Ett foto i timmen

Jag tänkte roa mig med att fota ett foto i timmen idag men lägga ut i realtid. Så det här inlägget kommer uppdateras under dagen.

Kl: 06-09

Mitt första foto blir en selfie. Morgonen har spenderats vid köksbordet. Jag har hunnit med att käka två frukostar, hälsat på i blogglandia och barn har gått till skolan. Jag har suttit med mina anteckningar och håller nu på att renskriva block 3. Kikar in här en sväng nu. Behöver en kort paus mellan alla rader om njursvikt och cirkulation. La ut en gåta på facebook. Du kanske vill svara men du måste såklart inte dela.

😀

Dagens Gåta – löser du den så raderar jag ditt svar och du måste lägga upp gåtan.

Du går in i ett rum. 2 hundar, 4 hästar, 1 giraff och en anka ligger på sängen. 3 hönor flyger över en stol. Hur många ben finns det på golvet i rummet?

Spela inte om du inte vill fortsätta!!

09:10

Byter fokus och går igenom kapitlet kring barn och intensivvård. Den här gången med att föra anteckningar samtidigt.

10:00 Tar ett varv i trädgården och konstaterar att rabarbern börjar komma upp. Funderar även över när jag ska våga klippa bort ”pionriset”. Förra året blev det frost lagom till jag klippte ner så buskarna blev inte så stora som de brukar. Ska ha lite mer is i magen i år.

11:10

Min pluggstil just nu. Har bytt rum från köket till vardagsrummet och i bakgrunden har jag på filmen Sagan om ringen.

12:58 Nu börjar jag bli trött i huvudet men ska försöka ta mig igenom en studie till examensarbetet.

15:08 Det blev ett litet glapp där från förra bilden.  Anledningen till det är att jag gick och la mig och sov en stund. Så välbehövligt. Nu ska jag fortsätta att beta mig igenom studien.

16:07 Jag har tagit mig igenom studien.  Beviset ser du i mina grönmarkerade rader. Ett samband jag sett vad gäller critical illness är att sepsis ofta är med på ett hörn. Så jag funderar på att få in en del kring sepsis i bakgrunden och resultatdelen. Börjar till och med filura på titel på examensarbetet. Tex ”sepsis och sambandet med critical illness”. Låter bra i teorin, hur jag ska få ihop det i praktiken är en annan sak.

16:43 Helt plötsligt blev jag utslängd från Facebook. Fick panik och började strula med att byta lösenord. Lyckades byta lösenord men kunde inte logga in. Googlade och Rickard berättade att han också blev utslängd. Visade sig att Meta har problem med både instagram, facebook och messenger. Så jag är nog inte hackad men ändå. Tänker osökt på dom som har sina jobb på sociala medier på olika sätt. Hur gör dom nu om problemet blir långvarigt?

17:30-19:30 Lyssnar jag på en föreläsning om barnintensivvård. Det är ett väldigt intressant område och jag sög i mig som en svamp.

20:33 Dagens sista bild blir en pusselbild. Jag ligger i sängen och tänkte koppla av en stund och lägga ett pussel innan jag somnar. Sidan där jag lägger pussel heter Jigsawplanet.com.

Glad måndag

Idag måndag är jag glad för att:

  • Jag har pluggat effektivt på eftermiddagen, dels intensivvård och så har jag fortsatt att skriva rent mina anteckningar.
  • Jag ska snart sätta tänderna i en riktigt härlig surdegsbaugette med smör och ost på. Den är inte hembakt men smarrig ändå.
  • För varje dag blir det ljusare. Solen sken vid halv fem när jag skjutsade Alex till ett möte och Ida till baletten.
  • Jag är också glad för att jag och Ida har hittat en balettkurs som passar henne.

Selfie #10 Om shopping

Veckans selfie hos Klimakteriehäxan handlar om shopping.

1. Handla med eller utan inköpslista? Utan inköpslista. Jag är den där personen som glömmer bort att kolla på listan. Om jag inte ska baka eller laga till något särskilt förstås. Då behövs det en lista och då missar jag inte varor..

2. Den sortens vara handlar jag på nätet: Mina träningskläder shoppar jag via Strongers websida.

3. Den sortens vara handlar jag i fysisk butik: Löparskor. Det går icke att handla online. Annars är majoriteten av mina gamla skor onlineshoppade.

