35 minuter blev det och jag känner mig härligt avslappnad. Får hoppas att det hjälper bra, efter gårdagens styrkepass och sedan dagens match känns det i kroppen. Ungefär som när jag dömt två tuffa matcher på rad. Det betyder ändå att gårdagens träning blev riktigt bra.

Känsla: Det har varit en bra vecka med mycket familjetid. Jag har verkligen laddat batterierna på alla sätt och vis och känner mig riktigt glad.

Väder: Veckan har bjudit på årets första snö, riktiga minusgrader, sol och så ett rejält omslag ikväll med plusgrader och regn.

Mina positiva från veckan:

  • Måste ju såklart skriva att det blev ett sådant fint födelsedagsfirande i veckan.
  • Om vi ska prata ytligheter så är jag så väldans glad över att jag fick min rosa fluffiga jacka i födelsedagspresent. Den är inte billig men priset per användning kommer bli lågt.
  • Mycket bra träningsvecka.
  • Sol på nosen och snö gör mig väldigt glad.

Köp: Stativet som jag beställde i förra veckan kom i tisdags morse. Jag har såklart testat och det fyller sitt syfte på ett bra sätt.

Veckans länkar:

  • The Swedish Lakehouse skriver ett riktigt bra inlägg om varför Trump vann valet i USA och vad det egentligen handlade om. Jag skrev ett liknande inlägg för ett tag sedan om mediers förmåga att vara partiska. HÄR kan du läsa det inlägget.

Veckans Pilates: Finns en ny klass på min youtubekanal. Klassen är på 20 minuter och väldigt basic så passar för alla. Här hittar du den.

Veckans träning: Check på sjätte veckan med stretch varje dag. Jag har också slutfört den tredje veckan på Rickards träningsschema.

  • Måndag: Måndagar är bendag. Fokus på styrka och explosivitet.
  • Tisdag: Vila förutom arm-och magpasset med barnen. Det har jag nog inte skrivit om.
  • Onsdag: Tog en kort promenad med Rickard, annars vila.
  • Torsdag: 3*500 meter och så 2*400 meter.
  • Fredag: Vila
  • Lördag: Jag värmde upp 30 minuter på crosstrainern, tränade ett pass med fokus på styrka och avslutade passet med 30 minuter stretch. Efter jobbet tränade jag 25 minuter pilates. En klass som nu finns uppe på youtube.
  • Söndag: Jag har varit ute i kylan och dömt fotboll. Kul att få springa på samhällets nya konstgräsplan. Jag var inställd på 2*40 men det blev 2*45 och jag försökte att fokusera extra mycket på tempoväxlingar.

Ett gäng bilder från veckan:

Sol ute, sol inne och en ny pilatesklass

Det var så vackert väder igår. Jag var bara tvungen att åka lite tidigare till jobbet för att få lite sol på nosen. Stannade på en parkering och tog en tur ner till stångån. På somrarna är det fullt med barn som badar här. Jag ville gå ut på bryggan men det var avspärrat. Det verkar som att någon form av renovering ska göras. Vem vet, om jag gått ut på bryggan kanske jag hade trillat i….. Det sägs ju att det är bra med vinterbad….

När jag kom hem från jobbet igår så spelade jag in en pilatesklass. Det var ovant på två sätt, både att prata på engelska och att instruera. Har ju inte haft en pilatesklass på säkert ett år. Men ju mer varm jag blev i kläderna, desto lättare gick det. Enda problemet är att volymen blev lite låg. Finns det något sätt man kan förbättra ljudet i efterhand eller är det mikrofon som gäller. Det är något att fundera över. Tills vidare så ligger klassen uppe på Hannas Pilates. Klassen passar dig som inte tränat pilates förut.

Dagens planer är att döma fotboll (om inget oförutsett inträffar så här några timmar innan) och efter matchen ska jag jobba. Hur ser din söndag ut?