Lite tankar kring yttrandefrihet

Men den allvarligaste av alla kränkningar mot yttrandefriheten är inte den som drivs av feghet, ty den genomskådas lätt, utan den som växer ur aggressiv, självgod dumhet. Den gror i de troendes absoluta säkerhet om att ha funnit den slutgiltiga och absoluta sanningen. Den intalar de frälsta att alla andra uppfattningar än de egna inte bara är fel, utan också onda, och därför inte värda att lyssnas på utan tvärtom ger anledning att hata och till och med bestraffa de avskyvärda individer som framför dem.

Det goda samhället

Jag läste ett mycket tänkvärt inlägg hos Det goda samhället. Som du säkert redan förstått så brinner jag för yttrandefrihet och rätten att få tänka och tycka annorlunda än vad normen och det rådande narrativet föreskriver. Jag menar att ett öppet samhälle förutsätter att vi kan diskutera även det som känns jobbigt och svårt – utan rädsla för repressalier.

Min upplevelse är att yttrandefriheten allt oftare ifrågasätts och begränsas i praktiken, även om vi formellt sett fortfarande har den. Det är tydligt att vissa åsikter betraktas som mer acceptabla än andra, och att de som vågar avvika från det gängse narrativet ofta får betala ett högt pris. Man riskerar att bli smutskastad, förlöjligad eller till och med socialt utfryst. Den som framför en åsikt som avviker från den dominerande diskursen får ofta inte ett sakligt motargument, utan i stället en stämpel: extremist, konspirationsteoretiker eller något annat avskräckande epitet.

Idag känns det som att yttrandefrihet alltmer handlar om rätten att uttrycka ”rätt” åsikter, det vill säga de som speglas av media och andra tongivande aktörer. Den som håller sig inom den ramen möts av applåder och bekräftelse, medan den som vågar ifrågasätta blir tillrättavisad, tystad eller i värsta fall demoniserad. Det här är ett problem då det skapar ett samhälle där självcensur blir norm. Människor undviker att yttra sig fritt, inte för att de saknar åsikter, utan för att de fruktar konsekvenserna. Det är en farlig utveckling eftersom verklig demokrati och intellektuell utveckling förutsätter att idéer kan brytas mot varandra i öppna och ärliga samtal. Utan detta riskerar vi att fastna i en trång åsiktskorridor där vissa frågor aldrig får diskuteras och där sanningar fastställs utifrån vad som är politiskt gångbart snarare än vad som faktiskt är sant.

Yttrandefrihet handlar inte bara om att få säga det som är bekvämt och populärt – det verkliga testet är om vi tillåter människor att säga det som utmanar oss, provocerar och till och med gör oss upprörda. Om vi inte klarar av det, då är det inte en sann yttrandefrihet vi har, utan bara en illusion av den.

VPN och Fem en fredag vecka 9: Röjar-göra

Det är äntligen fredag! Fast jag har tagit ett extrapass imorgon kväll så jag kommer inte vara ledig hela helgen. Det har varit en galen månad med mycket sjukdom. Igår var vi bara två undersköterskor. Som tur var så var det gott om sjuksköterskor och en av undersköterskorna från den andra avdelningen kunde komma över och vara hos oss istället. Jag behövde ha samordningen och gjorde punktinsatser där jag behövdes. Idag var jag resurs och pysslade där det behövdes. Jag hade en hel del att göra så det var bra att en annan undersköterska kunde ta hand om samordningen så jag kunde vara behjälplig på vårdlagen istället.

Häromdagen skrev jag om mina spamkommentarer. Kollade in vad det var för sida och konstaterade att det handlar om kryptovaluta. Har frekvent blockerat ord, mejladresser, ip-nummer och formuleringar men det har inte hjälpt. Då kom jag att tänka på det här med VPN, jag kan hålla på och blockera ip-adresser i evigheter men använder man sig av VPN så kan man komma förbi det. Finns hur många tjänster som helst som gör att man kan surfa på nätet anonymt. Sjukt störande och det innebär också att jag kommer få stå ut med dessa irriterande kommentarer. Jag är inte intresserad av att stötta en marknad med kryptovalutor så dessa kommentarer kommer inte släppas igenom.

Så från kryptovalutor till Elisas fem fredagsfrågor. Den här veckan handlar frågorna om städning. Jag har alltid gillat ordning och reda men med tre barn har det varit lite som att skotta snö medan det fortfarande snöar. Men nu när S flyttat hemifrån, A är 18 år och I är 13 blir det inte lika stökigt=lättare att hålla ordning.

  1. Vilken syssla föredrar du framför andra? Jag gillar att handdiska. Tycker att det är lugnande och bra terapi när jag är på dåligt humör. Vi har dock diskmaskin så det blir inte särskilt mycket att handdiska.
  2. Vilken drar du dig för att göra? Rensa avloppen, tycker att det är så fruktansvärt äckligt.
  3. Har du någon städrutin? Nej, ingen särskild.
  4. Var har du minst ordning någonstans? Förrådet och diverselådorna. Behöver verkligen röja och rensa.
  5. Vad glömmer du att städa? Säger som Elisa lister och så glömmer jag fönsterbrädor. En annan sak som jag är dålig på att ta hand om, det är att putsa fönster.

PS: Ikväll kommer ett inlägg med mina reflektioner kring ett inlägg om yttrandefrihet. Kika in då. DS