4. Så betalar jag för mina köp: Med kort för det mesta. Ibland swish.

5. Den nedlagda butiken saknar jag ofta: Ingen jag kan komma på nu faktiskt.

6. Den onödiga varan slinker ofta med hem: Det onödiga är helt klart när jag får ett akut godissug och knallar bort till Seveneleven och köper dyra colanappar. Eller när jag köper en dyr nocco från samma ställe…..

Söndagslistan vecka 9

Känsla: Mycket oro efter regionens besked om varsel. (Fast jag försöker låta bli att oroa mig). Det har även gått upp för mig på ett helt annat sätt att jag faktiskt är klar med skolan om lite mer än två månader. Galet hur fort de här två åren har gått men det är ett helt eget inlägg.

Något som gjorde mig arg: Mitt i regionens sparpaket ska det anställas en ny HR-direktör. Hur många direktörer behövs det egentligen och nästa fråga är hur många undersköterskor man kan få för en direktör. Den nya direktören ska jobba med att utveckla vården i den stora förändring som nu ska genomföras. Det gör mig upprörd och arg. Man har inte råd med vårdpersonal men fler direktörer på regionkontoret är visst en rimlig prioritering.

Bloggrelaterat: Det kostar på att ha en blogg på egen domän med stort utrymme. I veckan var det dags att förnya mitt utrymme och nätta 2700 gick det på. Du som bloggar på egen domän, vilket företag har du? Jag har kollat runt lite och tror ändå att jag har den billigaste avgiften för själva domännamnet. Det som kostar mest är alltså utrymmet.

Träning: Det går bra med min träning….. Den här veckan har jag lufsat ett pass och sprungit på fotbollsplan under gårdagens match. Veckan som kommer har jag en föreläsning med skolan och så ett simuleringstillfälle på akuten. Torsdag och fredag har jag administration på jobbet så känns som en bra vecka att få till bra träningspass.

Veckans skärmdump: Här tror bebisen att den ska kunna gosa med katten men det bor visst en liten Ninja i den där katten….

Köp: Jag har beställt en lila domartröja. Den blir perfekt att använda nästa helg när jag har nästa match.

Mina positiva från veckan:

  • Jag har hittat mer material till mitt examensarbete.
  • Skickat in del två på mitt arbete. Nu hoppas jag på snabb återkoppling.
  • Kul att få vara igång med fotbollsdömandet igen.
  • Jag hade ont i kroppen efter matchen igår men idag så känns kroppen helt okej.

Bilder från veckan: Jag har knappt fotat något den här veckan. De bilder som jag har tagit är dessa nedan.

  • Jag med en föreläsning till jobbet.
  • Det var grått och dimmigt under min match igår.
  • En selfie från mitt soffhörn
  • Stretchen som jag gjorde innan matchen igår.

Tankar från en fotbollsmatch

Mitt förra inlägg ljög en aning, nästa gång jag ändrar dag på ett tidsinställt inlägg måste jag se att till att detaljerna stämmer. Jag har inte varit på jobbet på dagen och jag har heller inte haft arbetskläder på mig. Däremot så har jag varit ute och dömt fotboll, årets första. Senaste matchen jag hade var i slutet på september. Det var en pojkar 15 match och det var inte min bästa match sett till löpningen. Idag hade jag en tränings match mellan två damlag.

Tankar innan:
Hur kommer formen vara? Kommer jag ihåg hur man dömer fotboll? Att kunna döma fotboll är nämligen en färskvara. Vissa saker sitter såklart i ryggmärgen men man behöver matcher för att hålla domartänket igång.

Kommer jag ihåg hur man dömer fotboll? Att döma fotboll är nämligen en färskvara. Sen sitter vissa saker i ryggmärgen men just själva matchtänket behöver man döma matcher för att behålla.

Innan jag gick ut för uppvärmning körde jag en liten prestretch i omkädningsrummet. Väl ute på plan konstaterade jag att jag hade behövt min lila domartröja som beställdes igår men som såklart inte har hunnit komma. Det ena laget var gult och blått (tänk det svenska landslaget i fotboll) och det andra laget hade röda tröjor med svarta ränder på framsidan. Tröjorna jag har är blå, röd, gul och svart. Konstaterade efter en stund funderande att den nog passade bäst med min blåa tröja.

Matchen gick som helhet väldigt bra, satte dock nivån lite för lågt och blåste stans billigaste frispark som första frispark….. Jag jobbade med mina offensiva placeringar och att försöka vara ett steg före i tanken. I andra halvlek fick jag jobba mer med fokus. Det brukar alltid ta en stund i andra halvlek innan huvudet ”kommer tillbaka”. Jag är nöjd, det var roligt att komma igång med dömandet igen.

