
Idag känns det extra skönt att det är fredag. Jag är verkligen trött och längtar efter helgens sovmorgnar. Fredagar är ofta extra intensiv och idag var inget undantag. Så därför passar det bra att prata om att andas i fyrkant eller box breathing.
Första gången jag stötte på det här uttrycket var när jag körde en 30 dagars yin yoga-utmaning. Märkte direkt hur effektivt det var för att lugna ner mig, gå ner i varv och .
”Box breathing” innebär:
- Andas in lugnt genom näsan i fyra sekunder.
- Håll andan i fyra sekunder.
- Andas ut långsamt i fyra sekunder.
- Håll andan i fyra sekunder.
Repetera ett par minuter. Ett enkelt sätt att komma igång är att föreställa dig en fyrkant. Tänk dig att du ritar en linje uppåt medan du andas in, håller stilla på översta sidan, ritar neråt när du andas ut och stannar till på nedersta sidan. På så sätt blir andningen mer konkret och lättare att följa.
Under det där första passet kände jag verkligen hur effektivt det var. Bara några rundor med andningen gjorde att kroppen slappnade av och tankarna blev lite mindre intensiva. Det är verkligen inte krångligt.
Jag tar till den här andningstekniken när jag inte kan komma till ro, till exempel när jag inte kan sova eller när jag behöver landa mellan olika saker i vardagen. Men mest uppskattar jag det i början av ett stretchpass. Jag hittar fokus direkt utan en massa krusiduller. Har du testat någon gång?