Hallstad ängar och Trollegater

Idag var det dags för utflykt igen. Älskar verkligen att vara ute i skog och mark, se vackra vidder och bara strosa runt. Idag tog vi Agda till Rimforsa för att gå Hallstarundan. Vi utgick först från en parkering i Rimforsa men ingen av oss hade lust att gå på asfalten. Visserligen visste jag att sträckan bara var runt 2 kilometer men det var jag inte tydlig med. Så vi vände och tog bilen till Hallstad ängar naturreservat och tänkte vi skulle gå därifrån istället. Där var det skyltat borgarmon åt ena hållet, klevberget åt andra hållet och så östgötaleden åt ett tredje håll. Med facit i hand skulle vi följt östgötaleden för att gå hela Hallstadrundan på 10 kilometer.

Men vi valde att först gå upp på Borgarmon där det skulle finnas en fornborg. Som vanligt så kan man bara ana var borgen egentligen legat. En tydlig vägg hittade jag. Så vi knallade nerför och fortsatte sedan mot klevberget. Har velat knata upp där sedan i somras och jag säger bara wow! Vilken vy! Bilderna ovan är från naturreservatet borgarmon.

Utsikten från Klevberget var helt makalös! Väl värt vandringen uppför berget. På vägen nerför berget valde vi att följa en runda som heter reservatslingan. Den var dryga tre kilometer och ledde oss dels upp på Klevberget och sedan genom Borgarmons naturreservat. Så jag fick ändå se allt som jag ville se.

När vi åkte iväg i morse pratade jag om att åka förbi Trollegater. Vi har inte varit där sedan S och A var små. A var dryga året. Hur vi tänkte när vi tog med så små barn dit vet jag inte. Men det gick ju bra, haha. Trollegater är en av Sveriges största urbergsgrottor. Grottsystemet består av stora stenblock som bildar gångar, salar och riktigt smala passager.

Rickard såg passagen i bilderna ovan från ovan. (Fyndigt uttryckt va…. Haha.) Vad jag pysslade med där kan du läsa i bildtexterna.

Vi var här ganska länge och strosade runt. Kröp runt på marken och kollade vilka hål som var grottor och vilka som ”bara” var hål. Ett äldre par var där samtidigt med oss men klev inte in i grottorna. Det kräver ju en viss typ av smidighet för att kravla runt där. Man måste också vara ganska liten.

Alltså den där granen är verkligen gigantisk. Aldrig sett en sådan stor gran. Rickard ser verkligen pytteliten ut bredvid den där stora granen.

Utflyktens sista stopp blev vid Hackelboån. Tänk att gå där en solig och vacker dag! Stoppet här blev kort då en hundägare hade sina tre hundar lösa vilka givetvis sprang mot oss. Ingen av oss hade lust att utforska halvudden vidare. Tänk att det ska vara så svårt att be om ursäkt när ens hundar beter sig så där. Alla tycker inte om hundar, en del är allergiska och andra är som vi rädda. Jag vill inte ha någons hundar rusande mot mig. Oavsett hur ”snälla” dom är. Vi avslutade besöket med lunch på McDonalds. Ibland är skräpmat det bästa när man inte orkar laga mat. Som idag. 🙂