Att välja mina tankar

Idag kände jag så starkt att nu är det bra. Jag är trött på negativt tänkande och fokus på tråkigheter. Livet kommer alltid hända – på både gott och ont. Jag har skrivit om det förut men jag tror starkt på att jag i mångt och mycket kan styra min tankar och mitt mående. Det är lätt att fastna i negativa spiraler där det som känns tungt och trist tar över mina tankar. Jag tror att det är viktigt att fundera på vad som gör mig glad, när tankarna går åt det tristare hållet, hur kan jag vända det?

Att tänka positivt handlar inte om att ignorera det som känns jobbigt utan snarare fokusera på det som gör mig glad. Det handlar om att hitta ljusglimtarna, även när det är tungt. För tungt kan det såklart bli även om jag väljer att tänka mer positivt. Jag kan välja vad jag vill lägga min tid på. Jag kan välja att lyfta fram det som är bra, även om det bara är något litet. Kanske är det ett leende från en främling, en upplyftande kommentar eller bara ett härligt skratt tillsammans med någon som jag tycker om. Familj, vänner, kollegor. Världen är så mörk ändå, jag behöver inte spä på det med att själv grotta ner i mig i negativa spiraler. Hur tänker du?