En lista med allt möjligt

Den här listan har jag snott från Sardellen som i sin tur snott den från Flora.

HAR DU?

Folköl i kylen:

Absolut inte. Gillar verkligen inte öl. När jag var tonåring testade jag rysk ubåt. Det är ett glas öl med ett litet snapsglas whiskey i. Tyckte det var gott då, tror inte att jag uppskattat kombon idag.

Något husdjur:

Ja, vi har ödlor. Saga och Maja heter dom i sommar har vi haft dom i sju år. De börjar bli gamla nu.

En favoritsötsak?

Just nu är min stora last peacemärken med smak av jordgubbe och lakrits.

Puder på dig:

Nopp, däremot lite concealer under ögonen.

Några framtidsplaner:

Det närmsta är examen. Bli ännu bättre på mitt jobb.

Några MVG:n:

Ja, men jag kommer inte längre ihåg vilka ämnen jag fick MVG i. Inte var det matte iallafall…..

Nagellack:

Det är ingen idé med nagellack i mitt jobb. Har det inte ens på tånaglarna.

Någon vän som bor i ett annat land:

En gammal pilatesvän bor i Norge. Men vi har inte haft kontakt på några år nu.

VEM?

Avskyr du:

Jag avskyr inte. Det är ett alldeles för starkt ord då jag inte är den som hatar. Det krävs väldigt mycket för att jag ens ska börja ogilla personer.

Delar du mest minnen med:

Rickard! Vi har ändå hängt ihop hela mitt vuxna liv.

Längtar du mest efter:

Tjatar så mycket om att jag vill bli klar med skolan så det ska inte skriva här. Jag längtar efter semester, sommar, sol och bad och att få vara med familjen. Känner mig lite svältfödd på tid med familjen även om haft en del av den varan.

Stör du dig på:

Just idag ingenting. Hade jag fått frågan en annan dag hade jag säkert skrivit en lång lista. Jo, jag kom på en sak. Oresonlighet stör jag mig på.

Gosar du med:

Rickard.

Lagar mat:

Rickard lagar mat. Men vissa rätter som är mina specialiteter är det jag som lagar.

Diskar:

Diskmaskinen diskar åt oss. Jag är rätt bortskämd och har en man som gör det mest av hushållssysslorna.

VAD?

Gör du nu:

Är på jobbet.

Är bra med dig?

Jag är smart, envis och lojal.

Är dåligt med dig?

Jag är impulsiv och pratar först och tänker sen. Eller agerar först och tänker sen och så får jag backa.

Vill du arbeta med:

Exakt det jag gör, jag älskar mitt jobb. Men jag vill gärna ha mer pilates i mitt liv.  

Är roligast just nu:

Hm skrattar gott åt lite vad som helst men inget särskilt jag kan komma på nu.

Har du på dig nu:

Arbetsbyxor, min blå klänning och en värmeväst. Det här inlägget är nämligen tidsinställt.

Äger du för skor:

Flera par gympaskor men det är bara två par som är hela. Jag har två par stövlar, ett par svarta med kilklack och ett bar bruna med klack. Jag har också ett gäng högklackade skor som jag aldrig använder eftersom jag vill klä mig bekvämt. De där mönstrade brallorna ångrar jag att jag sålde, de är ju hur coola som helst. Bilderna har jag letat fram från Hannafialotta och kategorin Hannas outfits.

Läser du för bok:

Det enda jag läser just nu är vetenskapliga artiklar. Längtar.efter.att.vara.klar

Ska du göra nu:

Inlägget är tidsinställt så i skrivande stund vet jag inte hur min dag kommer se ut.

Fem en fredag vecka 9: Olust

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar här så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka till Elisa så fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. Hur kittlig är du? Väldigt kittlig. När jag var barn tyckte jag att det var roligt att bli kittlad. Nu som vuxen får jag panik av det.
  2. När kände du dig senast avtrubbad? Håller med Elisa, det går inte att ta in allt som hemskt som händer. 6
  3. Vad fick dig senast att skruva på dig? När jag hamnar i sammanhang där jag inte känner mig bekväm.
  4. Vad senast gjorde att du fick kväljningar? En grej jag läste på Bloggbevakning fick mig att må fysiskt illa.
  5. Vad tycker du är mest obekvämt att sätta på dig? Tajta jeans utan stretch.