Varför? Därför

Den här veckan tar Klimakterihäxan in oss i garderoben. Reglerna är enkla:

Testar igen den nya varianten på det gamla temat Selfie, som fått lite annan form! Vi berättar på fem punkter något om oss själva, men det kräver ingen  bild! Det går ut på att jag börjar med en fråga, exempelvis: Varför vill jag inte läsa böcker på över 400 sidor? Och så svarar jag själv: Därför att de är för tunga. Men du anpassar Varför-meningen till dig själv, så du kanske skriver: Varför älskar jag att läsa riktigt tjocka böcker? och svarar: Därför att de räcker länge!

Varför har jag gula kläder? Därför att jag tycker att gult inte är fult. Har en gul klänning med blå blommor som är en av mina favoriter.

Varför tycker jag bäst om plagg som sitter lite löst? Därför att det döljer mina volanger på magen.

Varför har jag så många skärp? Därför att jag har haft en period då jag alltid kombinerade klänning med ett brett skärp i midjan.

Varför är djurmönstrat så ovanligt i modebilden, och på mina klädhängare? Därför att det inte är riktigt min grej nu för tiden. Förutom ett par korta träningstights och en sport-BH.

Varför väljer jag inte bort att handla på nätet?  Därför att jag tycker att det är väldigt smidigt att kunna klicka hem via nätet och slippa trängseln i butikerna. Samtidigt är det ett problem för det leder samtidigt till att butiker tvingas slå igen.

Provocerande

I helgen läste jag att politikerna i Sollefteå planerar att stänga ner flera avdelningar på sjukhuset. De avdelningar som planeras att stängas ner är intensivvårdsavdelningen, narkos, ortopedi och barn/ungdomsmedicin. Det var en stor demonstration för att visa sitt missnöje och förhindra att så sker. För några år sedan så lades BB ner på samma sjukhus. Jag läste också det sorgliga att en ung man förlorat livet på grund av att det inte fanns några kirurger som kunde operera. Det är precis det som kommer ske när man ska spara pengar och säga upp personal. De som kommer att drabbas är patienterna.

Därför är det ytterst provocerande att när det kommer till stöd för Ukraina verkar det finnas hur mycket pengar som helst….

Med stödet till Ukraina stärker vi vår egen trygghet, skriver Ulf Kristersson (M), Ebba Busch (KD) och Johan Pehrson (L) i SvD för att motivera att Sverige ska donera ett luftvärnssystem till ett sammanlagt värde av 1,2 miljarder kronor.

Som Jenny Piper skriver:

Inget annat riksdagsparti opponerar sig överhuvudtaget när regeringen skickar miljard efter miljard till Ukraina på bekostnad av det egna folket som kämpar med ekonomin och vardagen trots att de tydligt ser hur Sveriges ekonomi krymper, matpriserna skjuter i höjden, energipriserna fortsätter plåga oss och patientsäkerheten har blivit ett överhängande hot när sjukhusen måste banta och spara på allt.

När ska våra politiker prioritera Sverige är en återkommande fråga som allt fler svenskar ställer sig, men majoriteten följer ändå flocken och hyllar den svenska strategin där man aldrig skulle komma på tanken att ifrågasätta makthavarnas motiv.

Jag kan bara hålla med. Önskar att fler vågade höja sin röst och börja protestera. Politikerna behöver börja leva i verkligheten och se hur det verkligen fungerar och vilka konsekvenser det får att bara titta på siffror.