Stendörren i vinterskrud

Idag var jag och Rickard lediga samtidigt. Med våra arbetstider tajmar det inte alltid så bra så det gäller att passa på. Trots att vädret inte var det roligaste så åkte vi till Stendörrens naturreservat.  Det var någon minusgrad när vi kom dit och så snöade det. Stendörren ligger vid kusten mellan Nyköping och Trosa. Vi går alltid rundan runt Äspskär så vi får gå över hängbroarna. Men det finns mycket annat att utforska också. Tex långa uddholmen och naturum.

Rickard tog med grejer så vi kunde tända en brasa. Vi fick till slut fyr, lagom tills det kom en båt från länsstyrelsen och fyllde på ved. Först trodde vi att vi skulle få skäll för att vi eldade. Det var hur mysigt som helst. Inte att vi trodde att vi skulle få skäll utan att lyssna till den sprakande brasan och få vara bara han och jag. Vi satt länge, tills det var nästan bara glöd kvar.

När vi kom fram var det tomt på bilar, det var bara vi. Lite annorlunda mot sommaren då det är fullt i varje hörn. När vi var nästan framme vid bilen mötte vi fyra personer. Annars hade vi hela Äspskär för oss själva.

En selfie med varför

Klimakteriehäxan är tillbaka med sin selfie men i lite annorlunda tappning. Reglerna är enligt följande:

Det går ut på att jag börjar med en fråga, exempelvis: Varför vill jag inte läsa böcker i tegelstensformat? Och så svarar jag själv: Därför att de är för tunga och för långa. Men du anpassar Varför-meningen till dig själv, så du kanske skriver: Varför älskar jag att läsa böcker i tegelstensformat? Man lägger alltså in något om sig själv i både fråga och svar! Om jag skriver ”alla” kanske du byter till ”inga”, om jag skriver ”alltid” blir det kanske ”aldrig” hos dig, ”ofta” blir ”sällan”. Lätt va?

Tänker försöka att variera ämnena och så får vi se hur det funkar. Några måndagar framöver får bli en provperiod. Fem punkter per gång. Den allra första Varför? Därför! tilldrar sig hemmavid.

Varför är inga dukar hos mig släta? Därför att jag äger inga dukar förutom små virkade historier.

Varför manglar jag aldrig mina lakan? Därför att jag har ingen mangel. När jag jobbade på boende så manglade jag lakanen till dom boende.

Varför har jag inte köpt en robotdammsugare? Därför att jag kör på vanligt vis, bra terapi när jag är på dåligt humör….

Varför har jag så få tavlor på väggarna? Jag har foton på väggarna, två tavlor i köket, en i vardagsrummet, tre i hallen och en i sovrummet. Det räcker gott och väl.

Varför får inga fler böcker plats i våra hyllor? Därför att jag har för många och kan inte göra mig av med böcker.