Racereport Söderköpings stadslopp 2024

Ikväll åkte jag, Rickard och Alexander för att springa Söderköpings stadslopp. Ett lopp på fem kilometer och som går genom mysiga och vackra lilla Söderköping. Förra årets racereport finns att läsa HÄR. För min del var det årets första lopp och jag peppade mig själv (eller gav mig själv dåligt självförtoende när jag läser om vilken tävlingsform jag varit i…..) Fast jag tävlar bara mot mig själv och aldrig täten. Där har jag inte en suck. Men jag gillar verkligen att kunna plocka löpare och springa om.

Vi värmde upp tillsammans, jag stretchade lite och försökte få igång mina löparben. Bilderna ovan visar dels sista biten till mål längs med kanalen men också där man svänger ner när man kommer in på sista varvet. Det är ett sånt där ”jobbigt” lopp där man springer i målområdet tre gånger. Först den tredje gången får man också springa i mål. Samtidigt händer det något och känslan är att kilometerna går väldigt fort.

Men nu går jag händelserna i förväg. Vi ska väl börja från början, eller hur. Jag valde att ställa mig relativt nära 30 minutersballongen. Det visade sig ändå vara ett misstag för jag hamnade bakom personer som började med att gå så det tog tid innan jag kom iväg i mitt tempo. En del av banan går längs med kanalen och där blir det riktigt trångt. När jag skriver att jag tävlar mot mig själv så är det inte hela sanningen för jag gillar verkligen att känna att jag kan springa om personer som jag sedan håller bakom mig. På vissa delar av banan var det en gräslig motvind som sög energi. Men jag tycker ändå benen kändes piggare jämfört med förra året och nu när jag skriver det här inlägget så funderar jag på om det ändå fanns mer att ge. Mesade jag under loppet? Kanske, kanske inte. Eller så återhämtar jag mig snabbt. Tiden då: helt okej med vårens träning men jag vill bli bättre. Tankar kring träning framåt är dock ett helt eget inlägg.

10 minuter pilates och lite EM-pladder

Både jag och Rickard känner att vi är stela, vi behöver mer styrka och rörlighet. Så igår letade vi fram ett pilatesprogram som vi körde mycket förr. Programmet är endast 10 minuter men fokuserar på mage. Med mina stela ben och onda höfter var det milt sagt en utmaning. Men om vi fortsätter att träna programmet så kommer vi båda snart att ha byggt upp styrka igen.

Igår fick vi se en svensk domare döma matchen mellan Rumänien och Ukraina. Glenn Nyberg som domaren heter gjorde det riktigt bra. Han släppte en sådan fin fördel som Rumänien gjorde mål på. Det visar på en bra spelförståelse från domaren. Håller tummarna att han får döma fler matcher. Med den insatsen har jag svårt att se att han inte skulle få någon mer match.

EM:s hittills sämsta insats stod domaren i Frankrike-Slovakien för. Hur man kan missa en sådan solklar hörna kan jag inte förstå. Han var inkonsekvent och blåste fler frisparkar för Frankrike och när Slovakien blev utsatta för samma regelbrott så blåste inte domaren. Det blev många varningar och Mbappé gjorde en riktig fuling. Jag tror att han (domaren, inte Mbappé) har fått packa sina väskor nu och åkt hem.

Uppdaterat 18/6 22:04

BP frågade helt korrekt om jag inte blandat ihop lagen och visst gjorde jag det. Frankrike spelade mot Österrike och Belgien mötte Slovakien.