Aftonbladet har gjort en granskning av brytningen av metaller till elbilar, nämligen glimmer. Det är en fruktansvärd läsning som möter mig. Jag har tidigare läst att kobolt bryts av barn. Glimmer som används som hölje på batteriet till elbilar bryts också av barn i gruvor under eländiga arbetsvillkor. Det som promotas som ett bra alternativ för miljön är ett fruktansvärt alternativ ur mänskligt lidande. Om elbilen ska ses som ett bra alternativ istället för bensinbilen så måste även framställningen av metaller som behövs omgärdas av bra arbetsvillkor. Det är en ytterst oetisk, omoralisk och oförsvarbar bild som Aftonbladet har varit med att gräva fram.
Vi är många som strävar efter att minska påverkan miljön, och elbilar har blivit en symbol för hållbarhet och framtidens transport. Men ibland tvingas vi konfrontera den mörkare sidan av den teknologiska framstegen – den gömda sanningen bakom brytningen av de metaller som driver våra elbilar.
Glimmer, det skimrande höljet på våra elbilbatterier, har också en mörk sida. Barn som bryter glimmer utsätts för faror och arbetsvillkor som ingen människa, särskilt inte ett barn, borde behöva möta. Att detta ännu pågår i vår moderna värld, där vi strävar efter innovation och hållbarhet, är chockerande och oacceptabelt.
Granskningen som Aftonbladet gjort i processen med att utvinna de glimmer som behövs för elbilsbatterier och den fruktansvärda verklighet som mötte granskarna är svårt för mig att ignorera. Det Barn som bryter kobolt under miserabla arbetsvillkor och malm av glimmer som bryts i gruvor där barnarbete är en del av vardagen. Det är inte bara ett avlägset problem; det är en verklighet som ligger bakom varje elbils ström.
Kobolt, en nyckelkomponent i många elbilbatterier, har länge varit känt för att vara kopplat till barnarbete. Att veta att barn arbetar under farliga förhållanden för att möjliggöra vår övergång till mer hållbara transportmedel är en moraliskt komplicerad verklighet vi inte längre kan blunda för. Det ger mig en bitter smak att veta att så många barn far illa.
Som konsumenter har vi makten att påverka förändring. Att vara medveten om var våra produkter kommer ifrån och vilka konsekvenser produktionen har är det första steget mot en mer ansvarsfull konsumtion. Vi måste kräva större transparens från företag och tillverkare och vara beredda att göra medvetna val när/om vi köper våra elbilar.
Dessutom är det dags att kräva att industrin tar större ansvar för hela produktionskedjan. Det räcker inte med att enbart fokusera på själva bilen; vi måste granska och förändra hur råmaterialen utvinns och behandlas.
Elbilar har potentialen att vara en kraftfull lösning för att minska vår klimatpåverkan, men inte till vilket pris som helst. Det är dags att belysa de dolda kostnaderna av den gröna omställningen och arbeta mot en framtid där hållbarhet inte enbart mäts i utsläpp, utan också i mänskligt lidande. Vi kan inte låta dessa dolda tragedier fortsätta i skuggan av vår strävan efter en bättre framtid. Det är dags att bryta tystnaden och agera.,
Bra rutet och bra att det tas upp även i Sverige. Var på tapeten här i USA för ngt år sedan, men absolut inget som får komma i skymundan!
Nej det måste verkligen pratas om. Det måste finnas bättre alternativ.
Läste artikeln. Men vet du – jag är inte ett dugg förvånad/överraskad. Tänk på alla småbarn som knyter mattor som vi västerlänningar är stolta över att visa upp. För att inte snacka om textilindustrin med ”säte” i Bangladesh där kvinnor(!!!) jobbar under förfärliga förhållanden och det händer att fabrikerna brinner ner.
Nu pratar vi alltså ”kändismärken”, ungefär som Tesla, som ju också är ett sådant…
Jag tänkte också på det och konstaterade i mitt stilla sinne att det finns nog inget som är helt etiskt korrekt. Det är fruktansvärt!
Visst är det fruktansvärt att barn ska utföra denna sorts arbete så att vi kan tro att vi gör miljövänliga val. Det är naturligtvis helt oacceptabelt så det är tur att en granskning sker. Något måste göras och det snabbt!
Håller med dig fullt ut.
Carin